Het kan altijd erger. ‘Zeg ‘ns Aaa’, de vroegere VARA-comedy wordt een theatershow. Herfst 2003 zal de volledige orginele cast de bühne bestijgen, met uitzondering van John Leddy (die Koos Dobbelsteen speelde). Chiem van Houweninge, die samen met Alexander Pola de serie schreef, zal de theaterversie schrijven. Over de inhoud is nog niets bekend. (ANP, 11/4/02)
zie ook: Piet Hendriks overleden
Joop van den Ende twijfelt of hij door moet gaan met de John Kraaijkamp Musical Awards. Na de komende uitreiking, op 22 april, neemt hij hierover een beslissing. Hij zei dit na een discussie met theatercritici, waarin (wederom) veel kritiek werd geuit op de opzet van de prijzen en op de manier van jureren.
Van den Ende nam twee jaar geleden het initiatief voor de awards, maar is ook nog de grootste musicalproducent van Nederland. Daarom vinden criticasters dat hij eigenlijk zichzelf bekroont , vooral zijn producties en sterren worden genomineerd. Daarnaast zouden sommige juryleden voor hem werken en daardoor niet onafhankelijk zijn. Joop si het daar niet mee eens: “Ik wacht af wat er rond de komende uitreiking gebeurt en dan kijk ik vooral naar de kritiek op de jury, want die vind ik niet eerlijk”. De jury van de Musical Awards bestaat op dit moment uit Rob Wiegman (directeur Luxor Theater, voorzitter), Hans van Willigenburg, Tom Odems (directeur Theater aan de Parade Den Bosch), Anne-Wil Blankers en Jacques d’Ancona.
Mocht hij stoppen met de awards, dan verwacht hij dat een ander het over zal nemen: “Er gaan per jaar drie miljoen mensen naar een musical. Er zijn heus wel organisaties die de awards als een goede promotie zien”. (ANP, 11/4/02)
zie ook: Nominaties Musical Awards bekend
Dogtroep heeft de reeks voorstellingen in de gevangenis van Brugge vroegtijdig moeten afbreken. Het publiek kon de gevangenis niet meer in omdat de Belgische gevangenisbewaarders staakten. De bewakers haddenvoor de ingang een barricade van brandende autobanden opgeworpen.
De Dogtroep speelde de voorstelling, die was gemaakt in samenwerking met enkele gedetineerden en bewaarders in het kader van Brugge Culturele Hoofdstad 2002 , vanaf 26 maart. De laatste voorstelling zou op zaterdag 6 april zijn. De stakingen begonnen op 3 april vanwege conflicten tussen de bonden, de gevangenisdirecties en het ministerie van Justitie.
Volgens woordvoerder B. Kusters waren de voorstellingen overigens een enorm succes. De tien optredens die wel doorgingen, trokken ruim tachtig bezoekers per avond. Een deel daarvan van hen was personeel en gedetineerden. (ANP, 7/4/02)
zie ook: Voorstelling in gevangenissen
De toneelgezelschappen verenigd in de VNT zijn een nieuwe CAO overeen gekomen. Belangrijkste onderdeel is een loonsverhoging van 3,5 procent. Ook de reis- en verblijfkostenregeling is verbeterd en de nieuwe overeenkomst voorziet in een verbetering van de salarissen voor beginnende acteurs en technici. De CAO heeft een looptijd van een jaar en gaat met terugwerkende kracht in per 1 januari. (ANP, 5/4/02)
zie ook: Nieuwe Theater CAO
De Stadsschouwburg en de Oosterpoort in Groningen hebben een folder aan 12.000 klanten gestuurd met daarin een klein hakenkruis. In de folder staat een foto van acteur Ludo Hoogmartens van het Noord Nederlands Toneel die op zijn arm een zwart hakenkruis heeft getatoeëerd. De directeur van de cultuurcentra, Thom van der Goot, betreurt de zaak. Volgens hem is er per ongeluk geen verband aangegeven tussen het stukje over de voorstelling en de foto. Hierdoor zouden de lezers in de war kunnen raken, zegt hij. Van der Goot zegt geen actie te ondernemen om de fout te herstellen. Ludo Hoogmartens speelt in de voorstelling ‘Arturo Ui’, van het NNT, die komend seizoen in de schouwburg in reprise gaat. (ANP, 5/4/02)
Er wordt bij Het Nationale Ballet gefluisterd dat Ted Brandsen de mogelijke opvolger van artistiek leider Wayne Eagling is. Hans van Manen: “In Australië heeft Ted in drie jaar tijd een uitstekende groep uit de grond gestampt. Dat mag je wel goede papieren noemen.” Voor Valerie Valentine, voormalig soliste bij HNB en klokkenluidster, is het vertrek van Eagling “een pak van haar hart”. “Nu het bestuur nog. Dat heeft de kritiek van de dansers nooit serieus genomen. Kennelijk is het bestuur pas overtuigd als het geld gaat kosten, zoals nu het geval is. Zwak hoor. Als er meer kortingen komen, is dat de schuld van het bestuur.” (Parool, 5/4/02)
zie ook: Volgend seizoen Wayne Eagling geen artistiek leider meer
“Ik ben geslaagd.” Rick van der Ploeg kijkt terug op zijn ambtsperiode en is tevreden met zichzelf. Hij is er trots op dat het subsidie-systeem is gaan “kraken en piepen”. Dat komt volgens hem doordat er in zijn ambtsperiode 150 miljoen euro voor de kunsten is bijgekomen. Daardoor kregen meer instellingen kans op geld en kreeg de Raad voor Cultuur het veel drukker. “Meer geld, meer werk, ik ben er trots op”, aldus de staatssecretaris in de Tweede Kamer, tijdens een overleg over een betere werkwijze voor de beoordeling van kunstinstellingen. Over het feit dat veel gevestigde instellingen onder zijn bewind minder of geen subsidie hebben gekregen is hij niet ongelukkig: “Er komt misschien nog weleens een tijd dat we met weemoed terugdenken aan de periode waarin we zoveel nieuwe instellingen een kans konden geven.” (ANP, 4/4/02)
zie ook: Kleine aanvragers uit Cultuurnota
De voormalige Verkadefabriek in Den Bosch transformeert de komende jaren naar een kunstencentrum met daarin plaats voor enkele professionele theatergezelschappen, een amateur theaterschool en een filmhuis. Het centrum moet in het najaar van 2004 klaar zijn. De gemeente investeert 13 miljoen euro in de verbouwing. De toekomstige gebruikers van De Verkadefabriek zijn Theater Bis, Theatergroep De Wetten van Kepler, Productiehuis Brabant, Amateurtheaterschool Picos en Filmhuis Jeroen. Ze verwachten jaarlijks ongeveer 60.000 bezoekers. (ANP, 4/4/02)
Volgend seizoen is Wayne Eagling geen artistiek leider van Het Nationale Ballet meer. Het bestuur van HNB heeft besloten zijn dienstverband te beëindigen. Ted Brandsen werd op 1 januari 2002 aangesteld als adjunct artistiek directeur om de rust binnen het gezelschap te herstellen, maar een nieuw advies van de Kunstraad en de Raad voor Cultuur gooit roet in het eten. Dit advies wordt pas op 12 april openbaar, maar volgens een anonieme bron wordt erin gesuggereerd dat Eaglings aanblijven een oplossing van de problematiek binnen het gezelschap in de weg staat. (Parool, 4/4/02)
zie ook: Leiding Nationale Ballet noemt kritiek “achterhaald”
Sylvia Poorta is de winnares van de Mary Dresselhuys Prijs 2002. Ze kreeg de prijs uit handen van Dresselhuys zelf na afloop van de voorstelling ‘Hooguit 17’ van de Theatercompagnie, het gezelschap waar Poorta tot het eind van dit seizoen aan verbonden is. De jury was unaniem in haar oordeel: “Sylvia kan bijna alles aan. Poorta is een complete actrice, of zij nu spreekt, zwijgt of zingt.”
De Mary Dresselhuys Prijs is een tweejaarlijkse aanmoedigingstrofee die in 1992 door in het leven is geroepen door Joop van den Ende. De prijs bestaat uit 11.345 euro en een door Eric Claus ontworpen penning. Het geld is bedoeld om verdere studie in de toneelkunst mee te betalen. Eerdere winnaars zijn Jeroen Willems, Katelijne Damen, Porgy Franssen en Ramsey Nasr. (ANP, 2/4/02)
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.