Maxim Hamel is op 72-jarige leeftijd overleden. Maxim Hamel (broer van Jules en zoon van Jack, beiden ook acteurs) gold als één van de knappe mannen van het moderne toneel in de jaren vijftig. Na de toneelschool speelde hij bij gezelschappen als De Nederlandse Comedie, Ensemble, Theater en Centrum. Later, in de jaren zestig en zeventig, werkte hij ook veel als film- en televisieregisseur. In de jaren tachtig speelde hij nog bij het Nooy’s Volkstheater, maar hij had inmiddels zo’n hekel gekregen aan het reizen dat hij definitief met theater stopte. In de jaren ‘90 speelde hij nog even in GTST de rol van Rolf Huygens. (AD, 23/2/01)
De Nederlandse Opera heeft de afgelopen twee jaar een uitvoerig publieksonderzoek laten doen. Dat de groep vaste bezoekers voornamelijk bestaat uit autochtone, hoger opgeleide 45-plussers uit Amsterdam, zal niemand verbazen. Naast deze abonnement houders zijn ook twee groepen potentiële vaste bezoekers onderzocht; een groep studenten aan de Rietveld-academie en een groep yuppen. Er bleken bij deze potentiële bezoekers nogal wat misverstanden te bestaan over De Nederlandse Opera. Zo dacht men dat De Nederlandse Opera alleen Nederlandse opera’s zou uitvoeren of alle opera’s in het Nederlands zou zingen. Nadat deze yuppen en kunststudenten een voorstelling van het gezelschap hadden gezien, bleek opera veel leuker dan gedacht. Als voornaamste redenen waarom men niet naar de opera gaat is dat men bioscoop of museum bezoek een hogere prioriteit geeft en men geen oppas kan vinden. (AD, 22/2/01)
zie ook: Prijzen DNO stijgen
Joop van den Ende is vandaag Commandeur in de orde van Oranje Nassau geworden. Deze onderscheiding werd hem door Rick van der Ploeg opgespeld tijdens een besloten feest in het Circustheater in Scheveningen. De onderscheiding viel hem ten deel omdat hij al dertig jaar theaterproducties realiseert en aanstaande vrijdag 59 wordt. Van der Ploeg prees zijn verrichtingen op theater- en mediagebied en noemde hem achtereenvolgens energiek, creatief, inspirerend en charmant. (ANP, 21/2/01)
zie ook: Joop is stinkend rijk
Stage Holding van Joop van den Ende mag het roemruchte Metropol Theater in Berlijn kopen van het bestuur van deze stad. De gemeenteraadscommissie voor aankopen moet volgende week nog wel haar fiat geven. Het theaterproductiebedrijf wordt eigenaar van het gebouw voor het symbolische bedrag van 1 euro. Er moet wel 60 miljoen Duitse mark in worden geïnvesteerd, aldus de lokale autoriteiten in Berlijn. Stage Holding wil dit bedrag ook uitgeven. Bovendien moet het theater 150 banen opleveren en moet er 180 dagen per jaar worden gespeeld.
Het Metropol Theater is meer dan een eeuw oud en legendarisch om de suikerzoete operettes die er werden uitgevoerd. Het gebouw staat in het voormalige Oost-Berlijn. De koper verplicht zich het gebouw te renoveren in de stijl van de jaren twintig en dertig, maar met moderne technische voorzieningen.
De aankoop door Van den Ende komt overeen met de procedure voor het Circustheater in Scheveningen. Dat werd ook voor een gulden van de gemeente Den Haag gekocht, die terecht hoopte dat een vernieuwd en goed lopend theater een economische impuls voor Scheveningen zou zijn. Stage Holding vindt de Duitse markt interessant. Het bedrijf kocht eerder het Buddy Theater in Hamburg (waar eind dit jaar de Disney-musical ‘The Lion King’ in première gaat) en sloot een contract met het Colosseum Theater in Essen. Een groter bereik maakt het voor het bedrijf ook gemakkelijker om de rechten van grote musicals in de wacht te slepen. (ANP, 20/2/01)
zie ook: Meer Duitse theaters voor Joop
De Appel gaat reorganiseren. Vijf leden van het administratief en technisch personeel en vier acteurs worden ontslagen. Vakbond FNV-Kiem gaat onderhandelen over een sociaal plan. (VNG, 19/2/01)
zie ook: Geen rijkssubsidie voor De Appel
Directeur J. Taat gaat na minder dan een jaar in dienst te zijn geweest weg bij de Stadsschouwburg en Concertgebouw De Vereeniging in Nijmegen. Zijn contract loopt op 1 april af en wordt niet verlengd. Reden zijn de financiële tekorten - na een grootse sanering ontstond het afgelopen jaar weer een tekort van 1 miljoen gulden. (Volkskrant, 16/2/01)
Herman Jan Meerdink neemt na 21 jaar afscheid als directeur van het Prins Bernhard Fonds. “Er is geen fanfare in Nederland of wij hebben er wel een instrument of uniform van betaald.” Meerdink vindt het erg belangrijk dat “de kunsten uit de klauwen van de overheid blijft. Politiek moet zich niet bezig houden met een kunstenplan van vier jaar. Dat kunnen kunstenaars prima zelf. Politiek is er voor de lange termijn en moet nadenken over archievering en nieuwe media.” (AD, 16/2/01)
zie ook: Adriana Esmeijer wordt directeur Prins Bernhard Cultuurfonds
Het Nationale Toneel stelt de première van ‘Het leven van Galileï’ uit tot 10 maart. Acteur Gees Linnebank heeft zich wegens gezondheidsredenen teruggetrokken. Ger Thijs, die de voorstelling ook regisseert, zal zijn rol overnemen. (AD, 16/2/01)
Joop Doderer blijft met 79 jaar nog steeds behouden voor het Tooneel. Samen met Caroline Kaart, met 69 lentes ook niet meer de jongste, Rick Nicolet en Huib Rooymans speelt hij volgend seizoen in ‘Blijvend Applaus’ een vertaling van ‘Quartet’ van de brit Ronald Harwood, een Albert Verlinde produktie. (AD, 16/2/01)
Rotterdam 2001 is al flink van start, maar het mist nog een gezicht. Bert van Meggelen was tenminste nog iemand die met zijn uiterlijk kunst uitstraalde: warrig halflang haar, baardje, een scheve, licht gekwelde houding. Voorzitter Paul Nouwen straalt voornamelijk zijn vorige werkgever, ANWB, uit. Rotterdam lost dit probleem zo op: er komen vlaggen in de stad en winkeliers krijgen subsidie als zij R2001 parafernalia in hun etalage uitstallen. (Volkskrant, 15/2/01)
zie ook: Intendant Rotterdam 2001 keert terug
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.