moosers

Praatjes van Moose

De Selectie van het Theaterfestival 2001 is bekend! Dit jaar is er voor het eerst ook jeugdtheater opgenomen in de lijst ‘meest belangwekkende’ voorstellingen van het seizoen:

  • ‘Amlett’, Het Toneelhuis, Jan Decorte [minirecensies]
  • ‘As Long as the World Needs a Warrior’s Soul’, Troubleyn, Jan Fabre [minirecensies]
  • ‘De dag dat mijn broer niet thuis kwam’, Huis aan de Amstel
  • ‘De grote oorlog’, Hotel Modern [minirecensies]
  • ‘De Karamazovs’, Blauw Vier, Laika
  • ‘De Wespenfabriek’, Ro Theater [minirecensies]
  • ‘De Leenane Trilogie’, Zuidelijk Toneel Hollandia, Het Toneelhuis
  • ‘Lilith@online’, Speelteater, Kopergietery
  • ‘Macbeth’, KVS, Ola Mafalaani
  • ‘Regent en Regentes’, Ceremonia
  • ‘Risquons-tout’, De Tijd
  • ‘Rover, Dronkeman’, Gezelschap Luxemburg
  • ‘Ruigoord 2’, Toneelgroep Amsterdam, Fact, Carina Molier [minirecensies]
  • ‘ÜBung’, Victoria, Josse de Pauw Het Theaterfestival 2001 vindt plaats in Gent (van 29/8 t/m 8/9), Amsterdam (6/9 t/m 16/9), Utrecht/Amersfoort, (10/9 t/m 23/9), en Münster (30/9 t/m 7/10). Naast de geselecteerde voorstellingen presenteren iedere stad een eigen parallelprogramma. (VNG, 6/5/01)

    zie ook: Arthur Sonnen gelooft in Duits avontuur

    Lees meer

  • Moose op 05/05/2001 - 23:00  
    meer over Het Theaterfestival

    De Duitse theaterregisseur Christoph Schlingensief wil in het Zwitserse Zürich een uitvoering van Hamlet brengen met neonazi’s als acteurs. De repetities van het stuk zijn inmiddels begonnen. De première is op 10 mei. Schlingensief staat bekend om zijn provocerende acties. Hij veroorzaakte vorige zomer veel ophef toen hij in de Oostenrijkse hoofdstad Wenen een versie van Big Brother met twaalf asielzoekers organiseerde. Die woonden een week lang in een container. Elke dag werden twee asielzoekers weggestemd en meteen het land uitgezet.
    In de Hamlet-uitvoering van de omstreden Duitse regisseur spelen Zwitserse en Duitse skinheads bijrollen. Volgens Schlingenschief spelen de neonazi’s theater op het podium, “zoals ze dat ook in het dagelijkse leven doen.” Schlingenschief zegt naar Zwitserland te zijn gekomen, “om de orde en perfectie die hier heersen te doorbreken”. Hij ziet zijn stuk als ‘vergif’ en hoopt dat de reacties als een soort ‘tegengif’ zullen werken. (ANP, 5/5/01)

    zie ook: Ausländer-project beëindigd

    Lees meer

    Moose op 04/05/2001 - 23:00  
    meer over Christoph Schlingensief, Shakespeare, Zwitserland

    De commissie-Sorgdrager, die in opdracht van het rijk en de gemeente Amsterdam de patstelling onderzoekt rond de financiën van het Holland Festival, presenteert eind juni haar bevindingen. De commissie is ingesteld omdat de twee hoofdsubsidiënten vorig jaar tegengestelde visies uitten op het festival: de Raad voor Cultuur noemde het in zijn huidige vorm ‘oninteressant’. Als gevolg hiervan weigerde staatssecretaris Van der Ploeg de OCW-subsidie te verhogen van 2,4 naar de 4 miljoen gulden die het Holland Festival nodig acht. De Amsterdamse Kunstraad adviseerde de gemeente juist om meer geld aan het festival te geven: 2,4 miljoen gulden in plaats van zeven ton. In afwachting van de bevindingen van de commissie heeft festivaldirecteur Ivo van Hove in zijn beleidsplan voor dit jaar geen aanspraak gemaakt op extra geld. Het festival blijft in zijn huidige vorm multidisciplinair en het accent ligt nog altijd op internationaal theater en muziektheater. (Volkskrant, 2/5/01)

    zie ook: Ivo dubbel getroffen

    Lees meer

    Moose op 01/05/2001 - 23:00  
    meer over Holland Festival, Raad voor Cultuur

    De voorstelling ‘Mean Streets’ van Toneelgroep Amsterdam, die één van de grote theaterproducties zou worden op het komende Holland Festival, is van het repertoire genomen. Het is het gezelschap niet gelukt de auteursrechten te verkrijgen van Martin Scorsese’s filmscript. Ter vervanging is regisseur Ivo van Hove afgelopen dinsdag begonnen met de repetities van het stuk ‘True Love’ van de Amerikaanse schrijver Charles Mee. Het is onduidelijk waarom de rechten uiteindelijk niet zijn toegekend, het auteursrechtenbureau heeft geen enkele reden voor de afwijzing opgegeven. (Volkskrant, 2/5/01)

    zie ook: Van Hove heeft andere plannen voor TGA

    Lees meer

    Johanna ter Steege speelt tot half mei in het prestigieuze Londense Almeida Theatre tegenover Anna Friel de lesbische gravin Geschwitz in de door Jonathan Kent geregisseerde productie van Frank Wedekind’s ‘Lulu’. Het stuk wordt in juni ook opgevoerd in het John F. Kennedy Theatre in Washington. (NRC, 2/5/01)

    zie ook: Johanna ter Steege weer op de planken

    Lees meer

    Moose op 01/05/2001 - 23:00  
    meer over Londen

    Aankomend seizoen zullen er bij Toneelgroep Amsterdam drie gastregisseurs aan het werk gaan. De nieuwe regisseur Ivo van Hove heeft de spraakmakende Duitse theatermaker Einar Schleef uitgenodigd om ‘Het Balkon’ van Jean Genet te regisseren. Pierre Audi zal de opera ‘Oidipous’ van Sophocles op de planken brengen en Mirjam Koen, bekend van het Onafhankelijk Toneel en Carver, is gevraagd voor de regie van Ibsens ‘John Gabriel Borkman’. Oud artistiek leider Gerardjan Rijnders regisseert een tekst van Stefan Hertmans en een eigen stuk: ‘Snaren’. (Volkskrant, 30/4/01)

    zie ook: Ivo dubbel getroffen

    Lees meer

    Moose op 29/04/2001 - 23:00  
    meer over 'Oedipus', Gerardjan Rijnders, Toneelgroep Amsterdam

    Met de opening van het Nieuwe Luxor is het Rotterdamse toneelaanbod weer zo goed als op vooroorlogse sterkte. Naast het gloednieuwe theater beschikt de stad over de Rotterdamse Schouwburg, het Zuidplein Theater, Lantaren/Venster en het Oude Luxor, waar Paul de Leeuw tot het einde van dit jaar programmeert. Alleen een middelgrote zaal ontbreekt, maar die moet in 2004 gereed zijn.
    Het gebouw is met zijn ‘grootschalig amusement’ een geduchte concurrent geworden van andere Randstedelijke theaters. Het Nieuwe Luxor wordt volgens vriend en vijand het Carré van Rotterdam. Volgens directeur Rob Wiegman moet je het echter niet als concurrentie zien, maar: “Ik vind het wel leuk dat wij 1300 eersterangsplaatsen hebben en zij minder”, aldus Wiegman. (Volkskrant, 28/4/01)

    zie ook: Luxor Theater bijna open

    Lees meer

    Moose op 27/04/2001 - 23:00  
    meer over Carré, Rotterdam

    De VandenEnde Foundation, die afgelopen woensdag werd gepresenteerd, is van plan een groot documentair project te maken over de geschiedenis van het Nederlandse theater in de twintigste eeuw. Alle genres moeten aan bod komen, van ballet en opera tot toneel, cabaret en musical. Volgens Joop van den Ende zelf gaat het hem 10 tot 15 miljoen gulden kosten. De AVRO heeft al interesse getoond voor de zes- tot twaalfdelige televisieserie, die over ongeveer vier jaar zou moeten verschijnen. (Parool, 27/4/01)

    zie ook: VandenEnde Foundation maakt plannen bekend

    Lees meer

    Moose op 26/04/2001 - 23:00  
    meer over televisie, Vandenende Foundation

    In juni lijkt er eindelijk een beslissing te vallen over de nieuwe directeurs voor de Amsterdamse Stadsschouwburg. Op dit moment zijn er nog twee kandidaten over die voldoen aan de eisen van de sollicitatiecommissie onder leiding van wethouder van cultuur Saskia Bruines. Zowel Melle Daamen, directeur van de Mondriaan Stichting, als Jacques van Veen, zakelijk leider van het Holland Festival, hebben de test op vermeende managementskwaliteiten overleefd. De nieuwe directeur moet de aanstaande verbouwing van de Stadsschouwburg begeleiden én overweg kunnen met Ivo van Hove, de nieuwe artistiek leider van huisgezelschap Toneelgroep Amsterdam. (Volkskrant, 25/4/01)

    zie ook: Zoektocht naar directeur Amsterdamse Stadsschouwburg

    Lees meer

    De VandenEnde Foundation heeft haar eerste projecten bekend gemaakt. De stichting van Joop van den Ende en zijn vrouw Janine steekt per jaar 20 miljoen gulden in ondersteuning van projecten voor kunstenaars en zal vooral geld steken in initiatieven op het gebied van podiumkunsten en audiovisuele media die niet voor andere subsidie in aanmerking komen. Inmiddels hebben zo’n veertien organisaties geld van de stichting toegezegd gekregen. Daaronder bevinden zich:

  • de Mary Dresselhuys-prijs (Deze tweejaarlijkse werkbeurs van 25.000 gulden voor een acteur of theatermaker is 1992 door Van den Ende ingesteld en wordt nu onder de hoede van de foundation genomen);
  • het AVRO-televisieprogramma ‘Kwestie van Smaak’ (kan de komende vier jaar op ruim 8 miljoen gulden rekenen als bijdrage in de productiekosten van het wekelijkse kunstprogramma);
  • Het Toneel Speelt (krijgt voor twee jaar 600.000 gulden om de continuïteit van het gezelschap te waarborgen);
  • het Holland Festival (krijgt de komende drie jaar zo’n 800.000 gulden per jaar);
  • het Internationaal Theaterschoolfestival (krijgt 35.000 gulden voor het programma-onderdeel ‘jonge makers’). Andere doelen waar reeds geld aan is toegezegd zijn onder andere de Academie voor Lichte Muziek, Dansacademie Lucia Marthas, John Adams Instituut, Joods Historisch Museum en de Amsterdam School of Communications Research (Ascor), die voor een halve ton per jaar onderzoek gaat doen naar de maatschappelijke betekenis van populair televisiedrama.
    Het echtpaar Van den Ende richtte de stichting op na de verkoop van het televisieproductiebedrijf Endemol in 2000 aan het Spaanse Telefónica. Van den Ende drong in dat jaar door tot de top tien van rijke Nederlanders van het blad Quote. Zijn vermogen werd geschat op 2,9 miljard gulden. In het bestuur van de stichting zitten behalve het echtpaar Van den Ende mr. Hans van Veggel, Peter Prein, drs. Frank Klijberg, Eddy Habbema en mr. Hans Marseille. Directeur is Ryclef Rienstra. (ANP, 25/4/01)

    zie ook: Joop goes charity!

    Lees meer

  • << < 114115116 > >>
    Syndicate content