Groningen krijgt een van de twee grootste theaters van Nederland. Evenementencomplex de Martinihal wordt verbouwd tot het luxeuze Martiniplaza. Aan het gebouw, dat nu nog slechts een evenementenhal omvat, worden een theater en sporthal toegevoegd. De hele verbouwing gaat veertig miljoen gulden kosten. Met een capaciteit van vijftienhonderd stoelen is het Martinitheater, samen met het nieuwe Luxor-theater in Rotterdam, het grootste theater van Nederland. “Carré had er vroeger meer, maar heeft door allerlei brandvoorschriften in moeten dikken”, verklaart Martinidirecteur H. van der Zee. Het gebouw wordt deze herfst in gebruik genomen, maar de officiële opening vindt pas in het voorjaar van 2002 plaats. Aanleiding voor de uitbreiding en verbouwing was onder andere ruimtegebrek in het gebouw. Bij grotere evenementen als de Jaarbeurs Groningen moesten op het voorplein zelfs tenten worden bijgeplaatst. Bovendien heeft de huidige evenementenhal, die sporadisch ook voor theateruitvoeringen wordt gebruikt, met een betonnen tribune en oranje plastic kuipstoeltjes teveel het karakter van een sporthal. “Daar kan je in deze tijd van multitheaters niet meer mee aan komen”, meent Van der Zee. Behalve een betere publieksaccomodatie krijgt het nieuwe theater ook de modernste theatertechnische faciliteiten zoals een toneeltoren en een heisinstallatie waarmee decorstukken op en neer worden getakeld. De eerste grote productie die wordt vertoond, is de Joop van den Ende-musical ‘Titanic’. (ANP, 26/1/01)
zie ook: Joop brengt ‘Titanic’
Tijdens het twintigste Oerolfestival op Terschelling staat de eilandbewoner in het middelpunt van de belangstelling. In 2001 laten de theatermakers en beeldend kunstenaars zich inspireren door de verbondenheid van de bewoner met het eiland. Jan Wolkers opent het festival op vrijdag 15 juni met een gedicht uit zijn bundel ‘Omringd door Zee’. Daarna volgt een dansvoorstelling waarin de ruim vierhonderd jaar oude vuurtoren Brandaris centraal staat.
Omdat het de twintigste editie is, komen veel oudgedienden naar Oerol. Daarbij voeren straatartiesten de boventoon. Ook verschijnt er een boek over het jubileum van het festival. Het Oerolfestival is van vrijdag 15 juni tot en met zondag 24 juni 2001. (ANP, 26/1/01)
zie ook: Oerol drukker dan ooit
In een toespraak tijdens de Nationale Onderwijstentoonstelling liet Rick van der Ploeg weten vijf theatervoorstellingen te willen laten maken voor leerlingen van het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo). De bewindsman heeft daar een half miljoen gulden voor uitgetrokken. De 120.000 vmbo-scholieren, jongeren tussen de 14 tot 17 jaar, zijn samen ongeveer 60 procent van de middelbare scholieren in Nederland. Theaters en docenten klagen dat er geen theater voor deze leerlingen is. (ANP, 24/1/01)
zie ook: Vanaf september krijgen alle HAVO- en VWO-leerlingen die het vak CKV1 volgen een gratis CJP
Gefopt! ‘Blokhut’ van Alex d’Electrique is niet geschreven door de jonge talentvolle Noorse schrijver en vj Henrik Stohl maar door Alex-voorman Ko van den Bosch zelf. “We wilden de draak steken met die hitsige mode over jonge boze Britse toneelauteurs”, verklaart Van den Bosch zijn pseudoniem, “Je zuigt een naam uit de duim, noemt hem zanger, schrijver en vj en iedereen neemt hem over.” Recensenten stonken er in en deden uitspraken als zou Stohl beter schrijven dan Van den Bosch. De recensenten tonen zich geen slechte verliezers. Noor Hellman (NRC): “Dit maakt de tekst beter, omdat de groep nog meer met zichzelf speelt.” (Volkskrant, 23/1/01)
zie ook: ‘Blokhut’, Alex d’Electrique
Hanneke Groenteman stopt na dit seizoen met De Plantage. Dat heeft een woordvoerster van de VPRO vrijdag gezegd. Groenteman wil samen met Paul Haenen een ‘journalistieke talkshow met humor’ voor op de late avond met een actieve rol voor het publiek’ gaan maken. Welke zender dat programma zou moeten gaan uitzenden is nog onbekend. Over het lot van De Plantage vergadert de VPRO nog. (ANP & AD, 19/1/01)
Componist N. Cherradi en musicus M. Khnous, die mee zouden werken aan de ‘Aïsja’ van het Onafhankelijk Toneel, hebben een kort geding aangespannen tegen het theatergezelschap. Zij eisen respectievelijk 34 duizend en 19 duizend gulden, omdat het OT de contractuele afspraken niet nakomt. Het OT heeft volgens hen te weinig gedaan om de voorstelling na het afzeggen van de muzikanten en acteurs uit Marokko toch door te laten gaan. Cherradi en Khnous sloten zch overigens aan bij de weigering van hun collega’s uit Marokko in de voorstelling op te treden. Toch was de opschorting volgens advocaat Meijer voorbarig: ‘De musici hadden gezegd dat zij op een andere manier wél met de voorstelling door hadden willen gaan.’ Het OT heeft op zijn beurt de musici en componist aansprakelijk gesteld voor de geleden schade. Het kort geding dient 26 januari. (Volkskrant, 18/1/01)
zie ook: Onafhankelijk Toneel schrapt voorstelling om religieuze redenen
Twee voorstellingen van het Nederlands Dans Theater zijn genomineerd voor de Engelse Laurence Olivier Award. In de categorie beste nieuwe dansproductie komen de balletten ‘Indigo Rose’ van Jiri Kylián en ‘Mellantid’ van Johan Ingers in aanmerking voor de prijs. Beide balletten werden uitvoerd door NDT II, het gezelschap voor dansers tussen de 17 en 22 jaar. NDT II voerde de twee balletten april vorig jaar op in het Sadler’s Wells theater in Londen. De Laurence Olivier Awards worden 23 februari uitgereikt. (ANP, 18/1/01)
De gemeente Den Haag heeft plannen voor een cultuurfonds. Met de uitgifte van obligaties wil de gemeente 10 miljoen gulden bij elkaar krijgen om grote culturele evenementen in Den Haag en omstreken te financieren. Personen en bedrijven kunnen in totaal tweehonderd obligaties van 50.000 gulden per stuk aankopen. De 10 miljoen gulden die dat oplevert, wordt in het cultuurfonds gestort. Verder participeren de gemeente Den Haag, KPMG en waarschijnlijk de provincie Zuid-Holland in het fonds. Volgens wethouder Louise Engering van Cultuur en Financiën, die het plan presenteert, kunnen instellingen gebruikmaken van de renteopbrengst. Zij verwacht dat die in het eerste jaar 600.000 gulden bedraagt.
Engering wil dat het fonds er komt, zodat zo min mogelijk ideeën van kunstinstellingen blijven liggen. Ook zijn culturele instellingen vaak niet in staat “ambitieuze plannen op een optimale manier gestalte te geven.” De evenementen die van het cultuurfonds gebruik kunnen maken, variëren volgens de wethouder van “internationale tentoonstellingen, spectaculaire voorstellingen in de openlucht tot festivals.” Den Haag stelt elke keer voor vier jaar vast welke culturele instellingen subsidie krijgen. Tussendoor is het nauwelijks mogelijk grote evenementen te organiseren en uit te voeren. Het cultuurfonds van Engering moet dat mogelijk maken. Wordt er aanspraak gemaakt op het fonds, dan geldt de afspraak dat er geld wordt teruggestort indien de gebeurtenis winstgevend is. Die terugbetaling kan oplopen tot een kwart van het gebruikte bedrag uit het fonds. (ANP, 17/1/01)
zie ook: Wethouder wil Appel redden
Staatssecretaris Van der Ploeg ziet graag dat het Theatermuseum in Amsterdam haar deuren openhoudt. Eerder deze week werd in het nieuwe beleidsplan van het TIN aangekondigd dat het museum dicht zou gaan als gevolg van de subsidievermindering. Ook zouden er 11 van de 49 formatieplaatsen moeten verdwijnen. Er is bij de medewerkers grote onrust ontstaan over de op stapel staande bezuinigingen door directeur Dragan Klaic. Van der Ploeg wil zich niet mengen in de personeelskwestie maar “neemt de signalen serieus”. Het ministerie zal met een specifieker standpunt komen zodra zij het beleidsplan daadwerkelijk onder ogen heeft gehad. Het plan had pas 22 januari op de deurmat hoeven liggen maar onder de druk van de plotselinge publiciteit is het gisteren al naar het ministerie gestuurd. Het plan is opgesteld op verzoek van het ministerie nadat het eerste beleidsplan door de Raad voor Cultuur was afgewezen. In plaats van de gevraagde 7,4 miljoen kreeg het instituut maar 5,25 miljoen. Dat betekent een korting van 24 procent op de bestaande subsidie. De ondernemingsraad van het TIN gaat zich nu over het nieuwe plan beraden. De bevindingen van het ministerie zullen er ook bij worden betrokken. In maart hoopt men eruit te zijn. (Volkskrant, 17/1/01)
zie ook: Theatermuseum dreigt met sluiting
De Rotterdamse Schouwburg probeert alsnog een voorstelling over Aïsja, de vrouw van de profeet Mohammed, op de planken te krijgen. Het OT zei de uitvoering van ‘Aïsja en de vrouwen van Medina’ in november af. De schouwburg onderhandelt nu met producenten in Italië die een vergelijkbaar stuk uitvoeren. (Volkskrant, 15/1/01)
zie ook: Onafhankelijk Toneel schrapt voorstelling om religieuze redenen
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.