moosers

Praatjes van Moose

Actrices Betty Schuurman en Frieda Pittoors zijn de eerste genomineerden voor de Theo d’Or van dit seizoen. De twee actrices danken hun voordracht aan hun rollen in ‘De Leenane Trilogie’, van Zuidelijk Toneel Hollandia en Het Toneelhuis. Schuurman speelde daarin Maureen Folan, Pittoor de moeder van Maureen, Mag. Lind Olthof maakt een kans op de prijs voor de beste vrouwelijke bijrol, de Colombina. Zij wist de jury te bekoren met haar rol van de zeug in ‘Truus en Connie’ (onderdeel van het project ‘Varkens/Boeren’), eveneens van Zuidelijk Toneel Hollandia. Meer nominaties (ook voor de mannelijke prijzen Louis d’Or en Arlecchino) volgen later dit seizoen. De prijzen worden op 10 juni 2002 in Theater Carré in Amsterdam uitgereikt, samen met de Prosceniumprijs, de Erik Vosprijs, de VSCD Mimeprijs en de NRC Toneel Publieksprijs. (ANP & VNG, 20/1/02)

zie ook: Theo d’Or voor Ria Eimers

Lees meer

Moose op 20/01/2002 - 00:00  

Vanwege een computerstoring is een voorstelling van ‘Aïda’ voor een uitverkocht Circustheater na vijf minuten afgebroken. Het bewegende licht, een belangrijk element in de show, viel uit. In eerste instantie werd nog geprobeerd om de machine weer op gang te krijgen, maar dat mislukte. Daarop werd de voorstelling definitief afgelast. Ruim 1700 bezoekers van het circustheater in Scheveningen krijgen hun geld terug of kunnen een kaartje krijgen voor een vervangende voorstelling.
“Dit is de ergste nachtmerrie voor een producent”, aldus de zegsvrouw van Van den Ende Theaterproducties. “Gelukkig gebeurt het hoogst zelden dat een voorstelling moet worden afgelast wegens technische problemen. Bij mijn weten is het alleen eerder gebeurd tijdens een voorstelling van ‘Miss Saigon’.” ‘Aïda’ is sinds de eerste opvoering eind oktober van vorig jaar een groot succes. Er werden al bijna 400.000 kaartjes verkocht. (ANP, 18/1/02)

zie ook: Belangstelling voor ‘Aïda’ enorm

Lees meer

Moose op 18/01/2002 - 00:00  
meer over Circustheater, techniek

De Theatercompagnie verkeert in financiële problemen. De Raad van Toezicht van het gezelschap heeft in overleg met het ministerie van OCW daarom een interim-directeur aangesteld. De interim-directeur moet binnen drie maanden met een plan van aanpak komen om het tekort van 900.000 euro (2 miljoen gulden) op te lossen.
Het fusiegezelschap van De Trust en Art&Pro begon het jaar al met een tekort van ruim 181.000 euro (400.0000 gulden). Door te veel dure producties is dat in het afgelopen jaar sterk opgelopen, aldus interim-directeur O. van Munster, die net klaar is met de sanering van het TIN. “De Theatercompagnie is te enthousiast van start gegaan”, concludeert Van Munster. De verwachte bezoekersaantallen werden echter bij lange na niet gehaald, mede door negatieve recensies van voorstellingen als ‘Coma’ en ‘Via Viola’. De tijdelijke machtswisseling is volgens hem in alle harmonie gegaan. “Iedereen is natuurlijk geschrokken, maar het gezelschap heeft een vechtersmentaliteit. Dit komt wel weer goed”.
Joop van den Ende Theaterproducties is het gezelschap inmiddels te hulp geschoten. In het najaar huurt het bedrijf het Compagnietheater aan de Kloveniersburgwal in Amsterdam voor de voorstelling ‘Requiem van een zwaargewicht’. Ook de acteurs van het Amsterdamse gezelschap komen dan tijdelijk in dienst van Joop. (ANP, 18/1/02)

zie ook: De Theatercompagnie heeft grootse plannen

Lees meer

Vrouwen hebben een achterstand als het gaat om leidinggevende functies in de kunst en cultuur. Dat blijkt uit een onderzoek van A. Fischer, hoogleraar Gender, Cultuur en Management aan de Universiteit van Amsterdam. Zij bekeek 413 organisaties. Van de leidinggevenden was 32 procent vrouw. In grotere organisaties is het percentage vrouwen in topfuncties kleiner. Het onderzoek ‘Het glazen plafond in de kunsten’ werd in opdracht van het ministerie van OC&W uitgevoerd. De sector beeldende kunst scoort het hoogst; 43 procent van de leidinggevenden daar is vrouw. Het laagst scoorde de sector media; minder dan 22 procent van de topfuncties wordt door vrouwen bekleed. Fischer presenteert haar onderzoek tijdens de conferentie ‘De macht van het imago’ op maandag 21 januari in het Theater Instituut Nederland in Amsterdam. Om de doorstroom van vrouwen in de kunstsector te bevorderen is in opdracht van OC&W het project ‘Coaching in de kunsten’ opgezet. (NRC, 16/1/02)

zie ook: Vrouwen verdienen te weinig in de kunsten

Lees meer

Moose op 16/01/2002 - 00:00  
meer over het glazen plafond, Theater Instituut Nederland

Aan alles komt een eind, zelfs aan een musical van Andrew Lloyd Webber. ‘Cats’ stopt in Londen op 11 mei, de 21e verjaardag van de show. Hij is dan bijna 9000 keer in Londen opgevoerd. “We willen dat ‘Cats’ stopt terwijl zijn vacht nog glanst”, zo verklaarde producent Cameron Mackintosh. ‘Cats’, gebaseerd op de kattengedichten van T.S. Eliot, was de eerste grote Britse show op Broadway en baande daarmee de weg voor een Britse invasie, met kassuccessen als ‘Miss Saigon’ en ‘Les Miserables’.
Het einde van ‘Cats’ is onderdeel van een reeks van stopzettingen in de musicalwereld aan beide kanten van de oceaan. Het gaat daarbij vooral om de langstlopende producties; die moeten het vooral hebben van de buitenlandse toeristen, die na 11 september minder komen. In New York is ‘The Fantasticks’ gestopt. Die show heeft, met 17.162 opvoeringen in bijna 42 jaar, het wereldrecord van langst lopende musical. In Londen werd eerder deze week aangekondigd dat ‘Starlight Express’, ook van Andrew Lloyd Webber, zaterdagavond voor het laatst te zien is, na achttien jaar en 7406 voorstellingen. De “musical op rolschaatsen” was, na ‘Cats’, de op één na langstlopende musical in Londen. Meer dan acht miljoen mensen zagen het spektakel, sommigen kochten zelfs 180 maal een toegangskaartje, aldus de BBC. (ANP, 15/1/02)

zie ook: ‘Cats’ stopt

Lees meer

Moose op 15/01/2002 - 00:00  
meer over 'Cats', Andrew Lloyd Webber, Bezoekersaantallen

Met een unieke regeling krijgt theatergroep Würz voor 2002 en 2003 een toelage van 90.000 Euro van het ministerie van OC&W. Würz zal in deze periode minimaal drie producties in Den Haag uitbrengen. Hiermee wordt de gemeente Den Haag gecompenseerd voor de gedwongen sanering van toneelgroep De Appel. De regeling is tot stand gekomen op voorspraak van de gemeente Den Haag.
Würz werkt al sinds 1996 regelmatig in Den Haag en artistiek leider Jules Terlingen maakte drie voorstellingen bij De Appel. (VNG, 15/1/02)

zie ook: De Appel en Discordia nog niet toe aan opheffing

Lees meer

Moose op 15/01/2002 - 00:00  
meer over De Appel, Den Haag, Würz

De Britse omroep BBC is niet van zins te zwichten voor Amerikaanse kritiek op de opera De Dood van Klinghoffer van de Amerikaan John Adams. Het symfonieorkest van de BBC wil het muziekstuk over de kaping van het cruiseschip Achille Lauro door Palestijnen voor het eerst uitvoeren op 18 januari, aldus The Independent zaterdag. Het Amerikaanse Boston Symphony Orchestra schrapte de opera in november wegens vermeend antisemitisme in het werk en wegens “gevoeligheden” na de terroristische aanslagen van 11 september. De vooraanstaande musicoloog Richard Taruskin betichtte Adams in The New York Times ervan het terrorisme te “verromantiseren”.
De baas van het BBC-orkest spreekt evenwel van een “kunstwerk” dat het verdiend eindelijk eens in zijn geheel te worden uitgevoerd op Britse bodem. De opera, die al in 1991 in Brussel in première ging, is gebaseerd op de kaping van de Achille Lauro in 1985 op de Middellandse Zee. De moord op de Amerikaanse jood Leon Klinghoffer aan boord van het schip staat centraal. (ANP, 5/1/02)

zie ook: ‘O.J. Othello’ op het New Europe Festival in New York

Lees meer

Moose op 05/01/2002 - 00:00  
meer over 11 september, opera

De theaters op Broadway zijn een grote reclamecampagne begonnen om toeristen en anderen tot een bezoek aan hun shows te verleiden. De verkoop van kaartjes is sinds de aanslagen van 11 september met 7 procent gedaald.
Toeristen die tot 16 januari meer dan 500 dollar (550 euro) uitgeven in een groot aantal winkels, restaurants en musea, krijgen gratis toegang tot musicals en andere voorstellingen in het New Yorkse theaterdistrict. De gemeente New York heeft voor de actie 2,5 miljoen dollar uitgetrokken. Zij heeft 50.000 kaartjes ingeslagen. Daarvan zijn 16.000 gegeven aan liefdadigheidsinstellingen en mensen die na de aanslag op het World Trade Center bij het reddingswerk waren betrokken.
Het gebrek aan belangstelling de afgelopen maanden leidde ertoe dat diverse voorstellingen, waaronder de musical ‘Kiss Me Kate’, voortijdig werd afgebroken. Normaal is eind december al de helft van alle zitplaatsen in de theaters voor januari en februari gereserveerd. Nu gold dat voor slechts 15 procent van alle plaatsen. (ANP, 4/1/02)

zie ook: Theaters Broadway in problemen na aanslag

Lees meer

Moose op 04/01/2002 - 00:00  
meer over 11 september, Broadway, publiciteitsstunts

De Spaanse zangeres Montserrat Caballé keert vrijdagavond na tien jaar weer terug op het toneel. Zij zingt in het Gran Theatro del Liceu in Barcelona de rol van Catharina van Aragon in de opera ‘Hendrik VIII’ van de Franse componist Camille Saint-Saëns. Om gezondheidsredenen besloot de 68-jarige sopraan tien jaar geleden niet meer op te treden. Zij heeft sindsdien alleen enkele recitals gegeven. Caballé, afkomstig uit Barcelona, maakte veertig jaar geleden haar operadebuut. Zij zong toen, eveneens in het Liceu-theater, in de opera ‘Arabella’ van Richard Strauss. (ANP, 4/1/02)

zie ook: Gran Theatro del Liceu heropend

Lees meer

Moose op 04/01/2002 - 00:00  
meer over opera, Spanje

Tweetakt, het kunstenfestival voor jeugd en jongeren, verhuist van Den Bosch naar Utrecht. Het festival zal nu dit jaar plaatsvinden van 12 tot en met 16 juni in Utrecht. Matthijs Rümke, de artistiek leider van jeugdtheater Artemis, neemt de artistieke leiding van het festival op zich. Hij doet dat samen met Ine te Rietstap.
Het Tweetakt Kunstenfestival, dat afwisselend in België (Antwerpen) en Nederland wordt gehouden, zou van 14 tot en met 20 april 2002 plaatsvinden in Den Bosch. Eind oktober 2001 zegde Den Bosch eenzijdig de samenwerking op met het Utrechtse bureau Storm omdat de organisatie niet voldoende was ingebed in Den Bosch. Bovendien was er ontevredenheid over de aanstelling van Ine te Rietstap uit Utrecht als artistiek leider; die beslissing was niet afgestemd met de partnersteden. De gemeente Den Bosch heeft geprobeerd een eigen organiserend team op te zetten, maar die poging mislukte. Antwerpen blijft betrokken als partner voor Tweetakt. (Theater.nl, 3/1/02)

zie ook: Marc Verstappen stopt als artistiek directeur van Tweetakt

Lees meer

Moose op 03/01/2002 - 00:00  
meer over Antwerpen, Den Bosch, jeugdtheater, Matthijs Rümke, Utrecht
<< < 100101102 > >>
Syndicate content