Ter gelegenheid van haar 90e verjaardag is op 29 december in jeugdtheater De Krakeling een portret onthuld van Hans Snoek, de grondlegster van het jeugdtheater. Het schilderij is gemaakt door Rupert van der Linden in opdracht van de gemeente Amsterdam. Ongeveer eens per jaar eert de gemeente iemand die van “grote verdienste voor de stad” is geweest. Eerder werden Ed van Thijn, Simon Carmiggelt en Johan Cruijff geportretteerd.
Hans Snoek richtte in 1945 samen met Nicolaas Wijnberg en Hans van Norden het Scapino Ballet op, de eerste jeugdballetgroep ter wereld. Zes jaar later resulteerde dat in de Scapino balletgroep. In 1971 begon Snoek de Stichting Jeugdtheater Amsterdam. Zeven jaar later opende zij de deuren van het enige jeugdtheater in Amsterdam: De Krakeling. Snoek zet zich nog steeds in voor jeugdtheater. Ze werkt nu aan voorstellingen van asielkinderen. (AD, 29/12/00)
De Tweede Kamer heeft besloten de regering niet te vragen om extra geld voor De Appel. Eerder had de Kamer een motie aangenomen om de groep te laten bestaan. Nadat het kabinet die ter zijde had gelegd, riep de Kamer woensdag in meerderheid dat aangenomen moties moeten worden nagekomen. Een nieuwe motie om dat dan ook nog eens kracht bij te zetten, haalde het donderdag echter toch niet. De gemeente Den Haag en De Appel “trekken samen op” om een oplossing te vinden voor het gezelschap. Van de gemeente krijgt De Appel 3 miljoen gulden subsidie, maar de groep heeft 4 miljoen nodig om te kunnen blijven bestaan. Wethouder Louise Engering van cultuur gaf eerder al aan dat ze De Appel niet zal laten vallen. Gemeente en De Appel hebben ook nog hoop gevestigd op een juridische procedure tegen de beoordeling van de Raad voor Cultuur, die negatief over het gezelschap adviseerde. (ANP, 15/12/00)
zie ook: Tweede Kamer wil De Appel behouden
De tempel van Isis in de Taffeh-zaal van het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden is eind januari het decor voor ‘Cheops’. ‘Cheops’ is een nieuw musical idee van Roel Pieters (tekst), Edwin Schimscheimer (muziek), Ans Markus (decor) en Frank Sanders (regie). Om te voorkomen dat er geen historische onjuistheden zitten in het verhaal heeft Egyptoloog Huub Pragt de plot scherp in de gaten gehouden. De club heeft nog geen producent gevonden, de voorstelling in Leiden is slechts een presentatie. (AD, 15/12/00)
zie ook: www.rmo.nl
Alize Zandwijk en Marinus Vroon van Vis à Vis zijn in Rozendaal aan het knutselen aan ‘5000 vingers’, de nieuwe familie-voorstelling van het Ro Theater. Ze moeten opboksen tegen de inmiddels legendarische voorstellingen die Rieks Swarte tot nu toe voor dit gezelschap maakte. “We maken het publiek duidelijk dat ‘5000 vingers’ heel anders wordt. We hebben wel een paar gefiguurzaagde attributen, maar die gebruiken we weer op een andere manier. Ze willen dan ook niet op de foto met de figuurtjes; “Want dan denkt iedereen toch weer dat het een Rieks Swarte voorstelling wordt.” (AD, 15/12/00)
In London speelt voor de 20.000e keer ‘The Mousetrap’. Behalve de gebruikelijke historische overzichten, staan de Londense kranten ook vol met kritiek. De pers vind het stuk een soort perpetuum mobile; de onsterfelijkheid van het stuk is de belangrijkste reden van haar bestaan. (AD, 15/12/00)
zie ook: Eljon boos over vertaling
Het Toneel Speelt breekt alle records met de voorstelling ‘Familie’. Tot nu toe heeft de voorstelling 17.000 bezoekers gehad. Dat is een zaalbezetting van 90 procent. (AD, 14/12/00)
zie ook: Nominaties VSCD toneelprijzen bekend
Gent en Brussel staan deze week volop in de spotlights. 13 december gaat in de Utrechtse Stadsschouwburg het festival Gentse Geesten van start: theater, cabaret, film en muziek geselecteerd door Gentse gastprogrammeurs. Dito’Dito speelt tegelijkertijd in de Brakke Grond een deel van haar oeuvre in de special ‘Brussel-Amsterdam’. Waar theatermakers als Dirk Tanghe, Alain Platel, Arne Sierens en Dirk Pauwels vooral proberen de Gentse ziel bloot te leggen, waagt het theatercollectief Dito’Dito zich in Brussel aan politiek geëngageerd teksttoneel. Oprichter Willy Thomas: “Door de eeuwige taalstrijd wordt in Brussel alles wat je doet al snel politiek”. Thomas kan nog steeds verloren raken in Brussel. In tegenstelling tot Gent, waar je na twee weken alles gezien hebt. Dirk Tanghe komt dan weer niet graag in Brussel: “Ik vind dat ze daar te veel kunst kakken”. (Volkskrant, 13/12/00)
zie ook: Brussel 2000 is een succes
De politieke strijd om De Appel gaat onverminderd voort. De Tweede Kamer-fractie van het CDA heeft woensdag tijdens een algemeen overleg om een nieuw debat gevraagd over de subsidieweigering door de regering. Dat gaat nog deze week plaatshebben. De Tweede Kamer nam recent een motie van het CDA aan om De Appel ook de komende vier jaar rijkssubsidie te geven, maar het kabinet legde die naast zich neer. De Raad voor Cultuur vindt de kwaliteit van de groep namelijk onvoldoende en het is niet aan de overheid een eigen oordeel over de inhoud van de kunsten te vellen. Den Haag, waar De Appel gevestigd is, zou wel twee keer twee ton krijgen omdat de Hofstad er in het komende Kunstenplan anders zo bekaaid afkomt. Het CDA vindt de houding van het kabinet onacceptabel en kreeg woensdag de steun van vrijwel de hele Kamer, ook van de partijen die niet met de oorspronkelijke motie hadden ingestemd. Een door het parlement aangenomen motie moet nu eenmaal worden gerespecteerd, aldus de politici. (ANP, 13/12/00)
zie ook: Geen rijkssubsidie voor De Appel
Eva Wagner-Pasquier wil alsnog de Bayreuther Festspiele gaan leiden. Maar zij stelt als voorwaarde dat haar vader, Wolfgang Wagner, bereid moet zijn om uiterlijk aan het einde van het seizoen 2002/2003 plaats voor haar te maken. Dat heeft zij aan de Beierse minister van Cultuur, Hans Zehetmair, toegezegd. De 81-jarige Wolfgang Wagner is kleinzoon van de componist Richard Wagner, die in 1872 het initiatief tot het festival nam. Hij is tot dusver niet bereid gebleken af te treden, hoewel zijn termijn erop zit. Eva trok enkele weken geleden haar kandidatuur in wegens deze halsstarrige houding. Zehetmair wil de komende weken proberen met Wolfgang Wagner tot een minnelijke schikking te komen. Maar als dat niet lukt, zal de Beierse regering andere middelen zoeken om de kleinzoon van Richard Wagner uit zijn functie te ontheffen. Zehetmair stelt zich op het standpunt dat het gesubsidieerde festival, dat uitsluitend aan de opera’s van Richard Wagner is gewijd, geen privézaak van diens kleinzoon is. Wolfgang leidt de Bayreuther Festspiele sinds 1951, tot 1966 samen met zijn broer Wieland. Hij acht alleen zijn tweede vrouw, Gudrun, geschikt hem op te volgen. Eva Wagner, een dochter uit Wolfgangs eerste huwelijk, heeft al jaren ruzie met haar vader, omdat ze partij voor haar moeder koos. (ANP, 12/12/00)
zie ook: Eva Wagner-Pasquier gaat festival Bayreuth niet leiden
De Belg Gerard Mortier wordt leider van een groot theater- en muziekfestival dat in 2003 voor het eerst in het Ruhrgebied wordt gehouden. Dat hebben woordvoerders van de regering van de deelstaat Noordrijn-Westfalen bevestigd. Het nieuwe festival, dat kunst, toneel en muziek van hoog niveau aanbiedt, moet elke drie jaar worden georganiseerd. Over de kosten, geschat op ongeveer 40 miljoen mark (45 miljoen gulden), moet de regering van de deelstaat nog een beslissing nemen. Het is de bedoeling dat bestaande festivals in het Ruhrgebied, zoals de Ruhrfestspiele in Recklinghausen, onder de papaplu van het nieuwe festival komen. De opvoeringen zullen niet alleen in theaters, maar ook in voormalige fabrieken te zien zijn. (ANP, 12/12/00)
zie ook: Gerard Mortier naar Berlijn
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.