Toen hij vorig jaar met Cyrus Frisch naar Namibië vertrok begon het hem al te dagen. Nu is het Roeland Fernhout heel duidelijk: wat Frisch doet is “heel fout”. Fernhout werkte in Afrika aan de film ‘Weg naar de hel’ die onderdeel wordt van de voorstelling ‘Ik ben bang’ die in maart bij Toneelgroep Amsterdam in première gaat. In Namibië zouden ze een scène opnemen in een vluchtelingenkamp. Omdat dit niet voor handen was, richtten ze zelf een kampje in. Met aidspatiënten, mismaakte en spastische kinderen en nog wat ongelukkigen. “Dat cynisme alleen al, het was zo ziek. (…) Een mismaakt meisje stond zich gegeneerd uit te kleden. En ik moest tussen die mensen door gaan lopen (…).” Fernhout is nu uit de productie gestapt. Veel consequenties heeft dat overigens niet. Er moest nog één scène opgenomen worden, die wordt nu geschrapt. (Volkskrant, 15/2/01)
Theater PePijn heeft een onderkomen gevonden als de kleine zaal van De Diligentia. De Haagse Stichting Kunstkring Diligentia heeft het cabarettheatertje aangekocht voor het symbolische bedrag van één gulden. (AD, 15/2/01)
zie ook: Gemeente Den Haag redt De Appel
Het Theatermuseum moet open blijven vindt staatsecretaris Rick van der Ploeg. Hij gaat niet akkoord met het herziene beleidsplan van directeur Dragan Klaic. Het TIN krijgt 24% minder subsidie en Klaic wil dit tekort ondervangen door het museum te sluiten. Medewerkers verzetten zich hiertegen. Van der Ploeg sluit zich bij hen aan: “Het kan niet zo zijn dat de schat goed bewaard wordt, maar onbenut blijft als bron van tentoonstellingen in het eigen, met dat doel verbouwde huis.” Klaic moet zijn plannen wijzigen, desnoods ten koste van internationale activiteiten. Voor Klaic is dit een ‘nieuw moment’. Tot nu toe golden de internationale activiteiten als een kerntaak. (Volkskrant, 13/2/01)
Zondagavond hebben honderden Marokkanen en Nederlanders in het Theater Zuidplein gedebatteerd over de kwestie ‘Aïsja’. Dat men weer met elkaar praat, wil niet zeggen dat de voorstelling dichterbij is gekomen. Regisseur Gerrit Timmers ziet het debat voornamelijk als “een begin om een nieuwe dialoog op te kunnen bouwen”. Rick van der Ploeg wilde nog niks zeggen over de kwestie, hij moet eerst het stuk nog lezen. Hij heeft nu wel een kopie van de tekst mee naar huis genomen. (AD, 13/2/01)
zie ook: Rechtbank stelt Onafhankelijk
De Theatercompagnie bespeelt dit seizoen maar liefst drie theaters in Amsterdam, gaat touren, opent een café en heeft nog veel meer plannen. Dat Theu Boermans met al zijn allianties de strijd tegen Toneelgroep Amsterdam aangaat om de titel Grootste Gezelschap van Amsterdam, is onzin. Theu wilde graag met TGA werken; toen bekend werd dat Gerardjan Rijnders zou vertrekken, is Theu op bezoek gegaan bij de vermeende concurrent: “Ik heb twee gesprekken gehad met het bestuur. Ik stelde voor om TGA te laten samengaan met De Trust en Hollandia.” Het bestuur had geen interesse en koos voor Ivo van Hove. Maar De Trust wilde groeien en als het niet linksom gaat dan maar rechtsom. (AD, 13/2/01)
Stevijn van Heusden, zakelijk directeur van het Amsterdamse Stedelijk Museum is er helemaal uit. Wat is er nu misgegaan de afgelopen Cultuurnota: “De staatssecretaris en de Tweede Kamer zijn op de stoel van de Raad voor Cultuur gaan zitten en omgekeerd en dan dérailleert het systeem.” Gelukkig hoeft van hem niet het hele systeem op de schop. Dat is ook niet zo raar: Van Heusden was één van de ontwerpers van de in 1988 ingevoerde Kunstenplan-systematiek. Wel moeten een aantal oorspronkelijke uitgangspunten opnieuw tegen het licht gehouden worden. Zo was het altijd de bedoeling geweest dat er een onderscheid is tussen A en B-instellingen is: A-instellingen krijgen structurele subsidie en B-instellingen krijgen voor vier jaar subsidie. Daarnaast moet de Raad voor Cultuur meer gezag krijgen, door bijvoorbeeld buitenlandse prominenten op te nemen en zuiver inhoudelijke oordelen te vellen. Het verdelen van geld moet aan de politiek worden overgelaten.
Tijdens een door Kunsten ‘92 georganiseerd debat in Amsterdam bleek dat er onder culturele instellingen weinig animo is voor het omgooien van het hele systeem voor kunstsubsidies. Instellingen willen graag vasthouden aan een centrale, inhoudelijke beoordeling en niet worden overgeleverd aan de prioriteiten van gemeenten, zoals bijvoorbeeld Ad Melkert wil. Ab Gietelink van Stichting Nomade verwoorde de algemene wens tot een meer ‘interactieve’ beoordeling van instellingen door de Raad. Vrijwel niemand van de aanwezigen denkt dat de grote hoeveelheid aanvragen die voor deze cultuurnota zijn ingediend moet worden teruggebracht.
Raadsvoorzitter Winnie Sorgdrager was aanwezig om te zeggen dat de antwoorden op de vragen van staatssecretaris Rick van der Ploeg om verbeteringen van het systeem binnen enkele weken worden gegeven. De Raad is daarnaast tot half maart druk met evalueren en zal daarna definitieve aanbevelingen doen. (VNG & ANP, 14/2/01)
Begin maart worden twee benefietvoorstellingen georganiseerd ter ere van de door een val in een ravijn omgekomen danser en choreografe Mirjam Bos. De benefietoptredens worden georganiseerd door naaste collega’s, zoals haar technicus Ton Soepenberg , Hendrien Adams van Mug met de Gouden Tand en Han Poucke van Danswerkplaats Amsterdam. Met de optredens willen de organisatoren geld bijeen brengen om de kosten van de repatriëring, berging en begrafenis van het lichaam van Mirjam Bos gedeeltelijk te dekken. De choregrafe ging onverzekerd op vakantie. Vrienden, familie en collega’s stonden borg voor de benodigde 50.000 gulden. De organisatoren hopen 32.000 gulden binnen te halen met de benefietoptredens. (Volkskrant, 8/2/01)
zie ook: choreografe Mirjam Bos overleden
De voorstelling leek in kannen en kruiken. Maar een week voor de première riep Peter Benoy, directeur van de Vlaamse toneelgroep Zuidpool de makers van ‘Heden geen libellen’ een halt toe. Annemarie Prins, Dimitri Dupont en Bob Snijers berijpen er niets van. In hun stuk nemen zij het rechts-extremisme, in de gedaante van het Vlaams Blok op de hak. Benoy vindt het stuk ‘inhoudelijk te zwak en te arm’. (Volkskrant, 8/2/01)
zie ook: Geen reprise ‘Meisjes’
Bert van Meggelen, intendant van Rotterdam 2001, is weer beter. In november moest hij wegens ziekte de leiding van het programma overdragen, dit betekende in praktijk dat hij tweede viool moest gaan spelen. Hij zal zich nu gaan richten op ondersteuning van programmamakers en hulp bij presentatie en communicatie. Van Meggelen gaat gedeeltelijk voor de gemeente werken en houdt nu ook bij de gemeente kantoor. Het feit dat hij nu fysiek vertrekt uit het R2001-gebouw, zou mede zijn ingegeven door de verstoorde persoonlijke verhoudingen met zakelijk directeur Han de Bruijne. Binnen de organisatie van de culturele hoofdstad rommelt het nog steeds. Wendela Sandberg - hoofd sponsoring - is ontslagen, omdat zij de kant van Van Meggelen had gekozen in diens conflict met de directie. (Volkskrant, 8/2/01)
zie ook: Van Meggelen stapt uit directie Culturele Hoofdstad
Voorzetjes van staatssecretaris Rick van der Ploeg voor de herziening van het landelijke cultuurbeleid: kunstinstellingen moeten ook voor een termijn langer dan vier jaar subsidie kunnen krijgen. Verder vindt hij dat er een ondergrens bepaald moet worden voor de aangevraagde subsidie. Instellingen die minder geld aanvragen moeten dit bij fondsen doen, die hen dan een meerjarige subsidie moeten kunnen geven. Verder vindt van der Ploeg dat tussentijdse beoordeling (met gele kaarten) mogelijk moet zijn - dit moet het probleem van teveel aanvragen in korte tijd gedeeltelijk oplossen. In zijn adviesaanvraag aan de Raad voor Cultuur (die de opdracht heeft de cultuurnotaprocedure door te lichten) volhardt de staatsecretaris in zijn idee dat de politiek bij de kunsten betrokken moet blijven. “Kunst is een regeringszaak bij uitnemendheid”, citeert hij oud-premier Schermerhorn met instemming. (Volkskrant, 8/2/01)
zie ook: Vice-premier Jorritsma wil van alle kunstsubsidies af
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.