De leerstoelgroep Theaterwetenschap van de Universiteit van Amsterdam zal van 30 juni tot en met 6 juli 2002 gastheer zijn van het vierjaarlijkse wereldcongres van het FIRT/IFTR: de Fédération Internationale pour la Recherche Théâtrale/International Federation for Theatre Research. Tijdens dit congres zullen de belangrijkste theaterwetenschappelijke nerds zich verzamelen en spreken over zaken die gewone stervelingen onmogelijk kunnen bevatten. Thema is deze keer: “Theatre and Cultural Memory: the Event between Past and Future”. Het doel van het congres is het verkennen van de betekenis van het begrip ‘cultural memory’ voor het theater. Gedurende de laatste decennia hebben zowel kunstenaars als onderzoekers aspecten van ‘cultural memory’, zoals cultureel erfgoed, culturele overlevering, culturele identiteit en cultuurgeschiedenis, belichaamd in hun werk. De centrale vraag van het congres zal zijn hoe onze verschillende culturele verledens in het theater doorwerken, onderzocht worden en ter discussie staan en hoe theatrale gebeurtenissen ‘cultural memories’ kunnen construeren voor nu en in de toekomst. We bedoelen maar. Gelukkig zijn er ook voorstellingen geprogrammeerd en kunnen theaterwetenschappers heel goed drinken. (VNG, 13/6/02)
zie ook: www.amsterdam2002
Het spande erom, maar inmiddels is het zeker: er zit een acteur in de Tweede Kamer. Boris van der Ham, vroeger acteur bij De Appel en ZT Hollandia en nu D66, heeft het gehaald, na een wervelend media-offensief. Zijn portefeuille bevat milieu, landbouw, natuur en binnenlands bestuur. En cultuur natuurlijk. (VNG, 13/6/02)
Voor het tweede jaar organiseert de Rotterdamse Schouwburg ‘De Internationale Keuze’. De programmering van bevat spannende en klinkende namen, zoals ‘Endstation Amerika’ door Volksbühne Berlin/Frank Castorf, de onvermijdelijke Meg Stuart, de Nederlandse première van ‘L. King of Pain’ van Het Toneelhuis/Luk Perceval en ‘Tragbar’, een voorstelling die Johan Simons bij het Schauspielhaus Zürich heeft gemaakt. Het programma wordt omlijst door een randprogramma, verzorgd van Jan van den Berg en Rien Stegman van theatergezelschap Ad Hoc. (VNG, 12/6/02)
zie ook: Selectie Theaterfetsival 2002 bekend
In het Amsterdamse theater Carré heeft de voorstelling ‘Midsummernightsdream’ van De Paardenkathedraal de NRC Toneel Publieksprijs gewonnen. Ook werden de VSCD Toneelprijzen uitgereikt. De Theo d’Or werd gewonnen door Betty Schuurman voor haar rol in ‘The Leenane Trilogie’ van Zuidelijk Toneel Hollandia. Edwin de Vries kon weinig verrassend de Louis d’Or in ontvangst nemen. Hij was de enige genomineerde. De VSCD Mimeprijs werd gewonnen door Kas en De Wolf, voor hun voorstelling ‘Ons soort mensen’. (ANP, 10/6/02)
zie ook: Edwin de Vries is als enige genomineerd voor de Louis d’Or
Decor- en kostuumontwerper Nicolaas Wijnberg (83) heeft een groot deel van zijn collectie aan het Theater Instituut Nederland overgedragen. De schenking omvat ontwerpen voor toneel-, opera- en dansproducties, grafiek, theaterfoto’s en ander archiefmateriaal. (NRC, 10/6/02)
zie ook: Amsterdam eert Hans Snoek
Het voormalige Grace theater in Amsterdam Zuidoost heeft een nieuwe bestemming. Na het faillisement van Maaster Theaterproducties werd de musical ‘Grace’ abrupt gestaakt en kwam het theater leeg te staan. Vanaf nu wordt het theater verhuurd aan de Heineken Music Hall en krijgt het de naam Pepsi Chart Stage. Het is de bedoeling dat er cabaret, musicals en popconcerten worden geprogrammeerd. Directeur P. Stiekema hoopt in september de eerste bezoekers te kunnen ontvangen. De 650 mensen die al een kaartje hadden gekocht voor de musical ‘Grace’ biedt Stiekema de mogelijkheid een andere voorstelling te bezoeken. (ANP, 6/6/02)
zie ook: Alle voorstellingen ‘Grace’ afgelast
Het theatergezelschap Azart moet energiebedrijf Nuon een bedrag betalen van ruim 32.000 euro. Dat is de schade die het schip van de groep op 4 oktober 2000 aanrichtte door in een ondiep deel van de Markervaart een electriciteitskabel kapot te varen. Ondanks waarschuwingsborden over een vermindering van de diepgang, nam kapitein A. Dirks een afslag in de richting van het eiland Stierop. Daar liep hij vast. Een aantal huizen op het eiland kwamen zonder stroom te zitten. Dirks gaf toe dat hij zich onvoldoende op de hoogte had gesteld van de vaarwegsituatie ter plekke. Had hij de waterkaart geraadpleegd, dan had hij gezien dat er sprake was van een beperkte diepgang. Volgens de rechtbank nam Dirks, die overigens niet beschikt over een vaarbewijs, een onverantwoord risico. Het verweer van de kapitein dat hij de kabel raakte omdat die boven de bodem zweefde, deed de rechtbank als “te vaag en te speculatief”. (ANP, 5/6/02)
De Parade trekt dit jaar naast de vier grote steden in Nederland ook naar de Spaanse stad Barcelona. Van 18 tot en met 29 september wordt er gespeeld in het centrum van Barcelona, waarschijnlijk op Joan de Borbó, een boulevard vlakbij zee. Door haar mobiliteit en flexibele programma’s is De Parade volgens de organisatie zeer geschikt om programma’s in het buitenland te spelen. Zo trok de karavaan in eerdere jaren al naar Edinburgh, Gent en Antwerpen. (ANP, 5/6/02)
zie ook: De Parade trekt meer bezoekers
Alweer Tony’s voor Joop! Vijf Tony Awards zijn er in de wacht gesleept door twee musicals van Stage Holding, het bedrijf van Joop van den Ende in New York. ‘Into the Woods’ kreeg twee Tony’s: voor de best musical revival en voor het beste lichtontwerp. ‘Urinetown’ kreeg drie Tony’s: voor de beste regie, voor beste boek en beste orginele muziek. Vorig jaar was Van den Ende ook succesvol met de musical ‘42nd Street’. Eerder deze week werd bekend dat Joop van den Ende Theaterproducties een eigen theater op Broadway krijgt. Het Amerikaanse zusterbedrijf Dodgers Theatricals heeft een bioscoopcomplex gekocht waarin vijf theaterzalen worden gebouwd. (Parool, 3/6/02)
zie ook: Tony’s voor Joop van den Ende
“First we take Manhattan, then we take Berlin”, zong Leonard Cohen, maar daar denkt Joop dan weer heel anders over; na het Metropol Theater in Berlijn krijgt hij nu zijn eigen theater in de Big Apple. Dodger Theatricals, de Amerikaanse dochter van Van den Ende’s Stage Holding heeft een oude bioscoop gekocht tussen de 50e en 51e straat bij Broadway en gaat deze ombouwen tot een theatercomplex met vijf theaterzalen voor 300 á 600 bezoekers per zaal. (NRC, 1/6/02)
zie ook: Joop wordt grootste musical-producent van Duitsland
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.