Sylvia Kristel moet haar rol in ‘De Nacht van de Bonobo’s’ van Toneelgroep Amsterdam wegens gezondheidsredenen afzeggen. Onlangs werd bekend dat zij lijdt aan keelkanker. Truus te Selle zal haar rol vervangen. (Parool, 11/9/02)
Volgens de bewoners van Stadsdeel Zuideramstel is het laatste woord er nog niet over gesproken, maar het lijkt erop dat Joop van den Ende eindelijk een theater in Amsterdam gaat krijgen. Er is een lokatie (naast de RAI) waarover zowel de gemeente als Joop enthousiast zijn en het musicaltheater met 1700 stoelen past binnen het masterplan voor de Amsterdamse Zuidas. Daarbinnen valt ook de bouw van een Kunsthal, woningen, kantoren en een school. De omwonenden maken zich echter zorgen over mogelijke parkeeroverlast. Daarnaast moet ook nog de projectontwikkelaar (ING-Groep) akkoord gaan. (ANP, 9/9/02)
zie ook: Geen toestemming voor Amsterdams theater aan Arena-Boulevard
Hans Brouwer wordt de nieuwe zakelijk leider van De Theatercompagnie. Hij volgt daar interim manager Ocker van Munster op, die het gezelschap tijdens de financiële crisis bestuurde. De oorspronkelijke zakelijk leider van het gezelschap, Roelf Huizinga, moest vertrekken, samen met artistiek leider Frans Strijards.
Brouwer was eerder directeur van het Theater aan het Spui in Den Haag (Dat hij mee hielp oprichten), De Meervaart in Amsterdam en van de dansgroep Conny Janssen Danst in Rotterdam. (NRC, 7/9/02)
zie ook: Strijards zit thuis
Hannah Belliot licht in een interview haar State of the Union toe. Elitaire kunst moet door meer mensen genoten worden: “Als we er niet in slagen om veel meer mensen, en dan denk ik vooral aan jongeren, emotioneel bij cultuur te betrekken, houdt over dertig jaar niemand meer van Vondel en gaan er alleen nog Japanners en Amerikanen naar het Rijksmuseum.” Zo zou het publiek van het Holland Festival diverser moeten worden, bijvoorbeeld door ook operette te programmeren. (NRC, 6/9/02)
zie ook: Belliot onthult ideeën
Joop goes nog internationaler. Aan onze collega’s van ‘Variety’ vertrouwde hij toe dat hij nieuwsgierig is naar Oost-Europa en Rusland. “Ik heb veel belangstelling voor Moskou”, aldus van den Ende. De musicals ‘Aida’ en ‘The lion king’ gaan al naar Spanje, Italië en Frankrijk. (Parool, 5/9/02)
zie ook: Tony’s voor Joop
Eén van de vier produkties die Opera Zuid per seizoen uitbrengt, zal een operette worden. Daarmee moet, samen met de jaarlijkse operette van de Nationale Reisopera, de lacune opgevuld worden die met het wegvallen van de Hoofdstad Operette is ontstaan. De eerste operette van Opera Zuid zal ‘La vie parisienne’ van Offenbach zijn. (Parool, 5/9/02)
zie ook: Operettewereld probeert het goedkoper en minder vooruitstrevend
Hannah Belliot, de nieuwe Amsterdamse cultuurwethouder, onthult haar ideeën over kunst en cultuur. Zij deed dit tijdens de State of the Union, de traditioonele openingstoespraak van Het Theaterfestival. Volgens Belliot moet het subsidiegeld op een andere manier verdeeld worden. De scheiding tussen amateur en professioneel kunst noemt zij “volstrekt achterhaald”. Muziek en theater van de straat moeten eigen podia krijgen en de samenstelling van adviesraden, besturen en commisies moeten worden gewijzigd. “In kunst mag geen hiërarchie zijn. Objectieve kwaliteit bestaat niet, het is maar een kleine groep die bepaald wat dat is. Op dit moment bepaalt tien procent van de bevolking, het gearriveerde deel van de Nederlandse middenklasse, wat mooi is. Dat moet anders, oude Amsterdammers als Jordanezen en nieuwe Amsterdammers uit het buitenland moeten ook kunnen beslissen over wat gesubsidieerd wordt en wat niet.” Volgens Belliot is “representativiteit” het sleutelwoord, als opvolger van “diversiteit” van Rick van der Ploeg. (NRC, 5/9/02)
Ramses Shaffy krijgt dit jaar de Blijvend Applaus prijs voor zijn bijdragen aan het Nederlands theater. De uitreiking is op 24 november in de Kleine Komedie in Amsterdam. (Parool, 4/9/02)
“Voorstelling Herzberg opent Theaterfestival” kopt NRC Handelsblad vanavond. De brandhoutsnijdende programmakrant van dat festival, als bijlage van Het Parool, had dat ‘nieuws’ gisteren al.
Het Deutsches Schauspielhaus uit Düsseldorf bracht in februari van het afgelopen theaterseizoen ‘Simon’, het derde deel van de trilogie die begon met ‘Leedvermaak’ en ‘Rijgdraad’. In februari…
Vanuit een uitnodiging tot schrijven aan Judith Herzberg.
Dit gezelschap verstaat haar cultuur-historische taak kennelijk beter dan de Amsterdamse Stadsschouwburg, het Holland Festival, Toneelgroep Amsterdam of Het Toneel Speelt…
Daarom opent Het Theaterfestival Nederland nu met een Duitse oerversie van een origineel werk van de belangrijkste Nederlandse toneelschrijver van de laatste 30 jaar. Judith Herzberg, met in haar kielzog theatermaker Leonard Frank en filmer Frans Weisz, stelt daarin macro-thema’s op microniveau aan de orde, waar haar generatie, de daaraan voorafgaande en hoeveel volgende in Nederland mee worstelen.
Wat een armoedige afgang is het om die Duitse voorstelling te importeren!
Bovendien zonder voorprogrammering van de films ‘Leedvermaak’ en ‘Qui Vive’ (naar ‘Rijgdraad’) in de week daaraan voorafgaande.
Hoezo Culturele Kunstzinnige Vorming?
Het verstikkende matrassengraf van het Nederlands toneel anno 2002 kan niet beter worden aangetoond. De raderwerken van de gesubsidieerden draaien langzaam in elkaar vast als de zomervakanties lonken. Freelancers, waaronder ook Herzberg, Frank en Weisz lopen ver weg zinloos WW-dagen af te tellen. Repetitielokaal, atelier en schouwburg staan doelloos leeg.
De laatste Nederlandse Toneelmanifestatie dateert uit het midden van de zestiger jaren. De verbeelding van het collectieve geheugen op het Nederlandse toneel wordt in Düsseldorf ingekocht.
Tel uit je winst!
Wat een gemiste kans wordt dit bij voorbaat verloren Gastspiel. (Met boventiteling, vrees ik.)
Ernst Kats, 16 augustus 2002
Ernst Kats is Theater in Education Consultant
zie ook: Moose op het Theaterfestival 2002
In Amsterdam is afgelopen weekend bestuurder Wim Warmer (1949) overleden. Warmer was een voorvechter van de professionalisering van het theatermanagement en was in zijn loopbaan onder andere directeur van Stichting Kunst en Meerwaarde, Theater Kikker, de Amsterdamse Theaterschool en mede-oprichter van het ITs. (NRC, 2/10/02)
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.