Moose weet het uit ervaring. Het programma is rijk gevuld en bovendien is het veel te warm om het hele programmaboekje goed te lezen. Profiteer dus nu van onze alternatieve routes door het festival.
Filmliefhebbers kunnen hun hart ophalen deze Boulevard. Natuurlijk zijn er veel vertoningen van kleinere filmpjes op het grote scherm aan het eind van de Corridor en daar staan ook de drie autootjes van het project Car-toon: met z’n tweeën, vieren of zessen mag je in een van de wrakken animatiefilmpjes kijken.
Maar ook de liefhebbers van grote klassiekers komen aan het trekken: Jazzband I Compani speelt filmmuziek van Fellini met beelden van VJ Martijn Grootendorst en theatergroep Het Verkeerde Beentje speelt ‘Once upon a time in the west’ in een tentje.
Maar de echte filmliefhebber wil natuurlijk een hele rolprent zien: geen halfslachtige gedoe met verknipte vj’s en theatermakers die zelf ook denken dat ze leuk zijn. Voor hen zijn er twee gelegenheden om hun slag te slaan. De eerste is de vertoning van ‘2001 A Space Odyssey’, met nieuwe muziek van SFEQ. Wij vinden dat een beetje merkwaardig, omdat een van de redenen van de klassiekerachtigheid van dit epos toch de sountrack was, die van Strauss weer een salonfähig componist maakte.
Nee, wat ons betreft is de topprioriteit voor de filmliefhebber de ‘Ja Zuster, Nee Zuster’ meezingmarathon. Trek dus je Blauwe Kruis-uniform aan, zet je handen op je heupen en dan je handen op je bips. Vergeet het stekkie van je fuchsia niet.
Om het de amateur-Jacques Goderies lastig te maken, zijn beide evenementen echter enorm eenmalig. Reserveer dus snel om te kunnen genieten van deze cinematografische hoogtepunten.
‘2001 A Space Odyssey’: dinsdag 12 augustus, 21:45 uur, op de corridor
‘Meezingmarathon Ja Zuster, Nee Zuster’: donderdag 14 augustus, 22:00 uur, Theater aan de Parade
Moose zit in het Mediacafé van Het Brabants Dagblad. De Brabant Dagbladders rossen ad hoc twee talkshows, een papierendagkrantje, een extra pagina in de BD en een internet pagina in elkaar. Voor die krantjes zul je toch echt naar Den Bosch moeten, de internet-pagina is een klik ver weg.
Moose vindt het al bijna te warm om naar het theater te gaan. Wat vindt u?
In verband maar met de warmte werd de opening verplaatst naar buiten. Burgemeester Rombouts sprak mooie woorden en debuterend festivaldirecteur Geert Overdam was wat zenuwachtig. Dit in tegenstelling tot John Leerdam, die zijn handen niet omdraait voor een opening bij 32 graden. Onze theatermaker-turned-politicus vertelde wat over zijn sokken en zijn das en sprak over het Aruba-gevoel in Den Bosch. Bij de opening werden weinig VIPs gespot: Arthur Sonnen, Henk Scholten en Martin van Ginkel vinden wij een toch wat magere score. Dit werd overigens ruim vergoed door de aanblik van John Leerdam in wit overall die nogal verdwaasd de eerste bijdrage leverde aan het kunstwerk dat David Bade tijdens het festival zal maken op de Corridor.
Ja, de internetdagkrant voor Boulevard maken; lachen, doen we! Was Boulevard niet dat gezellige festival onder de St. Jan? De redactie is in juli nog wezen inspecteren. Ja hoor, een heel overzichtelijk terreintje met mooie kastanjes. Toen we het programma bestudeerden, werd al meer duidelijk dat Boulevard vast nog altijd wel gezellig was, maar ook nogal groot. En nu we hier midden in de opbouw van het festival zitten te proberen om al onze verbindingen een beetje op orde te krijgen, begint het ons te dagen: Boulevard is groot, breed en voorlopig nog niet helemaal helder voor ons. Boulevard is een festival dat niet wil kiezen. Hendrick-Jan de Stuntman staat gemakkelijk geprogrammeerd naast volkomen post-alles muziekprogrammering van November Music, die gemakkelijk in het Holland Festival zou passen. In de Corridor vliegen de televisies en plasma-schermen je om de oren, maar de poster is een geolieverfd familiepotret. Hoog en laag, oud en nieuw, mooi en lelijk staat gebroederlijk naast elkaar.
Iedereen die we aanspreken op dit onbegrijpelijke aanbod, reageert enthousiast: klopt, er is geen keuze gemaakt, maar dat is dus juist de keuze. Voorlopig staren wij nogal blank naar onze computerschermen en de programmakrantjes. Waar moet je een festival dat geen keuzes wil maken dan op afrekenen? Gelukkig hebben we tien dagen de tijd om het allemaal te begrijpen.
Het is officieel: Nederland beleeft een hittegolf. Temidden van de aanhoudende warmte vordert de opbouw van Festival Boulevard gestaag. Het meeste werk gaat zitten in de opbouw van de Corridor, de enorme constructie van steigerpijpen en tenten op het plein onder de Sint Jan. Afgelopen maandag is begonnen met de bouw en morgenavond om zeven uur wordt de Corridor geopend voor het publiek.
De hoge temperaturen baren festivaldirecteur Geert Overdam zorgen: “De temperaturen in de tenten kunnen als de zon erop staat oplopen tot zo’n 40 graden. Als het weer zo blijft moeten we voorstellingen later laten beginnen en de jeugdvoorstellingen ‘s middags naar buiten verplaatsen.” Overdam moet haast wel de enige festivaldirecteur zijn die hoopt op een beetje regen: “Een buitje zou het klimaat in de tenten goed doen.”
De redactie van Moose bereidt zich eveneens voor op Boulevard. Moose verzorgt vanaf morgen een digitale dagkrant voor het festival en heeft een eigen redactieruimte in de Corridor. Die is nu nog een beetje kaal (zie foto onder rechts), maar daar gaan we morgen wat aan doen. Wees welkom en kom langs, desnoods om ons wat koelte toe te wuiven.
Stage Holding heeft nu voor 50 procent een belang in het Mexicaanse CIE (Corporación Interamericana de Entretenimiento). Beide bedrijven gaan de Spaanse musical markt bestormen. De nieuwe combinatie gaat in Madrid het Lope de Vega Theater, het Alcala Theater en het Coliseum Theater exploiteren, in totaal goed voor drie miljoen bezoekers per jaar. “De nieuwe combinatie is ijzersterk”, zegt Joop van den Ende. “CIE heeft kennis van de Spaanstalige markt, Stage Holding de rechten op de belangrijkste Engelstalige musicals. Spanje is naast Duitsland, Engeland en Nederland de interessantste groeimarkt voor musicals.” (ANP, 4/7/03)
zie ook: Joop wil Londen, Spanje, Duitsland
‘Mamma Mia’ heeft wereldwijd al meer dan een miljoen kaartjes verkocht. Nederlands aandeel bestaat uit 75.000 verkopen, wat best veel is zo’n twee maanden voor de première. Behalve in Nederland staat de musical ook in Verenigde Staten, Engeland, Australië, Japan, Canada en Duitsland. (ANP, 4/7/03)
zie ook: ‘Mamma Mia’
Gerardjan Rijnders krijgt de theater-oeuvreprijs van het Prins Bernhard Cultuurfonds. De jury roemt Rijnders’ interpretaties van Shakespeare-stukken, de bloei van Toneelgroep Amsterdam onder zijn leiding en de grote waardering die zijn stukken ook bij amateurgezelschappen hebben weten te verwerven. Het Rotterdamse Wijktheater krijgt de cultuur-educatieprijs. De prijzen worden op 30 oktober uitgereikt in De Nieuwe Kerk te Amsterdam. (ANP, 7/7/03)
Johan Simons vertrekt per september 2005 bij ZT Hollandia. Hij wordt artistiek directeur bij het Publiekstheater in Gent. Simons heeft inmiddels veel buitenlandse contacten opgedaan, maar kiest toch weer voor een vast huis: “Ik ben een familiemens, ik heb een familie om me heen nodig.” Hij wil het Publiekstheater modelleren naar Het Toneelhuis.
Simons wil ZT Hollandia goed achterlaten, met jonge mensen aan het roer. “Dit gezelschap is momenteel op de toppen van zijn kunnen en zijn roem, ik zou niet weten hoe ik dat nog acht jaar zo kan houden, dat lijkt me een onmogelijke opgave.” Eindhoven heeft hem ook niet enorm kunnen inspireren: “De stad, het gebouw, ik heb er weinig mee. Als je hier de deur uitstapt sta je meteen op een troosteloze parkeerplaats. In Gent staat het theater aan een prachtig plein.”
Simons erkent dat zijn beslissing te maken heeft met de dreigende bezuinigingen op cultuur: “In Nederland wordt de spoeling dun en juist op dat internationale werk zou wel eens bezuinigd kunnen worden.” Tot 2005 gaat Simons nog een voorstelling regisseren in München, een opera in Parijs en de ‘Oresteia’, een grootschalige samenwerking tussen zijn oude en nieuwe werkgever. (Volkskrant, 8/7/03)
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.