De Arena-boulevard in Amsterdam krijgt toch een eigen theater. Na het afhaken van Joop van den Ende, die te weinig vertrouwen had in de locatie, is een alternatieve projectontwikkelaar gevonden: Viable Entertainment. Het theater met drieduizend stoelen komt naast de gloednieuwe Heineken Music Hall aan de Arena-boulevard.
Directeur-eigenaar S.G. Simsek van Viable Entertainment benadrukt dat het niet belangrijk is waar het theater komt te staan, maar wat er in te zien is. Het voornemen is om per jaar zo’n acht opera’s en vier musicals op de planken te brengen in het tot nog toe naamloze theater. Het college van B en W van Amsterdam moet nog wel toestemming geven voor de bouw. Wanneer dat gebeurt zou het theater binnen drie jaar zijn deuren kunnen openen. (Trouw, 30/5/01)
Het Koningstheater in Den Bosch, dat gevestigd is in het voormalig kazerne-complex van het Koning Willem I College, wordt met sluiting bedreigd. Het College van b&w eist met ingang van juli 2002 de ruimte weer op voor cultuur-educatieve doeleinden van de school zelf. Directeur van het theater Frank Verhallen heeft een steuncomité opgericht, samen met onder anderen Paul van Vliet en Youp van ‘t Hek. Argument om het theater te sluiten is dat het te zelfstandig opereert. Het theater moest een plek geven aan presentaties, dramalessen en lessen voor de opleiding theatertechniek. Daarnaast moest het een platform worden voor kleinkunstenaars. Eigenlijk is alleen dat laatste gebeurd. De directeurs van het Koningstheater en van het Koning Willem I College achten de kans klein dat er een compromis wordt bereikt. (Trouw, 30/5/01)
zie ook: Werkhuisje Wim Kan verplaatst
Ria Eimers is de derde actrice die dit jaar in aanmerking komt voor de Theo d’Or, de belangrijkste toneelprijs voor vrouwen in Nederland. Eimers is genomineerd voor haar rol van Hekabe in de ‘De Trojaansen’ door het Onafhankelijk Toneel. Henny Orri en Ellen Vogel waren al genomineerd. Aan het lijstje met gegadigden voor de Columbina, de prijs voor beste vrouwelijke bijrol, werd Lieke-Rosa Altink toegevoegd. Zij heeft concurrentie van Jacqueline Blom en Margôt Ros. Voor de Louis d’Or (beste acteur) zijn Warre Borgmans, Peter Blok en Steven van Watermeulen genomineerd. Voor de Arlecchino (beste mannelijke bijrol) komen Kees Hulst, Lucas Vandervost, Geert Lageveen en Frank Lammers in aanmerking. De prijswinnaars worden op 11 juni bekend gemaakt. (Trouw, 29/5/01)
Dirk Tanghe, de artistiek leider van de Paardenkathedraal, is zijn archief kwijt nadat een brand afgelopen woensdag zijn werkruimte verwoestte. Volgens Tanghe is zijn hele verleden in één klap verdwenen: “tekeningen, briefjes, bierviltjes met ideeën en tekeningen, foto’s van mijn kinderen, zelfs een tafelkleed met het ontwerp van een voorstelling, alles is verbrand.” Onder de spullen bevonden zich ook driehonderd videobanden met alle registraties van de 53 voorstellingen die hij in zijn leven maakte. Kopieën zijn er niet. Gisteravond is ondanks alles Tanghe’s voorstelling ‘Jean, Julie en Christine’ in première gegaan. (Volkskrant, 18/5/01)
zie ook: Brand in Hofplein
Directeur Gerard Tonen (46) van Stadsschouwburg De Harmonie in Leeuwarden wordt per 1 september mede-directeur van Orpheus, de schouwburg in Apeldoorn. Hij gaat daar met directeur Gerda Kroeze leiding geven aan de bouw van een nieuwe theaterzaal, een ontwerp van architect Herman Herzberger. Omdat ook het huidige theatercomplex wordt gerenoveerd, krijgt Apeldoorn één van de grotere theaters van het land. Tonen was elf jaar directeur van de Leeuwarder stadsschouwburg. In 1997 vertrok Tonen uit Leeuwarden om directeur te worden van de Twentse Schouwburg in Enschede. Na twee maanden had hij het daar gezien, mede doordat de tekorten groter bleken dan hem zou zijn verteld. Hij had geen zin om “crisismanager” te zijn. In Leeuwarden had men nog geen geschikte opvolger voor hem gevonden, waarna Tonen terugkeerde op zijn oude stek. Zijn vertrek is nu wel definitief. “Je kunt maar één keer terugkomen. Ik verlaat Leeuwarden met pijn, ik ben vergroeid met de stad. Maar het is nu tijd om nieuwe ervaringen op te doen.” (NRC, 17/5/01)
In HAL 4 in de Utrechtse Jaarbeurs is vanaf 22 mei een wonderlijk samenspel te zien van toneel, circus en muziek. ‘Circus Shakespeare’ is een coproductie van het Zuidelijk Toneel Hollandia en de Staddschouwburg Utrecht en gaat in première tijdens het Festival aan de Werf. De directe aanleiding is de zestigste verjaardag van de Staddschouwburg. Circusacts zijn geïntegreerd in het toneelstuk ‘Timon van Athene’, één van de minder bekende teksten van Shakespeare, waarbij alle circusartiesten gekoppeld zijn aan een personage. Het resultaat is een gelaagd stuk, met hedendaagse en Shakespeariaanse connotaties, een belangrijke rol voor muziek (Paul Koek) en voor de belichting (Uri Rapaport). Een orkestbak is speciaal voor deze productie uit de vloer van HAL 4 gehakt. De regisseurs Paul Koek en Jeroen Willems noemen hun werk een beetje utopisch: “je neemt een stuk dat in de prullenbak is gevonden en dat ga je op geheel eigen wijze afmaken.” Toch klinkt er ook een serieuze noot: “De utopie, of het failliet daarvan, dat is toch waar het stuk om draait”. (Volkskrant, 16/5/01)
zie ook: ‘Circus Shakespeare’, Zuidelijk Toneel Hollandia, Stadsschouwburg Utrecht
Bij een familie in Ontario, Canada, is het enige portret gevonden van de Britse schrijver William Shakespeare dat is gemaakt tijdens diens leven. Het zou in 1603 zijn geschilderd toen de schrijver 39 jaar was. De maker zou John Sanders zijn, een speler uit de toneelgroep King’s Players waaraan Shakespeare verbonden was. De eigenaar van het schilderij is een verre nazaat van Sanders. In verband met de veiligheid van eigenaar en schilderij worden woonplaats en identiteit geheim gehouden. Het Canadese dagblad The Globe and Mail, dat de primeur van dit schilderij heeft, stelt dat Shakespeare er ondeugend en bijna flirtend uitziet. Hij heeft een zelfgenoegzaam lachje en houdt zijn blauw-groene ogen een beetje neergeslagen. De toneelschrijver en dichter heeft volop roodachtig haar. Geen kale knikker met dunne wenkbrauwen en een stijve plooikraag om de nek zoals hij alom wordt afgebeeld.
Volgens deskundigen is het schilderij gemaakt in de stijl van begin zeventiende eeuw. Het jaartal 1603 staat in de rechterbovenhoek. Achterop is een label bevestigd waarop onder meer ‘Shakspere’ staat vermeld, precies zoals Shakespeare zijn naam zelf schreef. Het portret meet 42 bij 33 centimeter en is op massief eikenhout geschilderd met puur pigment en eigeel. De ouderdom van het hout is aan de hand van gevonden jaarringen vastgesteld op meer dan vierhonderd jaar. Het label is met behulp van koolstofdatering geprikt op 1597. Infrarood- en röntgenonderzoek hebben aangetoond dat de verf ook uit die tijd is en dat het hele schilderij in dezelfde periode en in één keer is gemaakt, zonder latere aanpassingen. De enige afbeelding van Shakespeare die tot nu toe enigszins natuurgetrouw wordt genoemd, is van een dodenmasker op zijn grafsteen. Andere bestaande portretten zijn voor het overgrote deel bedenksels en lang na zijn dood gemaakt. De huidige eigenaar denkt erover het schilderij via een veiling te verkopen. (ANP, 11/5/01)
Rotterdam krijgt er weer een nieuw theater bij: het Onafhankelijk Toneel heeft 6,3 miljoen gulden te besteden voor de bouw van een theater in het gebied rond de Westzeedijk in Delfshaven. In het bestaande gebouw van het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam, dat gerenoveerd gaat worden en een glazen voorgevel krijgt, komt een houten binnengebouw. Hierdoor blijft het mogelijk om bij iedere productie de speelruimte aan te passen aan de artistieke wensen. In de ruimte tussen de twee gebouwen kunnen alle lampen, bruggen en draden worden weggewerkt.
Artistiek leider Gerrit Timmers heeft grootse plannen om het nieuwe theater te laten integreren in de natuurlijke omgeving: “Vóór het gebouw ligt een braakliggend terrein. Het zou geweldig zijn om openluchtvoorstellingen te maken waarbij de dijk als tribune fungeert.” Het theater, ontworpen door Franz Ziegler, moet eind 2003 klaar zijn. (Volkskrant, 11/5/01)
zie ook: Bambie wint VSCD Mimeprijs
Tony-nominaties! De komische musical ‘The producers’ krijgt het recordaantal van 15 nominaties. De nieuwe show, gebaseerd op de gelijknamige film uit 1968 van Mel Brooks, die de musical zelf schreef, is door alle pers lyrisch besproken en is voor de rest van het jaar uitverkocht. Het verhaal gaat over twee louche Broadway-producenten die een truc hebben bedacht om veel geld te verdienen door een flop te produceren. Ze vinden een verstokte nazi om het script te schrijven: de musical ‘Springtime for Hitler’, die geheel tegen alle verwachtingen in een enorm succes wordt. De Europese rechten voor ‘The producers’ zijn inmiddels verworven door Joop van den Ende. Die overweegt om een Duitse versie op te voeren in zijn pas verworven Metropol-theater in Berlijn.
Joop heeft nog wel meer redenen om vrolijk te zijn: zijn productie ‘42nd Street’ is voor negen Tony’s genomineerd. Het gaat om de Tony’s voor de beste actrice, de beste vrouwelijke hoofdrol, regie, choreografie, lichtontwerp, kostuumontwerp en toneelontwerp. Ook de prijs voor beste ‘Musical Revival’ kan naar de tapdansshow gaan. De versie van ‘42nd Street’ die dit seizoen in Nederland speelde, met Angela Schijf in de hoofdrol, is gebruikt om nieuwe nummers uit te proberen, voor de Broadway-première, vorige week. De musical, naar de film uit 1933, ging in 1980 in première, maar was nooit eerder te zien in een theater aan de straat waarnaar de show is vernoemd.
Van den Ende krijgt in elk geval een Tony voor de musical ‘Blast’, dat de Nederlanders co-produceren. Die musical werd als enige genomineerd in de categorie Special Theatrical Events. De Tony Awards worden op 3 juni uitgereikt. (ANP, NRC & VNG, 8/5/01)
zie ook: Joop koopt Berlijns theater
Theaterproducent ‘t Bos heeft de Nederlandse rechten van het Deense scenario ‘Festen’ gekocht. Toneelgezelschap De Ploeg gaat de “familiekomedie” in het najaar van 2002 uitvoeren. De tekst wordt in het Nederlands vertaald en bewerkt door Peter Heerschop. De Ploeg bestaat naast Heerschop uit NUHR-cabaretiers Viggo Waas en Joep van Deudekom en acteurs Han en Piet Römer, Titus Tiel-Goenestege en Genio de Groot.
De film van Thomas Vinterberg vertelt over een familiereünie ter gelegenheid van de zestigste verjaardag van de pater familias, in de Nederlandse versie vertolkt door Piet Römer. Het feest loopt echter uit de hand wanneer alle onderdrukte familiegeheimen genadeloos de kop opsteken. De film werd twee jaar geleden onder meer beloond met een Gouden Palm, een European Film Award en de publieksprijs op het Filmfestival Rotterdam.
In ‘Festen’ staan vader en zoon Römer voor het eerst samen op het podium. Het stuk markeert de vierde samenwerking van gelegenheidsensemble De Ploeg. Eerder speelden zij ‘Vinger in de Pap’ (1998) en ‘En nu… revue!’ (1999), waarin zij het blijspel en het revuegenre parodieerden, en in de NNT-voorstelling ‘De Driestuiversopera’ van Bertolt Brecht. (ANP, 7/5/01)
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.