Joop van den Ende begint een musicalschool. Wie eind januari door de audities komt, mag straks meedoen aan een ‘masterclass’ voor musicaltalent. Iedereen van 18 tot en met 30 jaar kan zich aanmelden voor de audities, die 25, 26 en 27 januari plaatshebben. Twintig werkelijk getalenteerden krijgen daarna les van mensen als Willem Nijholt, Petra Laseur en Theu Boermans plus een beurs om volop te kunnen deelnemen. Het worden intensieve lessen op het gebied van dans, zang, acteren, acrobatiek en logopedie.
De beste studenten kunnen in aanmerking komen voor rollen in ‘De Drie Musketiers’ en ‘The Sound of Music’. Die laatste musical werd in Nederland in het seizoen 1963/1964 al eens uitgevoerd, maar de zalen bleven destijds leeg door een blunder met de rolbezetting. Voor de rol van antinazi-kapitein Von Trapp was Johannes Heesters ingehuurd, die als Nederlander kritiekloos carrière had gemaakt in nazi-Duitsland. (ANP, 28/12/01)
zie ook: France Sanders start musical school
Theaterfestival Oerol krijgt een jaarlijkse bijdrage van 50.000 euro van de VandenEnde Foundation. Het geld is bedoeld voor de zogenaamde werkplaatsfunctie, waarbinnen jonge, talentvolle theatermakers worden uitgenodigd om een voorstelling te maken. “Deze begeleiding van jonge theatermakers ligt in de lijn van de doelstelling van de VandenEnde Foundation. Het geld is natuurlijk een erkenning en nu kunnen we nog mooiere producties maken”, aldus festivaldirecteur J. Mulder.
Een voorbeeld van een werkplaatsfunctie-productie is de voorstelling ‘Bandoerol’, die deze zomer een groot succes was. Zo’n vijftien jonge eilandbewoners lieten hierin zien hoe het is om op een eiland te wonen. Het thema van Oerol is volgend jaar ‘Een ontmoeting’ waarbij, evenals afgelopen editie, de eilandbewoners centraal staan. Het festival vindt plaats van 14 tot en met 23 juni 2002. (ANP, 28/12/01)
zie ook: Oerol viert twintigste editie
De euro houdt ook uw theater bezig. Om lastige momenten en lange rijen te voorkomen worden in veel theaters aparte wisselbalies ingericht. Over uw theaterbonnen hoeft u zich geen zorgen te maken: die blijven gewoon geldig. (AD & NRC, 4/12/01)
De 23-jarige Nederlandse acteur Jochum ten Haaf heeft een hoofdrol in de wacht gesleept bij het Royal National Theatre in Londen. Ten Haaf, die sinds een jaar speelt bij het Noord Nederlands Toneel (NNT), speelt Vincent van Gogh in het stuk ‘House of Mystery’. Het stuk van Nicholas Wright verhaalt over de periode dat de twintigjarige Van Gogh in de jaren zeventig van de negentiende eeuw in Londen woonde.
De repetities voor ‘House of Mystery’ beginnen in maart 2002. De rol van de vijftigjarige Ursula wordt vertolkt door de Britse actrice Clare Higgens, die onder meer speelde in de eerste twee Hellraiser-films van regisseur Clive Barker. Ten Haaf vertolkte eerder dit seizoen bij het NNT onder meer rollen in ‘Othello’ onder regie van Koos Terpstra en in het stuk ‘Troe Romans’, dat zich baseerde op de film van Quentin Tarantino. Voordat hij naar Londen vertrekt, is de acteur nog te zien in het stuk ‘Arturo Uï’ van Bertolt Brecht, dat half december in Groningen in première gaat. (ANP, 1/12/01)
zie ook: www.imdb.com: ‘Hellraiser’
Cabaretier Paul van Vliet, die zaterdag zijn laatste reguliere voorstelling speelde, is benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Burgemeester Deetman van Den Haag reikte de onderscheiding uit in de Koninklijke Schouwburg. De cabaretier treedt vanaf nu alleen nog op ten bate van Unicef, het kinderfonds van de Verenigde Naties. Paul van Vliet is al sinds 1992 ambassadeur van Unicef. De cabaretier heeft eerder vele onderscheidingen gekregen. Hij was Ridder in de Orde van Oranje-Nassau en Ridder in de Zweedse Orde van De Poolster. Hij ontving voorts onder meer een Edison (1971), een Gouden Harp (1974) en de Oeuvreprijs voor zijn gehele werk (1992). (ANP, 29/11/01)
zie ook: Laatste show Paul van Vliet
De gemeente Enschede steekt 5,5 miljoen gulden in de noodlijdende Twentse Schouwburg. Het theater heeft een schuld van 3 miljoen gulden. De gemeente koopt het pand en stelt geld beschikbaar voor een reorganisatie. Het aantal voorstellingen is dit jaar al teruggebracht van driehonderd naar 240. Ook het aantal formatieplaatsen wordt ingekrompen en gaat van 51 naar 38. De gemeente Enschede verwacht dat de schouwburg na de sanering de komende jaren een bescheiden exploitatieoverschot heeft van 60.000 gulden per jaar. (ANP, 28/11/01)
zie ook: Gerard Tonen vertrekt nu echt als directeur Harmonie
Het Prins Bernhardfonds geeft aan de volgende makers de opdracht (en geld) om een voorstelling te maken: Nora Heilmann, Olivier Provily, Annelies Wieringen, de Asthon Brothers en de Drie Naakte Mannen. Zij mogen voor 40.000 gulden een voorsteling maken bij een theater, werkplaats of gezelschap. (AD, 27/11/01)
zie ook: Dossier Moose op de Regiedagen: Profiel van Olivier Provily
In Berlijn moet het eerste operahuis worden opgericht uitsluitend gewijd aan opera’s die na 1945 zijn gecomponeerd. Volgende week presenteren Sir Peter Jonas, intendant van de fameuze Bayerischen Staatsoper, en staatssecretaris van cultuur Knut Nevermann, de plannen hiervoor, alsook het ontwerp van architectenbureau Gewers Kühn. Het gebouw moet komen, als de plannen worden gerealiseerd, tussen de Bondskanselarij en de Hamburger Bahnhof. (AD, 21/11/01)
zie ook: Gerard Mortier naar Berlijn
Op 76-jarige leeftijd is acteur Luc Lutz in zijn woonplaats Rotterdam overleden. Luc, geboren op 17 november 1924 in Delft, was de middelste en bekendste van de drie bekende acterende broers Lutz. Door met zijn droefgeestige hoofd en het daarboven dansende krulhaar menigmaal -en vaak met licht repertoire- op televisie te verschijnen, werd ‘die met die krulletjes’ vaker op straat herkend dan zijn oudere broer Ton en de jongere Pieter.
Lucas Jacobus Lutz haalde in 1948 zijn diploma van de Amsterdamse toneelschool en meteen daarna trad hij in dienst van Wim Sonneveld. Na korte tijd stapte Lutz over naar het toneel. Hij trad toe tot toneelgroep Comedia en speelde meteen in stukken van onder andere Tsjechov en Camus. Contracten met onder meer de Haagse Comedie, het Rotterdams Toneel en Centrum volgden. In 1967 een Arlecchino, voor zijn rol als Polonius in ‘Hamlet’ van het Nieuw Rotterdams Toneel.
Aan het begin van de jaren zeventig ging hij over tot het spelen van vrije producties in het lichtere genre. Hij waagde zich ook nog aan musical: bij het Koninklijk Ballet van Vlaanderen speelde hij professor Higgins in ‘My fair Lady’. In de jaren ‘80 en ‘90 bracht de televisie hem grote bekendheid. Hij speelde onder andere in ‘De kleine zielen’, ‘Herenstraat 10’ en in de comedy ‘Ha, die pa!’, samen met zijn zoon Joris. Over komedie spelen zijn Lutz: “In feite is dat ook drama. Beide toneelvormen liggen dicht bij elkaar. In Nederland wordt vaak gedacht dat het recept voor een goede comedy leuk doen is. Als ik ergens een hekel aan heb, is het wanneer humor er met de haren bij wordt gesleept”.
Hij vond het toneel er de laatste jaren niet op vooruit gaan. “In landen als Engeland, Duitsland en Amerika wordt het ambacht, dat toneel is, nog geleerd. Bij ons dreigt het amateurisme de overhand te krijgen”, waarschuwde hij. (ANP, 15/11/01)
Het boekenweekgeschenk ‘Het theater, de brief en de waarheid’ van Harry Mulisch, wordt in Duitsland een toneelstuk. De toneelbewerking ‘Das Theater, der Brief und die Wahrheit’ van Jens Gross en Udo Samel gaat 25 november in Frankfurt in première. Het boek van Mulisch is gebaseerd op de affaire rond acteur Jules Croiset in 1987. De titel verwijst naar het toneelstuk ‘Die Stadt, der Müll und der Tod’ van Rainer Werner Fassbinder. In Frankfurt ontstond in ‘75 grote commotie rond de voorgenomen opvoering van dit stuk. De première is in het Schauspielhaus in Frankfurt. (ANP, 13/11/01)
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.