moosers

Praatjes van Moose

Hoe gaat het er nu mee. Toneelgroep De Appel en Maatschappij Discordia krijgen geen subsidie meer, maar zijn springlevend en vol met plannen. Hoe kan dat?
“Alle groepen hebben geld gekregen om in ieder geval dit seizoen af te maken. Dus we zijn weer een tijdje uit de regen”, zegt Jan Joris Lamers van Discordia. Tot oktober speelt het Fin de Saison op het Westergasfabriekterrein. In november speelt de groep in Brussel. Lamers: “Bij onze naam schrijven de kranten altijd ‘met opheffing bedreigd’, maar aan opheffen zijn we nog niet toe. Als we geen subsidie meer krijgen, zullen we alles met andere maten moeten nemen. Maar dat is nog niet aan de orde. Eerst deze ruzie afmaken.”
Discordia wacht, samen met veel andere groepen, op de behandeling van een bezwaarschrift tegen het beëindigen van de subsidie. Ze krijgen nu geld om te voorkomen dat er een nieuwe Djazzex-situatie ontstaat, waarbij de groep al is opgeheven voordat ze van de rechter gelijk hebben gekregen. Het is echter niet zo dat de groepen geld krijgen tot ze zijn uitgeprocedeerd. Na opheffing kunnen de groepen zonder geld voortbestaan als halfslapende stichtingen, en zo juridisch blijven doorvechten.
De Appel heeft ook een tijdelijke verlenging van de rijkssubsidie gekregen. De gemeente Den Haag subsidieert de groep structureel met voor drie miljoen gulden per jaar. Dat betekent volgens zakelijk leider Gerrit Dijkstra echter een bezuiniging van vijf ton. Dus de groep laat het er niet bij. Het bezwaarschrift van De Appel is al behandeld, de zaak ligt nu bij de bestuursrechter. “De uitkomst kan zijn dat de minister opnieuw advies moet vragen aan de Raad voor Cultuur. Dat kan dus nog wel een tijd duren…” De groep heeft volop plannen voor het volgend seizoen en op dit moment wodt gewerkt aan ‘Trojaanse Vrouwen’, de openingsvoorstelling van Oerol, op een zandplaat op Terschelling. “In augustus en september spelen we het stuk op het Scheveningse strand. Momenteel strijden we vooral tegen de springvloed, en niet tegen de subsidiënten”, Aldus Dijkstra.
Andere groepen hebben minder geluk. De meeste kregen tot en met deze maand subsidie. Carrousel speelt zijn laatste voorstellingen moet zijn pand uit, maar hoopt te herrijzen onder de naam Atelier Delphine, een werkplaats voor vrouwelijke regisseurs. Atelier Delphine heeft een subsidieaanvraag lopen bij het Fonds voor de Podiumkunsten.
De Gebroeders Flint gaat als eenmanszaak van Felix Strategier door als Theatergroep Flint. De groep speelt deze zomer een reprise van ‘Bingo’ op festival De Parade. In december volgt de muzikale productie ‘Het zingend Schip’. Strategier houdt zijn theater, De Roode Bioscoop in Amsterdam, aan. Hij zal moeten rondkomen van de kassaopbrengst, en van eventuele ad hoc-subsidies. Margreet Huizing, ex-medewerker, zegt: “Het is wel sappelen, maar hij zal nooit stoppen. Vroeger ging hij ook met de pet rond.”
Het 35-jaar oude Amsterdamse bewegingstheater Bewth zou volgens de Tweede Kamer nog twee jaar afbouwsubsidie moeten krijgen, maar het ministerie heeft dat veranderd in subsidie voor twee voorstellingen. Daarnaast krijgt de groep geld om een boek of een film te maken “als hommage aan ons bestaan.” Artistiek leider Ben Zwaal: “Het moet een boek over de toekomst worden. We krijgen nog wat geld wegens onze lange staat van dienst. Verder hebben we nog wat opheffingsreserves liggen. We zijn nog niet weg.” (NRC, 13/6/01)

zie ook: Directeur Theater Instituut stapt op

Lees meer

Moose op 12/06/2001 - 23:00  
meer over De Appel, Discordia, rechtszaken

NRC Handelsblad wordt de nieuwe sponsor van de Toneelpublieksprijs. Na twee jaar afwezigheid wordt de prijs voor drie jaar onder de hoede genomen van de kwaliteitskrant. De winnende toneelvoorstelling krijgt 75.000 gulden plus 50.000 gulden aan advertentieruimte in NRC Handelsblad. Alle toneelvoorstellingen in de grote en middelgrote zalen van Nederland dingen mee naar de prijs. Het publiek bepaalt in twee stemrondes de winnende voorstelling. De bekendmaking vindt plaats tijdens de jaarlijke uitreiking van de VSCD toneelprijzen in juni. (VNG, 12/6/01)

zie ook: Geen Grote Toneel Publieksprijs

Lees meer

Moose op 11/06/2001 - 23:00  

Ria Eimers en Steven van Watermeulen hebben respectievelijk de Theo d’Or en de Louis d’Or gewonnen. De trofeeën zijn maandagavond uitgereikt in de Rotterdamse Schouwburg. Eimers won haar prijs met haar rol van Hekabe in ‘De Trojaansen’ door het Onafhankelijk Toneel. Volgens de jury groeit de actrice uit tot “het brandpunt van de voorstelling met haar tegelijkertijd heftige, wendbare en ingetogen speelstijl”.
Van Watermeulen werd bekroond voor manier waarop hij Tom speelde in ‘De Wespenfabriek’ van het Ro Theater. “De volstrekte overtuiging waarmee Steven van Watermeulen zijn personage met heel zijn lichaam en met alle registers van zijn stem een ziel en gestalte geeft en je als toeschouwer onderdompelt in zijn schokkende relaas echoot nog lang na de voorstelling na”, aldus de jury.
Beide toneelprijzen worden sinds 1955 uitgereikt en bestaan uit een gouden plak gemaakt door Eric Caus. De prijzen voor de beste bijrollen werden gewonnen door de drie spelers van de voorstelling ‘Onder Mannen’ van het Noord Nederlands Toneel. Margôt Ros kreeg de Colombina, Geert Lageveen en Frank Lammers wonnen elk een eigen Arlecchino.
De VSCD Mimeprijs 2001 ging naar ‘De Buikspreekster’ van Golden Palace voor het stuk. Artistiek leider van Artemis Matthijs Rümke kreeg de Prosceniumprijs vanwege zijn bijdrage aan het het toneel in het algemeen. Rümke regisseerde onder andere de ‘Driestuiversopera’ van het Noord Nederlands Toneel. (ANP, 11/6/01)

zie ook: Ria Eimers genomineerd voor Theo d’Or

Lees meer

Moose op 10/06/2001 - 23:00  
meer over Matthijs Rümke, Ro Theater

Dit jaar opnieuw zijn de afstudeervoorstellingen van de studenten aan de regie-opleiding in Amsterdam niet te zien op het ITs. De studenten organiseren dit jaar in samenwerking met de Theatercompagnie een eigen festival onder de naam De Regiedagen. In het Rozentheater in Amsterdam zijn van 15 t/m 29 juni de afstudeervoorstellingen van Marcus Azzini, Lotte van den Berg en Olivier Provily te zien. Daarnaast zijn er in de studio’s van de Theaterschool op de Lindengracht voorstellingen van jongerejaars, debatten, installaties en muziek. Ook Moose zal aanwezig zijn om op geheel eigen wijze het festival te verslaan. (VNG, 10/6/01)

zie ook: Regieopleiding boycot ITS

Lees meer

Moose op 09/06/2001 - 23:00  
meer over Regieopleiding, Rozentheater

Een acteur die tijdens de uitvoering van ‘Othello’ ging kijken naar de bevalling van zijn dochter, kreeg een ovationeel applaus toen hij bijtijds terugkeerde om de laatste acte te spelen. De Nieuw-Zeelandse Jeff Knight bedacht zich na de uitzonderlijk soepele geboorte van zijn derde dochter dat hij nog op tijd kon zijn voor zijn laatste scènes. “Echt theater is een kwestie van goede timing”, zei hij tegen de plaatselijke krant. (Volkskrant, 8/6/01)

Lees meer

Moose op 07/06/2001 - 23:00  

De Dogtroep is op dit moment te vinden op het Moskouse Plein van de Revolutie. Vanaf 18 juni geeft het gezelschap in de openlucht tien voorstellingen voor de Moskovieten. De Dogtroep is daarmee de hoofdattractie van het straattheaterfestival The theatre Olympics, onderdeel van het Tsjechov-festival. Dat strekt zich ook uit over de reguliere theaters in de stad. De Dogtroep verwacht veel belangstelling voor ‘Onno’. Volgens een woordvoerster van het gezelschap is het publiek in Moskou wel klaar voor de surrealistische manier van theatermaken van deze Nederlandse groep, waarbij de taal geen rol speelt. “De Russen zijn op theatergebied best ver.” De kaartjes kosten 20 gulden en dat is veel voor de gewone en dus arme Rus, “Maar in de grote theaters zijn de voorstellingen van de gerenommeerde gezelschappen meestal uitverkocht en daar kosten de kaartjes soms wel 100 gulden.”
De voorbereidingen vallen de Dogtroep vooral door de Russische bureaucratie nogal zwaar. Zoals altijd wil de groep ook deze voorstelling aanpassen aan de plek waar zij gespeeld wordt. “We wilden bijvoorbeeld Moskous straatmeubilar hebben, maar niemand weet dan wie daarover gaat.” Gelukkig voor de Dogtroep werken er ook wat Russen mee en buitenlanders die vaker in Rusland actief zijn. Zij helpen het gezelschap uiteindelijk de juiste weg te vinden. Het Russische avontuur kost de groep twee miljoen gulden, een bedrag dat niet terug te verdienen valt. “Met de subsidie uit het kunstenplan en nog een speciale bijdrage van het Fonds voor de Podiumkunsten redden we het net. Alles is hier ook zo vreselijk duur. Een zak nootjes in de supermarkt is al gauw 30 gulden. We weten nu gelukkig redelijk de weg met de metro en gaan zo af en toe naar de buitenwijken om op de markten daar goedkoper in te slaan,” aldus de woordvoerster, onder de rook van het fameuze Bolshoitheater. (ANP, 6/6/01)

zie ook: ‘Onno’, Dogtroep

Lees meer

Moose op 05/06/2001 - 23:00  
meer over buitenlandse tournee, Dogtroep, Rusland

Het oude Luxor-theater aan de Kruiskade in Rotterdam gaat definitief tegen de vlakte. Uit een onderzoek van een ingenieursbureau is gebleken dat het gebouw te veel verouderd is en dat het zelfs na een verbouwing niet meer aan de huidige eisen zou voldoen. Dat blijkt uit een voorstel dat burgemeester en wethouders van Rotterdam aan de gemeenteraad hebben gestuurd. Het college stelt voor een nieuw middelgroot theater aan de Kruiskade te bouwen. Wethouder Kombrink (Kunstzaken) besloot een onderzoek te doen na vragen van raadsleden tijdens de begrotingsbehandeling voor het jaar 2001. De raad en b en w hadden al bepaald dat er een middelgroot theater (zeshonderd à zevenhonderd stoelen) in het centrum moest blijven, na de nieuwbouw van het Luxor op de Kop van Zuid. De locatie van het oude Luxor is ook nog eens de plek waar zo’n nieuw theater het snelst kan worden gerealiseerd. Sloop en nieuwbouw aan de Kruiskade kost een jaar of drie, terwijl het minstens zeven jaar zou duren als het theater op een andere plaats zou moeten komen, zo blijkt uit het voorstel. Het oude Luxor is nog tot het eind van dit jaar open. (ANP, 5/6/01)

zie ook: Paul de Leeuw wordt ambassadeur van Rotterdam Culturele Hoofdstad

Lees meer

Moose op 04/06/2001 - 23:00  
meer over Rotterdam

De musical ‘42nd Street’ van Joop van den Ende Theaterproducties heeft zondag in New York een Tony-award gewonnen voor beste ‘musical revival’. De Tony voor beste vrouwelijke hoofdrol ging ook naar ‘42nd Street’, naar Christine Ebersole. Volgens directeur Erwin Van Lambaart is de triomftocht van de show in Nederland begonnen. “De voorstelling is gemaakt door hetzelfde team dat de musical in Nederland verzorgde. Dit is echt Joop’s kindje. Het was zijn idee.” De zegsman denkt dat de Amerikaanse producenten inmiddels zijn gewend aan Van den Ende. “Er is veel veranderd in de loop der jaren. De eerste keer met Cyrano was het publiek best enthousiast, maar dachten collega-producenten: ‘Wat moet die rare Hollander hier’. Dat is nu heel anders.”
Geheel volgens verwachting sleepte ‘The Producers’ twaalf Tony-awards in de wacht, een nieuw record. Het oude dateerde van 1964 toen ‘Hello Dolly’ tien Tony’s kreeg. ‘The Producers’, met in totaal vijftien nominaties, werd onder meer onderscheiden voor beste musical, beste regisseur en beste mannelijke hoofdrol, Nathan Lane. Hij werd door de critici verkozen boven de andere hoofdrolspeler Matthew Broderick. (ANP, 4/6/01)

zie ook: Joop veelvuldig genomineerd voor Tony’s

Lees meer

Moose op 03/06/2001 - 23:00  
meer over Tony's

De gemeente Amsterdam heeft besloten geen toestemming te geven aan Viable Entertainment om aan de Arena-boulevard in Amsterdam Zuidoost een musical- en operatheater te bouwen. Het college van b&w denkt dat er in Amsterdam maar plaats is voor één musicaltheater gezien de concurrentie met het huidige theater Carré. De plannen van directeur-eigenaar Simsek van Viable zijn volgens het college financieel onhaalbaar. Bovendien zou het theater zoals Simsek het voor ogen had niet passen in het stadsdeel Zuidoost. Er zou daar eerder behoefte zijn aan een kleiner theater.
Joop van den Ende heeft echter tegelijkertijd te kennen gegeven dat hij binnen de ringweg A10, in de buurt van het RAI-congrescentrum of aan de Marnixstraat, ook een nieuw theater wil bouwen. Van den Ende is wel in vergaand overleg met de gemeente Amsterdam, die zijn plan minder riskant vindt dan dat van Simsek. (Volkskrant, 2/6/01)

zie ook: Nieuw theater aan Arena-Boulevard in Amsterdam

Lees meer

Moose op 01/06/2001 - 23:00  
meer over Bijlmer, Joop van den Ende, nieuwbouw

Het Holland Festival heeft minder bezoekers getrokken dan vorig jaar. Volgens de telling van het festival zelf (die de bezoekcijfers van Amsterdam Roots Festival meetelt) waren er dit jaar 73.500 bezoekers, tegen 118.000 vorig jaar. Wordt het Roots festival niet meegerekend, dan blijven er slechts 48.500 bezoekers over, 30.000 minder dan vorig jaar. Het festival meldt dat de zaalbezetting van buitenlands theater en muziektheater rond de 80 procent lagen; bij dansvoorstellingen en concerten lag dat rond de 75 procent. Van de 89 voorstellingen waren er 34 uitverkocht, zoals ‘True Love’, ‘Johnny and Jones’, ‘Oraculos’ en het concert van Sonic Youth.
Volkskrant-journalisten Roland de Beer en Hein Jansen stellen dat het Holland Festival goochelt met bezoekcijfers: hoge cijfers maar halfvolle zalen. de cijfers zijn namelijk niet gebaseerd op tellingen aan de kassa’s van de theaters. Het Amsterdam Roots Festival trok 25.000 bezoekers voor het gratis te bezoeken werelddorp in het Amsterdamse Oosterpark. Jansen en De Beer suggereren dat wellicht ook de bezoekers van de langsrijdende tram 3 zijn meegeteld. (NRC & Volkskrant, 2/7/01)

zie ook: Toneelgroep Amsterdam krijgt rechten ‘Mean Streets’ niet

Lees meer

Moose op 01/06/2001 - 23:00  
meer over Bezoekersaantallen, Holland Festival
<< < 112113114 > >>
Syndicate content