Danny de Munk speelt de komende vier maanden de rol van Luigi Lucheni in de musical ‘Elisabeth’. Hij neemt de rol over van Wim van den Driessche, die op 26 maart begint met de repetities voor de nieuwe Nederlandse musical ‘Rex’ van Ad van Dijk en Koen van Dijk. Danny de Munk zal de Lucheni-rol gemiddeld zes keer per week spelen; Antonie Kamerling is de ‘alternate’ voor de overige voorstellingen. De laatste voorstelling van ‘Elisabeth’ is op 22 juli. (ANP, 15/3/01)
De voorstelling ‘Hooligans’ van ZEP is vooralsnog afgelast. Hoofdrolspeler Rogier Philipoom stapte op, omdat hij zich bedreigd voelde nadat de voorstelling op 10 maart werd verstoord door een groep van ongeveer 25 voetbalsupporters. De voorstelling werd vijf minuten na aanvang gestaakt. “Ze waren luidruchtig en reageerden direct op datgene wat op het podium werd gezegd. De spelers konden niet verder spelen”, aldus S. Zijlstra zakelijk leidster van ZEP. Er waren overigens ook supporters die om stilte riepen. Voetbalsupporters hadden bij eerdere optredens positief op het toneelstuk gereageerd.
Voor de voorstellingen in Theater Bellevue in Amsterdam, 15 t/m 18 maart, waren extra veiligheidsmaatregelen getroffen, maar dat bracht Philipoom niet op andere gedachten. Er wordt een vervanger gezocht. (Volkskrant & ANP, 15/3/01)
Nieuw! De Federatie van Podiumverenigingen. Deze nieuwe organisatie is een samenwerking van de Vereniging Nederlandse Poppodia (VNP) en de Vereniging van Schouwburg- en Concertzaal Directies (VSCD) en gaat zich bezighouden met onder andere arbowetgeving, arbeidsvoorwaarden en auteursrechten. (NRC, 15/3/02)
Hij was vooral bekend als de schrijver van vuistdikke spionageromans met onbegrijpelijke plots. En nu is hij op 73-jarige leeftijd is overleden: Robert Ludlum. Minder bekend is dat Ludlum er voor zijn schrijfcarrière al 20 jaar in het theater op had zitten. Hij studeerde dramaturgie en was acteur en theaterproducent in New York. In 1960 richtte hij samen met zijn vrouw het theater Playhouse-on-the-Mall op in New Jersey. Na een weinig glansrijk bestaan, ging het theatertje op de fles en besloot Ludlum voor de grap eens te proberen een thriller te schrijven. (ANP, 13/3/01)
Op 82-jarige leeftijd is Broadway-regisseur William Hammerstein, maker van wereldberoemde musicals als ‘Oklahoma’ en ‘Fanny’, overleden. Hammersteins grote doorbraak kwam in 1956 in Londen met de regie van de musical ‘Fanny’. Op het New Yorkse Broadway beleefde hij zijn grootste succes in 1979 met de heruitgave van het door zijn vader Oscar Hammerstein II geschreven ‘Oklahoma’. De regisseur vierde daarnaast ook als producer successen. Met kassuccessen als Neil Simons theaterstuk ‘Come Blow Your Horn’ uit 1961 en Garson Kanins ‘Gift of Time’ met de sterren Henry Fonda en Olivia de Havilland, oogstte hij veel lof. (ANP, 12/3/01)
Op 30 oktober 1997 verscheen het eerste artikel op Moose. Van een online concurrent voor het studentenblad voor de vakgroep Theaterwetenschap van de UvA zijn we uitgegroeid tot een serieus te nemen platform voor theaterliefhebbers.
Moose is nu drieënhalf jaar verder en we zijn een beetje moe. Misschien is overspannen een beter woord. Of druk. Het is tijd voor een pauze, een spiritstage, een voorjaarsschoonmaak. Hoe noem je zoiets?
Begrijp ons goed: we willen niet stoppen met Moose. We vinden Moose veel te leuk om te maken. Maar de laatste tijd schoot het werken aan de Moose site er een beetje bij in: we waren meer bezig met subsidieaanvragen, gesprekken over mogelijke samenwerkingen en geld verdienen voor Moose, door het maken van andermans sites en het geven van cursussen en consultancy. En dat naast de dagelijkse besognes van het negen-tot-vijf baantje en de af te ronden scriptie. We willen niet klagerig klinken, maar we willen Moose graag inhoudelijk verder laten groeien. Op dit moment vergt het werken aan de site in combinatie met het ontwikkelen van Moose echter teveel energie.
We gaan nu tijd creëren om aan de toekomst van Moose te werken. En dat gaat tijdelijk ten koste van het werk aan de site. Sorry mensen, we knijpen er even tussenuit. Niet helemaal, want aan Stuggezaal.nl, ons nieuwste project, blijven we werken. Ook blijven we jullie Minirecensies plaatsen en het theaternieuws verslaan, hoewel iets minder regelmatig dan je van ons gewend bent.
Blijf dus alsjeblieft schrijven voor Moose. En neem contact met ons op als je er met ons voor wil zorgen dat Moose in de toekomst kan blijven bestaan en als je ideeën hebt om de site inhoudelijk te verbeteren. En mail vooral ook als je ons de komende maanden wilt helpen met de site. Het adres is moose@moose.nl, de mailbox staat wijd open…
We denken rond 1 juli weer terug te zijn. Op deze plek informeren we jullie over onze voortgang. Binnenkort organiseren we een borrel om te drinken op de toekomst van Moose. Details volgen nog.
Tot na de pauze,
De redactie van Moose
Floortje Bakkeren
Vonneke Beeker
Simon van den Berg
Miel de Zwart
De musical ‘Van vrouwen en mannen’ is afgeblazen door Mathilde Santing. In de musical zou zij samen met Stanley Burleson ‘op eigen wijze tegen het leven en de liefde aankijken’. De reden van het afblazen is de “onverenigbaarheid der geesten”, aldus een woordvoerster van producent Gislebert Thierens. De musical zou in november in première gaan en zo’n 120 keer worden opgevoerd. De repetities waren nog niet begonnen. (Volkskrant, 8/3/01)
zie ook: Burleson en Santing maken musical
In de grote zaal van het Rijksmuseum Twenthe in Enschede zijn eind maart en begin april een aantal speciale voorstellingen van de Griekse tragedie ‘Oedipus’ te zien. De directe aanleiding hiervoor is de vuurwerkramp in Enschede. Volgens initiatiefnemer en regisseur Godfried Beumers vertoont het verhaal grote gelijkenissen met de ramp van mei afgelopen jaar.
In het stuk wordt de stad Thebe getroffen door de pest. Dit veroorzaakt een ramp van onmetelijke proporties waarbij veel doden vallen. Evenals in Enschede stellen ook in Thebe de machthebbers en de burgers de vraag hoe het zover heeft kunnen komen en wie er verantwoordelijk voor gehouden zou kunnen worden. Ook de vraag hoe om te gaan met ondraaglijk lijden komt in het stuk tot uitdrukking.
Na afloop van de voorstelling zal er voor het publiek gelegenheid zijn om na te praten met acteurs en regisseur. Onder andere de Nationale Reisopera, toneelgroep Echo uit Zutphen en Theaterinitiatief Venetië uit Enschede zullen aan deze speciale voorstelling meewerken. (ANP, 7/3/01)
Nieuwe nominaties VSCD Toneelprijzen:
zie ook: Nominaties VSCD toneelprijzen bekend
Twee benefietvoorstellingen voor de overleden Mirjam Bos in Amsterdam hebben 30.000 gulden opgeleverd. Collega’s van Bos uit de theater-, dans en cabaretwereld verzorgden zondag de voorstelling ‘Not Building a wall, but making a brick’ in Theater Bellevue in Amsterdam. Tijdens de voorstelling werd ook de eerste Mirjam Bosprijs uitgerijkt. Choreografe Krisztina de Châtel, met wie Bos vaak samenwerkte, wil de prijs onregelmatig uitreiken aan “eigenzinnige en grillige theatermakers die bijdragen aan de mentaliteit en kwaliteit van de kunstwereld.” De eerste Mirjam Bosprijs werd overhandigd aan de vader van Bos, als postuum eerbetoon aan zijn dochter. (VNG, 5/3/01)
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.