Tijdens de Regiedagen zal een team van drie theaterwetenschapstudenten zich voor Moose wijden aan recensies van de afstudeervoorstellingen. Ditmaal: Lex van der Linden over Corrina Oomens ‘Midzomernachtsyndroom’. HREF=’maxi/midzomer.php’
Schrijft u wel Minirecensies?!? HREF=’/inhoud/minirec/form.php’
Tom Helmer zag ‘Het litteken lip’ van Kasper Kapteijn. HREF=’maxi/lip.php’
Martine van As was dagreporter voor Moose en schreef een bijdrage aan de discussie ‘Drang of Verplichting’ op Stuggezaal.nl. Over letterlijk zijn, bagage, en ingehaald worden door de actualiteit. HREF=’http://www.moose.nl/stuggezaal/discussie/index.php?DISCUSSIEID=9’ TARGET=’_top’
Ook Willem de Vlam zag ‘Midzomernachtsyndroom’: Drukte in het bos HREF=’maxi/midzomer2.php’
De vormgeversdag werd afgelast, maar was toch geslaagd. Rara hoe kan dat? Dat was nu jammer, de vormgeversdag werd afgelast wegens gebrek aan belangstelling. Visitatiecommissies, afstudeergesprekken, repetities, bijna iedere regiestudent was druk met andere zaken. Dat is natuurlijk niet erg: vormgevers moeten er snel aan wennen dat ze onderaan het prioriteitenlijstje van een regisseur staan.
Maar zie daar, wat een verrassing; Matthieu Turker (eerste jaars theatervormgeving aan de Rietvelt Academie Amsterdam) laat zich niet uit het veld slaan. Hij komt gewoon toch! En zo ontspon zich in de zon een ontspannen vormgevingslunchje.
In de serie interviews met de afstuderenden als eerste Kasper Kapteijn. HREF=’profielen/kasper.php’
Zondagochtend, half elf. De eerste acteurs arriveren op de Lindengracht 93. Koffie, chocola en stroopwafels worden op de stoep uitgestald en in de ochtendzon vindt de eerste ontmoeting plaats tussen de studenten van de Nederlandse toneelscholen. Bekende gezichten krijgen een naam (dus daar ken ik je van!), herinneringen aan gezamenlijke audities worden opgehaald. De studenten van de Regie-opleiding hebben een ontmoeting georganiseerd met hun collegastudenten van de Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunst Academie (ATKA), de Toneelacademie Maastricht en de Arnhemse Toneelschool. Bedoeling is elkaar te leren kennen en te ontdekken hoe de verschillende scholen opleiden tot acteurs en regisseurs.
In groepjes gaat er gewerkt worden aan scènes uit Albee’s ‘Who’s afraid of Virginia Woolf’ en Pinters ‘Betrayal’. Bij de lunch blijkt dat veel werksessies ontaarden in gesprekken over het wat en hoe van theatermaken en toneelspelen, de verschillen zijn groot, maar de herkenning nog groter. In mijn groep doen we een poging de ‘benadering’ van Arnhem en Maastricht uit te proberen. Dunya (2e jaars Maastricht) vertelt hoe de scène na een paar keer lezen wordt geïmproviseerd op de vloer, om de eerste grote lijnen te ontdekken. Marielle en Yorick (3e en 4e jaars Arnhem) kennen meer een dramaturgische benadering. De scène wordt aan tafel grondig onderzocht op wat er aan de hand is en hoe de verhoudingen tussen de personages liggen, de vloer volgt pas enige tijd later. Wij gaan meteen de vloer op en spelen de scène in verschillende rolverdelingen. Al snel denkt iedereen mee over de scène en hoe deze te spelen, verschillen over opleidingen doen niet meer ter zake. In korte tijd wordt er lekker gewerkt en ontstaat een energieke scène met spannende momenten. De spelers gaan wonderbaarlijk vrij om met tekst en elkaar.
Aan het eind van de dag volgt een vorstelijk diner en blijkt deze eerste Toneelscholendag goud waard. Aan één lange tafel zitten drie toneelscholen en een regieopleiding druk te praten over hun voorstellingen, toekomstplannen, idealen en gedeelde ervaringen tijdens hun opleiding. Een dag die zeker gevolgen zal krijgen!
Giselle Vegter
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.