De stichting Kunst=Zinnig maakt in metrostation Wilhelminaplein met acht Rotterdamse daklozen een voorstelling over hun leven. Scènes in ‘Under Cover’ zijn gebaseerd op interviews en hebben dan ook namen als ‘Biertje, biertje’. Behalve een mooie voorstelling moet er een ander beeld neergezet worden van daklozen en moet het de spelers structuur en zelfvertrouwen geven. Na Rotterdam trekt de productie het land in. (Volkskrant, 7/9/03)
zie ook: Theater voor daklozen
De Parade gaat dit jaar niet naar Barcelona. De organisatie kan de begroting niet rond krijgen. Vorig jaar was het festival (daar onder de naam Boulevard of Broken Dreams) wel een artistiek succes, maar de recettes vielen tegen. Om het avontuur dit jaar door te laten gaan, werd extra geld gezocht door loterijen, benefietvoorstellingen en sponsoring. (ANP, 8/9/03)
zie ook: Parade trekt bijna 300.000 bezoekers
De Amsterdamse wethouder van Cultuur Hannah Belliot heeft een nog onbekende bemiddelaar aangesteld om het gesprek tussen gemeente, de Vandenende Foundation en de directie van het Nieuwe de la Mar weer op de rails te krijgen. Belliot wil snel tot een oplossing komen. Volgens Ryclef Rienstra van de Vandenende Foundation wordt het Nieuwe de la Mar niet een Joop-podium: “Het moet een plek worden waar vooral de toneelproducties van anderen komen te staan, naast die van Van den Ende. Wij hebben de gemeente ook toegezegd dat de huidige gevarieerde programmering in het Nieuwe de la Mar behouden blijft. Wij investeren de opbrengst uit populaire voorstellingen in niet-rendabele, artistiek interessante producties.” Zowel de Vandenende Foundation als de Gemeente Amsterdam blijven erbij dat dit gesprek zowel los staat van de plannen voor een musicaltheater bij de Rai als de miljoenen voor het Stedelijk Museum Amsterdam. (Volkskrant, 7/9/03)
zie ook: Nieuwe de la Mar wil Joop niet
Welkom. Vol trots presenteren wij u: Moose. Anders hè! Wij moesten ook even wennen aan het groen. Neem lekker de tijd om door onze nieuwe indeling te browsen en het geheel in je op te nemen. Er zijn wel nieuwe rubrieken bij gekomen zoals Moosers, maar in principe is er niks weg. Hier en daar doet een linkje het nog niet en een paar rubrieken moeten nog worden toegevoegd, we zijn nog aan het werk.
Dit is de nieuwe voorpagina. Het heetste nieuws, de laatste Minirecensie en de laatste columns in één oogopslag. Boven zie je Minirecensies, Theaternieuws, Meningen, Moosers, Aanbod, Over Moose en Zoek staan. Dat zijn onze nieuwe rubrieken. Alle rubrieken hebben weer een eigen voorpaginaatje, waar je weer in één keer kan zien wat er actueel en er net geschreven is. Als je op Minirecensies klikt zie je in een keer de laatste Minirecensie en een lijst van de voorstellingen die nu spelen waar over geschreven is. Bij Theaternieuws kun je het laatste nieuws vinden en zoeken in het archief, in nieuwsdossiers neuzen zoals die over de afgelopen verkiezingen, de actuele toneelprijzen en links. Onder Meningen kun je de columns en de discussies vinden; Vera Liefhebber, het forum, Stuggezaal en Buitenmoosers.
Moosers is de nieuwste rubriek, speciaal voor de fanatieke bezoeker. Hier kun je je registreren als Mooser, je eigen pagina maken en je kunt er terecht voor fijne Moosige zaken zoals bureaubladen en t-shirts. Alles over voorstellingen en festivals vind je onder Aanbod: de Selectie, de Zomerfestivals en binnenkort veel over de nieuwste generatie makers in de rubriek Minimakers.
Over Moose gaat over Moose als organisatie; contact gegevens, onze subsidieënten, aboneren op onze nieuwsbrief, Moose in de pers en een speciale afdeling voor publiciteit. De afdeling Zoek is voor als je wat zoekt, wat best kan nu alles op een andere plek staat.
Credit where credit’s due: Het ontwerp voor de site is gemaakt door communicatiebureau Artmiks en voor de achterliggende techniek zijn we veel dank verschuldigd aan Great Apes.
We hopen dat je thuis zult voelen op deze nieuwe Moose. Mocht je heel veel heimwee naar Old School Moose krijgen, kun je bij Moosers nog de oude voorpaginaplaatjes bekijken. Maar wel eerst een Mooser worden!
De Zomeropera is niet helemaal ongeschonden uit de strijd gekomen. De festivaltour is afgelast. De afsluiting in Almere vanaf 24 september staat nog wel op de agenda. “Het festival is door alle perikelen een maand opgeschoven. In die maand liepen er wel betaalde krachten rond en dat heeft ons veel geld gekost. Daardoor hebben we moeten schrappen in het programma”, legt een zegsvrouw uit. Ook heeft de organisatie moeite met het op zo’n korte termijn regelen van vergunningen. (ANP, 4/9/03)
zie ook: Flevolandse Zomeropera toch door
Er zijn helemaal niet zoveel festivals en andere culturele evenementen in Amsterdam als men wel denkt, aldus de Amsterdamse Kunstraad. Dit komt omdat alles tegenwoordig een festival heet. De term festival wordt door theaters, filmhuizen en concertzalen gebruikt om voor de dagelijkse programmering een groter publiek te bereiken. “Festivals worden geassocieerd met feestelijkheden en dat bevordert de belangstelling.” Volgens de Kunstraad houdt Hannah Belliot hier onvoldoende rekening mee. “De gedachte om het aantal gesubsidieerde festivals terug te brengen kan geen stand houden.” (ANP, 4/9/03)
Vaclav Havel gaat weer een toneelstuk schrijven. “Het is een stuk gebaseerd op het verhaal van King Lear, over een man wiens wereld in elkaar stort op het moment dat hij zijn macht verliest”, aldus Havel. Het heeft dus niets te maken met zijn periode als president van Tsjechië. (ANP, 5/9/03)
De Britse sopraan Susan Chilcott is op 40-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker overleden. In Nederland werd Chilcott bekend door haar vertolking van Káta in de Willy Decker-enscenering van Janáceks ‘Káta Kabanová’ en als Blanche in de reprise van Poulenc ‘Dialogues des Carmélites’. Komend seizoen zou Chilcott de rol van Feldmarschallin in ‘Der Rosenkavalier’ spelen. (ANP, 5/9/03)
zie ook: Káta Kabanová
De opslag van het Kirov-ballet in Sint Petersburg is getroffen door brand. Veel decorstukken en kostuums zijn verwoest, onder andere die voor de komende tournee naar Japan. Het gerucht gaat dat een om werk verlegen kostuum-atelier iets met de brand te maken heeft. (Redactie, 5/9/03)
Het festivalseizoen loopt ten einde en Moose heeft wel weer zin in een grote zaal voorstelling. Voor het Theaterfestival moet je dan naar Osdorp, en dan klinkt Rotterdam ineens zo gek nog niet. Maar waar naartoe? Je raakt helemaal in de war van al die internationale multimedia projecten. Twee voorstellingen kan je zowel in Amsterdam als op De Internationale Keuze zien: ‘Maria Dolores’ van Wayn Traub en ‘Het Sprookjesbordeel’ van Het Toneelhuis. Die zijn dus gegarandeerd “belangwekkend”. Forced Entertainment is bijna een verplicht nummer en we verheugen ons op Michel Laub’s Andersen Project. Eerder verraste hij ons met ‘Total Massala Slammer’, waarmee hij de Bollywood-hype helemaal voor was. Duits theater hebben we al genoeg tijdens het Holland Festival gedaan, maar staat altijd garant voor degelijke dramaturgie en dure decors. Het enige waar we echt helemaal geen idee van hebben is van de groep Theatreworks Singapore, die met maar liefst met twee voorstellingen vertegenwoordigd is. Daarheen dus!
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.