moosers

Praatjes van Moose

Rotterdam Culturele Hoofdstad van Europa krijgt in 2005 waarschijnlijk een vervolg, korter en kleiner van opzet, maar opnieuw met de nadruk op het multiculturele karakter van de stad. De Rotterdamse raad beslist volgende week over het voorstel daartoe, dat is gebaseerd op een plan van Bert van Meggelen, de intendant van Rotterdam Culturele Hoofdstad. Het voorstel sluit aan bij de opvatting van lokale beleidsmakers en medewerkers van Rotterdam Culturele Hoofdstad dat de expertise die vorig jaar is opgedaan, niet verloren mag gaan. (NRC, 20/2/02)

zie ook: Rotterdam 2001 trekt veel bezoekers

Lees meer

Moose op 20/02/2002 - 00:00  
meer over Culturele Hoofdstad van Europa, Rotterdam

De positie van regisseur Frans Strijards bij de Amsterdamse Theatercompagnie is onzeker nadat hij vorige week is gestopt met het toneelstuk ‘Hooguit 17’. Strijards zit thuis en geeft geen commentaar. Binnenkort heeft hij een gesprek met interim-directeur Ocke van Munster over zijn plaats in het gezelschap. Volgens Van Munster hangen de problemen nauw samen met de financiële moeilijkheden waarin het gezelschap zich bevindt: “Frans heeft zich dat erg gaan getrokken; het is hem niet in de koude kleren gaan zitten”. Van Munster ontkent dat Strijards bij de repetities niet of nauwelijks aanwezig was.
De Theatercompagnie ontstond ruim een jaar geleden uit een fusie tussen De Trust en Art en Pro, waar Strijards artistiek leider was. Binnen een jaar bouwde de groep een schuld van 900.000 euro op. Organisatie-adviseur Van Munster, van bureau Beerenschot, werd aangesteld om de zaak te saneren. Sindsdien rommelt het in het gezelschap. Actrice Sylvia Poorta heeft aangekondigd na dit seizoen te vertrekken. Artistiek leider Theu Boermans is voor een gastregie in Wenen. De regie van ‘Hooguit 17’ is overgenomen door Jappe Claes. (NRC, 20/2/02)

zie ook: Theatercompagnie in financiële problemen

Lees meer

Moose op 20/02/2002 - 00:00  
meer over De Theatercompagnie, Frans Strijards, grote schulden, Jappe Claes

Tumult in Schijndel! Het Brabantse dorp (23.500 inwoners) heeft een nieuw theater nodig en de lokale multimiljonair Hans Brus wil graag 19 miljoen euro schenken om een hypermoderne, multifunctionele zaal neer te zetten als de gemeente een kleine bijdrage voor de exploitatie zou doen. U begrijpt: dat geeft problemen. Er was namelijk al een ander plan van twee jonge ondernemers, Peter Sanders en Arie van den Brand, die sinds 1993 het City Theater uitbaatten met kinderfilms, concerten en stand up-comedy. In nauw overleg met de wethouder van cultuur, Henk Roozendaal (PvdA), schreven ze een plan om van City een echt theater te maken, met een groot podium en honderden stoelen.
Op 26 november 2001 kwam aan hun droom een abrupt een eind toen Brus met zijn aanbod kwam. Die was niet van plan om de podiumkunst-functie te verdelen tussen zijn theater en City, liet het verzoek om exploitatie-subsidie vallen en vroeg slechts om de benodigde vergunningen. Het college ging unaniem akkoord met dit plan inclusief de wethouder Henk Roozendaal.
Maar wat gebeurt er met de voor het theater gereserveerde miljoenen, die nu onaangeroerd blijven? “Misschien kan een deel daarvan naar jongerenbeleid”, zegt Roozendaal. “Dat heb ik ook in mijn portefeuille.” Sanders is gelaten: “Ik wed dat hij straks twee keer per jaar in dat theater zal komen.” Een woordvoerster erkent dat de weldoener “niet per se een theaterliefhebber” is: “De heer Brus wil zich niet met het culturele aanbod bemoeien. Daarvoor heeft hij vakmensen op het oog. Het gaat hem om het gebaar naar de gemeente.” (NRC, 13/2/02)

Lees meer

Moose op 13/02/2002 - 00:00  
meer over nieuwbouw, sponsoring

Via de bestuursrechter in Amsterdam probeerde Maatschappij Discordia gisteren de subsidie-afwijzing van staatssecretaris Van der Ploeg (Cultuur) terug te draaien. Het toneelgezelschap vloog in 2000, na achttien jaar subsidie te hebben ontvangen, uit het Kunstenplan. “In een fatsoenlijke rechtsstaat past het niet om een doodvonnis zonder voldoende bewijs te voltrekken,” aldus adcovaat P. Nicolaï van Discordia. Het toneelgezelschap is niet vernieuwend en inspirerend meer, oordeelde de Raad voor Cultuur, die Van der Ploeg adviseert. Volgens het toneelgezelschap ontbreekt het bij dit oordeel aan bewijs. De bestuursrechter doet binnen zes weken uitspraak. (Parool, 6/2/02)

zie ook: Raad voor Cultuur adviseert opnieuw negatief over Discordia

Lees meer

Moose op 06/02/2002 - 00:00  
meer over Cultuurnota 2001-2004, Discordia, rechtszaken

Wegens de verwachte drukte rondom het huwelijk van kroonprins Willem Alexander en Máxima Zorreguieta heeft de gemeente Amsterdam de opening van het festival ‘Tam Tam’ van Toneelgroep Amsterdam verboden. De “spectaculaire opening” van het festival zou ‘s avonds plaatshebben op het balkon van de Stadsschouwburg. In plaats hiervan houdt de groep morgen een bescheidener opening, na de première van ‘Con Amore’, een voorstelling over de liefde die eindigt met een koninklijk huwelijk. De gemeente verstrekt voor 2 februari voor de binnenstad van Amsterdam geen enkele evenementsvergunning. Tijdens ‘Tam Tam’ presenteert TGA zich in de maand februari in de Stadsschouwburg en de Melkweg met nieuwe voorstellingen, repertoire en samenwerkingsverbanden. (NRC, 2/2/02)

zie ook: ‘Con Amore’, Toneelgroep Amsterdam

Lees meer

Moose op 02/02/2002 - 00:00  
meer over royalty, Toneelgroep Amsterdam

De Engelse toneelschrijver en regisseur Harold Pinter lijdt aan slokdarmkanker. Hij ondergaat een chemotherapie, zo heeft zijn vertegenwoordiger aan de BBC meegedeeld. Pinter is een zware roker. Pinter zal ondanks zijn ziekte zoals gepland 8 en 11 februari in het National Theatre in Londen een korte voorstelling regisseren. (ANP, 2/2/02)

zie ook: Londen eert Wilde en Pinter

Lees meer

Moose op 01/02/2002 - 00:00  
meer over Harold Pinter, Londen

Victor Löw en Jappe Claes zullen de hoofdrollen spelen in de theaterproductie ‘Requiem voor een zwaargewicht’ die Joop van den Ende Theaterproducties dit najaar in het Amsterdamse Compagnietheater gaat uitbrengen. De regie is in handen van Mark Rietman. De voorstelling zal drie maanden in Amsterdam te zien zijn, waarna er een tournee begint langs een aantal grote schouwburgen in Nederland. Met ‘Requiem voor een zwaargewicht’ hoopt de Theatercompagnie de huidige slechte financiële situatie het hoofd te bieden. Eerder deze maand werd bekend dat het gezelschap een schuld heeft opgebouwd van 900.000 euro. Door het verhuren van het Compagnietheater aan Joop genereert men inkomsten. Jappe Claes, één van de acteurs van de Theatercompagnie, zal aan de productie meewerken. De eerste try-out is gepland op 12 september 2002. (Volkskrant, 30/1/02)

zie ook: Theatercompagnie in financiële problemen

Lees meer

Cosmic Theater in Amsterdam zet na het faillissement van schrijversvakschool ‘t Colofon de toneelschrijfcursus van die school voort. De school, die ook lessen verzorgde in andere schrijversdisciplines, kampte met een schuld van ongeveer 265.000 euro en ging failliet. Omdat de toneelschrijfcursus in samenwerking met Cosmic werd georganiseerd, kon het theater de cursus relatief makkelijk voortzetten. Voor de studenten van de overige schrijfdisciplines is nog geen oplossing gevonden. (ANP, 29/1/02)

zie ook: Belifante kan ook toneelstukken schrijven

Lees meer

Moose op 29/01/2002 - 00:00  
meer over Cosmic, grote schulden

Joost de Jong en Chantal Janzen hebben zondag uit handen van Joop van den Ende de Soetelieve Beurs in ontvangst genomen. Voor de derde maal is deze uitgereikt aan aanstormend Nederlands musicaltalent. De Jong (25) en Janzen (22) speelden het afgelopen seizoen beiden in ‘Saturday Night Fever’. (ANP, 27/1/02)

zie ook: ‘Saturday Night fever’ in première

Lees meer

Moose op 27/01/2002 - 00:00  

De Groningse Stadsschouwburg heeft de voorstelling ‘Via Viola’ van de Theatercompagnie afgelast, omdat deze “te slecht” zou zijn. Directeur Thom van der Goot: “Ik weiger publiek te zoeken voor een voorstelling die onder de maat is. Ik snap niet waarom de Theatercompagnie deze mislukte voorstelling niet heeft teruggetrokken.” De Nederlandse première van ‘Via Viola’, eind vorig jaar, werd een maand uitgesteld en de recensies waren zeer negatief. Al eerder moesten voorstellingen worden afgelast, maar dan omdat er te weinig kaartjes verkocht waren. Het is ongebruikelijk dat de mening van de schouwburgdirecteur hierbij een rol speelt.
Bij de Theatercompagnie wordt er dan ook met verbazing gereageerd. Woordvoerster C. Gouweleeuw: “Wij staan achter ‘Via Viola’, dus we vinden dat je de voorstelling best kunt laten zien. In andere schouwburgen was het wél een succes”. Van der Goot wil met zijn beslissing een discussie losmaken over programmeren voor de grote zaal en de rol van de schouwburgdirecteur. “Een schouwburgdirecteur is meer dan een zalenboer en een raptapper die zich alleen maar bekommert om het aantal verkochte croquetten. Wij moeten ook om de kwaliteit en de voortgang van de kunsten denken”, vindt hij. Gouweleeuw: “Het blijkt steeds vaker dat je in de grote zaal alleen maar bekende stukken met grote namen kunt laten zien. Maar als een schouwburgdirecteur op persoonlijke smaak voorstellingen gaat afkeuren, begeeft hij zich op glad ijs. Dan zullen er nog veel meer voorstellingen sneuvelen”. (NRC, 26/1/02)

zie ook: ‘Via Viola’, Theatercompagnie, Victoria

Lees meer

Moose op 26/01/2002 - 00:00  
meer over afgelaste voorstellingen, De Theatercompagnie, Groningen
<< < 99100101 > >>
Syndicate content