moosers

Praatjes van Moose

In Oostenrijk is een onbekend manuscript van de in 1989 gestorven schrijver Thomas Bernhard gevonden. Het betreft een bewerking van het drama ‘Mannerhouse’ van de in 1938 gestorven Amerikaan Thomas Clayton Wolfe, schrijft de krant Der Standard maandag. Bernhard liet in 1957, toen hij 26 jaar was, lege pagina’s inbinden in een uitgave van het toneelstuk en maakte daarop talrijke notities. Sommige delen van het drama werden geheel herschreven. De schrijver heeft meer dan eens naar het manuscript verwezen, maar het werd niet in zijn nalatenschap aangetroffen. Nog in 1996 spraken onderzoekers het vermoeden uit dat het om een verzinsel van Bernhard ging.
Eigenaren van twee antiquariaten in Wenen en Graz zeggen dat zij het manuscript een half jaar geleden uit het bezit van een boekhandelaar in Salzburg hebben verworven. Zij zijn na een diepgaand onderzoek van het manuscript in de openbaarheid getreden. Hugo Wetscherek van het antiquariaat Inlibris in Wenen schat de waarde van het stuk op 420.000 euro (924.000 gulden). Op 68 met potlood geschreven bladzijden verlegt Bernhard de handeling van de Amerikaanse Burgeroorlog naar de Koreaanse Oorlog. “Er zijn betere toneelstukken, maar er zijn er maar enkele die ik met meer hartstocht heb gelezen en gewaardeerd”, citeert de Oostenrijkse krant uit de notities van Bernhard.
De Oostenrijkse schrijver, die leefde van 1931 tot 1989, heeft vooral bekendheid gekregen door zijn niets ontziende kritiek op Oostenrijk. Hij raakte daardoor herhaaldelijk in schandalen en processen verwikkeld. In zijn testament bepaalde hij dat zijn toneelstukken nooit meer in Oostenrijk zouden mogen opgevoerd. (ANP, 12/11/01)

zie ook: Meer afzeggingen voor de Salzburger Festspiele

Lees meer

Moose op 12/11/2001 - 00:00  
meer over archieven, Thomas Bernhard

Het Amsterdamse Rozentheater herbergde ooit het roemruchte Mickery. Nu richt het zich op een publiek van vijftien plus. Tot vorig jaar was het Rozentheater de thuishaven van het gezelschap Art & Pro. De groep fuseerde met de Trust en het nieuwe gezelschap heeft zich gevestigd in het oude Trusttheater. Er moest een doel komen voor het theater aan de Rozengracht. Zo ontstond een alliantie tussen de Theatercompagnie, Huis aan de Amstel en Het Syndicaat. Hun doel: een eigen toneelhuis voor publiek vanaf vijftien jaar. Dat publiek mag uit alle lagen van de bevolking komen vinden Kiki Stoffels en Jan de Kuijper van het Rozentheater.
De officiële opening onder de titel ‘Under Construction’ vond plaats op 11 november en was aan de drukte in de gangen en zalen te zien een succes. Er waren allemaal previews van voorstellingen, in de grote zaal speelde een bandje en elders werd een film vertoond. Het is de bedoeling dat iedere maand een soortgelijke avond wordt georganiseerd. Verder zal ieder lid van de alliantie twee maal per jaar een voorstelling verzorgen. In het pakket komen niet alleen theatervoorstellingen, ook bands, videokunstenaars, dansers en grafische vormgevers zullen aan bod komen. Als het maar valt onder de noemer ‘kunst en cultuur’. In december 2002 zal het Rozentheater een half gesloten worden voor een noodzakelijke verbouwing. Het pand moet aangepast worden aan de eisen van deze tijd. Wel zullen in die tijd voorstellingen op andere plaatsen doorgang vinden om de continuïteit te bewaren. (NRC, 12/11/01)

zie ook: Het Rozentheater wordt voor jongeren

Lees meer

Moose op 12/11/2001 - 00:00  
meer over Rozentheater

De opvoering van de ‘Sound of Music’ in de steengroeve in Winterswijk is afgelast. De organisatie blaast het festijn af, nadat ze te horen kreeg dat de in de groeve aanwezige rugstreeppad niet gestoord mag worden in zijn leefgebied. Drieënhalf jaar was de organisatie bezig geweest met de voorbereidingen op het muzikale spektakel. De ‘Sound of Music’ zou in augustus volgend jaar acht keer worden opgevoerd in de groeve. Onder meer Ernst Daniël Smid zou acte de présence geven.
Mede-organisator C. van Kreij erkent dat de Stichting Zomeropera Steengroeve het belang van de rugstreeppad en ook van de kamsalamander heeft onderschat. “Eind vorig jaar is in het Zwitserse Bern een richtlijn vastgesteld voor de bescherming van diersoorten in hun leefgebied. Wat dat betekent, wordt nu pas zichtbaar. We hebben ons dat onvoldoende gerealiseerd.” De organisatie wist dat de salamander en pad in de steengroeve leefden. Vantevoren was bij Staatsbosbeheer advies ingewonnen en bij de provincie Gelderland een vergunning in kader van de Natuurbeschermingswet aangevraagd. “Het kwam erop neer dat bij het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij ontheffing moest worden aangevraagd van de richtlijn van Bern. Het risico dat daar bezwaren op komen, is ons te groot. Voor december van dit jaar moeten alle contracten met de betrokkenen van het festijn zijn getekend. Mogelijke bezwaren kunnen niet voor die termijn worden behandeld.” Niettemin zet de organisatie de aanvraag tot ontheffing door, om te beoordelen of er in de steengroeve in de toekomst festiviteiten kunnen worden georganiseerd. (ANP, 9/11/01)

zie ook: Dierentuin.net: De Rugstreeppad

Lees meer

Moose op 09/11/2001 - 00:00  
meer over dieren, opera

Er moet weer een minister voor Cultuur komen. Dat vindt Kunsten ‘92, de lobbyclub van de kunstwereld waarbij driehonderd instellingen zijn aangesloten. De kunstwereld moet het nu doen met een staatssecretaris, op dit moment Van der Ploeg. Cultuurbeleid zou kabinetsbeleid moeten zijn, oordeelt de club, want het raakt direct of indirect alle facetten van de samenleving. De Nederlandse kunst speelt ook nog eens internationaal gezien een rol van belang.
Daarnaast wil Kunsten ‘92 dat 1 procent van de Rijksbegroting naar kunst en cultuur gaat. De vereniging gaat er alles aan doen dit in het volgende regeerakkoord te krijgen. “Jaren geleden werd dit onhaalbaar geacht, maar nu staat die 1 procent toch in het programma van enkele partijen”, aldus Frans de Ruiter van Kunsten ‘92 donderdag.
Kunsten ‘92 is op een aantal punten zeer ontevreden over Van der Ploeg. De Ruiter verwijt hem een “gebrek aan respect voor de kunstwereld, dat gebaseerd is op een gebrek aan kennis”. Tevens beschuldigt Kunsten ‘92 de bewindsman van “gegoochel met cijfers waardoor niemand meer weet waar hij aan toe is”. Van der Ploeg zou bezuinigingen verzwijgen en geld toevoegen dat elders is weggehaald en dat dan presenteren als verhogingen van het budget. Volgens de belangenorganisatie heeft Van der Ploeg 217 miljoen gulden aan de begroting van Cultuur toegevoegd en is dat wel een verdienste, maar doet hij ten onrechte voorkomen alsof het om beduidend meer geld gaat.
Kunsten ‘92 heeft een prioriteitenlijst voor het nieuwe kabinet opgesteld. Behalve de minister staan daar punten in als versterking van de culturele infrastructuur, cultuureducatie, meer eigen verantwoordelijkheid voor kunstenaars en culturele instellingen, meer speelruimte voor particulier initiatief en verbetering van de concurrentiepositie van culturele instellingen. Kunsten ‘92 is verder ongerust over de toekomst van de Raad voor Cultuur. Van der Ploeg zou de bezetting te veel naar zijn eigen zin regelen. “Als het zo doorgaat, heeft de Raad straks een samenstelling waarin vooral Van der Ploeg zichzelf herkent”, aldus De Ruiter. (ANP, 8/11/01)

zie ook: Kunsten 92 vreest margenalisering Raad voor Cultuur

Lees meer

Moose op 08/11/2001 - 00:00  
meer over cultuureducatie, Kunsten '92, Raad voor Cultuur

Anton Beeke heeft de Theaterafficheprijs 2001 gewonnen voor het ontwerp van het affiche ‘Zonder Titel’ voor Toneelgroep Amsterdam. Het is voor de tweede keer dat Beeke de prijs wint. In 1993 werd hij beloond voor het affiche voor ‘Count your Blessings’, eveneens voor Toneelgroep Amsterdam. De afficheprijs bestaat uit 5000 gulden en een plaquette, dit keer ontworpen door Cees Krijnen. Volgens de jury maakte Beeke een “inspirerend en fantastische affiche waarbij de typografie als autonoom beeld fungeert”.
De afficheprijs werd voor de tiende keer uitgereikt. Ter gelegenheid van dit jubileum heeft het Theaterinstituut Nederland een tentoonstelling met genomineerde en winnende affiches van de afgelopen jaren ingericht. Bezoekers van de expositie, die zaterdag opengaat en tot 1 april te zien is, kunnen hun favoriet aangeven. In januari wordt de bekendgemaakt welke aanprijzing het meest bij het publiek in de smaak viel. (ANP, 8/11/01)

zie ook: Theaterafficheprijs voor de tiende keer uitgereikt

Lees meer

Moose op 08/11/2001 - 00:00  
meer over affiche, Anthon Beeke

Stage Holding, het live-entertainmentbedrijf van Joop van den Ende, neemt een belang van 50 procent in het Operettenhaus Hamburg. Het bedrijf is al volledig eigenaar van drie andere theaters in Duitsland in Essen, Berlijn, en Hamburg. Bij de acquisitie, die per juli volgend jaar van kracht wordt, werkt de Duitse tak van Stage Holding samen met Stella Entertainment. Deze firma is nu nog volledig eigenaar van het theater. (AD, 8/11/01)

zie ook: Joop koopt Berlijns theater

Lees meer

Moose op 08/11/2001 - 00:00  
meer over Duitsland, Stage Entertainment

De Britse toneelschrijver Anthony Shaffer is in zijn woonplaats Londen op 75-jarige leeftijd gestorven. Dat heeft zijn agent dinsdag bekendgemaakt. Shaffer werd wereldberoemd met zijn stuk ‘Sleuth’. In Nederland is het opgevoerd onder de titel ‘Moordspel’. Shaffer begon zijn carriére als arbeider in een kolenmijn. Hij volgde daarna een opleiding tot advocaat, maar kwam al snel in de journalistiek terecht. In 1970 schreef hij de thriller ‘Sleuth’. Het stuk werd meer dan 2000 keer opgevoerd in Londen en New York. Het werd later verfilmd met in de hoofdrollen Laurence Olivier en Michael Caine. Ook schreef Shaffer scenario’s voor films als ‘Wicker Man’ en Alfred Hitchcocks ‘Frenzy’.
Anthony Shaffer was de tweelingbroer van de schrijver Peter Shaffer, die internationale bekendheid geniet door zijn stukken als ‘Equus’ en ‘Amadeus’. (ANP, 7/11/01)

zie ook: IMDb: Anthony Shaffer

Lees meer

Moose op 07/11/2001 - 00:00  
meer over Londen, overleden

De theaterproductie ‘Kamelen In De Polder’ is bekroond met de Tom Sebastiaan Gans Prijs 2001. De prijs is bedoeld voor een persoon of organisatie die zich verdienstelijk heeft gemaakt bij de aanpak van een actueel maatschappelijk probleem. De trofee bestaat uit 25.000 gulden en een door Jits Bakker ontworpen beeldje. ‘Kamelen In De Polder’ is een samenwerkingsproject van drie stichtingen: Alouan in Gouda, Meander in Alphen aan den Rijn en PJ Partners in Rotterdam. In de voorstelling behandelen Marokkaanse jongeren op lichtvoetige wijze problemen waar Marokkaanse jongeren in Nederland mee te maken hebben. De voorstelling zou aanvankelijk maar twee keer worden opgevoerd. Het werden uiteindelijk 28 voorstellingen. De prijsuitreiking is vrijdag. (ANP, 7/11/01)

Lees meer

Moose op 07/11/2001 - 00:00  

De kamerfracties van de VVD, D66 en Groen Links zijn vernietigend in hun oordeel over het handelen van staatssecretaris Van der Ploeg in het conflict met het Holland Festival. Het voortbestaan van het festival komt in gevaar.
Kamerlid A. Nicolaï (VVD): “Van der Ploeg heeft laks, traag en niet netjes gehandeld. Ik twijfel of hij wel recht wil doen aan het Holland Festival. Eerder al bleek dat hij liever mooi, jong en allochtoon ziet dan een instituut van bewezen kwaliteit.”
Kamerlid B. Dittrich (D66): “Dit is een nodeloze escalatie van een discussie die veel te lang heeft geduurd. Het betekent een dikke onvoldoende voor Van der Ploeg en een zwarte bladzijde in zijn politieke nalatenschap.”
VVD, D66 en Groen Links hebben alle begrip voor het aftreden van het festivalbestuur. Nicolaï: “Dit is niet een bestuur van actievoerders, dat zegt al wat. Ze hebben goede gronden om deze stap te nemen.” Dittrich: “Dit is consequent. Ik hoop dat het aftreden slechts een fase in de onderhandelingen is en dat Van der Ploeg door deze dramatische stap wél in de buidel zal tasten. Anders wordt een mooi en prestigieus festival door bureacratisch gesteggel de nek omgedraaid.”
De PvdA-fractie blijft achter partijgenoot Van der Ploeg staan, en hekelt het afgetreden bestuur. Kamerlid J. Belinfante (PvdA): “Dit is een heilloze, overhaaste stap. Het bestuur probeert een financiële doorbraak te forceren zonder kwalitatieve garanties te geven. We gaan niet zomaar geld weggeven.” De Kamerleden zien geen rol voor de Kamer in het oplossen van het conflict, maar zijn allen van plan om vragen aan Van der Ploeg te stellen in het overleg over de cultuurbegroting van de vaste Kamercommissie op 3 december. Alleen Dittrich wil proberen in de Kamer zelf “geld bijeen te sprokkelen”. Nicolaï: “We hebben vorig jaar al veertig miljoen extra voor hem geregeld, we blijven niet aan de gang.” Belinfante: “We kunnen hoogstens aan Van der Ploeg vragen hoe het verder moet.” (NRC, 6/11/01)

zie ook: Crisis bij het Holland Festival

Lees meer

Crisis bij het Holland Festival. Het bestuur van het festival is afgetreden, omdat het vindt dat staatssecretaris Van der Ploeg geen helderheid wil bieden over de financiering van het festival. Als hij daarin volhardt, komt er dit seizoen geen festival, aldus het bestuur. In een brief aan de staatssecretaris schrijft bestuursvoorzitter Herman Tjeenk Willink dat het festival: “de laatste jaren met te weinig middelen waarover in een te laat stadium zekerheid ontstond steeds opnieuw moest improviseren.” Door af te treden hoopt het bestuur het ministerie en de Tweede Kamer te doordringen van de ernst van de situatie. Een driekoppig rompbestuur onder leiding van Sijbolt Noorda, voorzitter van het college van bestuur van de Universiteit van Amsterdam, blijft tot 24 juni om de belangen van de stichting en haar werknemers te behartigen.
Van der Ploeg, die op werkbezoek in Indonesië is, wil zich eerst beraden. Een woordvoerder zegt: “We waren nog volop in gesprek met het festivalbestuur. Jammer dat het op deze manier wordt afgebroken. Van der Ploeg heeft duidelijk gesteld: het is niet zijn bedoeling het festival om zeep te helpen. Maar eerst geld geven en dan pas plannen maken, zoals het bestuur wil, kan niet.” (NRC, 5/11/01)

zie ook: Onduidelijkheid over Holland Festival

Lees meer

Moose op 05/11/2001 - 00:00  
meer over Holland Festival
<< < 102103104 > >>
Syndicate content