Meer dan 200 klassieke balletdansers hebben in Sint Petersburg 24 uur lang achter elkaar gedanst en hebben zo’n twintig stukken opgevoerd. Dit alles in het kader van de eerste Russische balletmarathon, georganiseerd omdat Sint Petersburg na de jaarwisseling 300 jaar bestaat. Volgens de organisatie is het de bedoeling om de dansmarathon elk jaar te houden. (ANP, 17/11/02)
zie ook: ‘Who Can Sing A Song To Unfrighten Me?’, Forced Entertainment
De Raad voor Cultuur is bang dat er de komende jaren in het hele land minder optredens op de kleine podia te beleven zijn. Ook is zij bezorgd dat de spreiding van dans, muziek en theater over Nederland verminderd. De kleine podia hebben te weinig tijd om in te spelen op de veranderende situatie, die is ontstaan nadat begin dit jaar het nieuwe Fonds voor Podiumprogrammering en Marketing (FPPM) werd opgericht. De Raad schrijft dit in een brief aan staatssecretaris Van Leeuwen van Cultuur. Eerder gaven het Nederlands Impresariaat, Muziek en Theater Netwerk, Gaudeamus en het Nationaal Pop Instituut financiële ondersteuning aan de kleine podia. Er zijn wel overgangsregelingen, die ervoor zorgen dat de theaters tot het begin van het volgend seizoen een bijdrage op het oude niveau krijgen, maar die regelingen lopen tot 2003. De Raad vindt dat deze verlengd moeten worden tot 2005. De poppodia hebben al tot 2005 respijt hebben. (ANP, 14/11/02)
zie ook: Nieuwe fonds voor programmering van podiumkunsten te snel actief
Toneelgroep Amsterdam zal zijn decoratelier afstoten. Er is te weinig werk voor de zeven werknemers. Het decoratelier bestaat al dertig jaar en werkt sinds 1987 enkel voor Toneelgroep Amsterdam. Het atelier wordt overgenomen door het Rotterdamse bedrijf Vorm en Decor. TGA directeur Ivo van Hove: “Het zijn allemaal mensen die tegen hun pensioen aanzitten. Op den duur was het atelier vanzelf uitgestorven. Er zit veel vakmanschap. Vorm en Decor gaat jonge mensen aan de groep toevoegen, zodat er overdracht van het ambacht kan plaatsvinden.” Werknemer Joop Reessen is minder gelukkig: “We worden omgebouwd tot decorfabriek.” (NRC, 14/11/02)
De Dresdener Semper Opera is weer geopend met een voorstelling van ‘Het Zwanenmeer’. Na de overstromingen in augustus is het voor 27 miljoen euro gerestaureerd. (NRC, 13/11/02)
Moose is nu vijf jaar het virtuele tijdschrift over Nederlands theater. Na vele verwoede pogingen heeft Moose nu eindelijk een beetje subsidie gekregen. Daarmee willen we een lang gekoesterde wens in vervulling laten gaan: Moose wil een zakelijk leider. Tot nu toe was Moose een vrijwilligersorganisatie en een vriendenclub. Moose wil groeien naar een kleine professionele organisatie en een zakelijk leider is daarvoor een eerste stap.
Als zakelijk leider zul je een aantal werkzaamheden verrichten die nu door de redactie wordt uitgevoerd, daarnaast is een aantal taken nieuw voor Moose. Je komt dus niet in een gespreid bedje, maar hebt de mogelijkheid om samen met de Moosers van het eerste uur een nieuwe organisatie vorm te geven.
Je taken zullen bestaan uit:
Veel is nu nog onduidelijk. We zoeken dan ook iemand die dat geen bezwaar vindt, bereid is om met Moose mee te denken en mee wil groeien. We zoeken iemand voor 8 á 16 uur in de week die snel kan beginnen; eigenlijk willen we vanaf december as. aan de slag. We zijn op zoek naar iemand met HBO/universitair werk- en denkniveau en hebben kantoor in Amsterdam. Salariëring is in overleg.
Sollicitaties zijn, uitsluitend per e-mail, welkom op moose@moose.nl.
Mocht je vragen hebben, opmerkingen, of gewoon geïnteresseerd zijn, aarzel niet en neem contact met ons op!
De in 1996 overleden acteur Gerard Thoolen is het onderwerp van een nieuwe documentaire van Pieter Verhoeff. De titel van de documentaire wordt ‘Alles komt ergens van’. “Ik ben op zoek naar het raadsel Gerard Thoolen, de mens en acteur, die voor zichzelf het grootste raadsel was. ‘Alles komt ergens van’ moet een film worden over de tragiek van een man met ene groot talent, die tevergeefs probeerde zijn lot te ontlopen”, aldus Verhoeff. Thoolen begon in de jaren zestig bij het Werktheater en speelde in de door Verhoeff geregiseerde speelfilm ‘Het teken van de beest’ zijn eerste filmrol. (ANP, 12/11/02)
zie ook: Lintje voor Ramses
De cabaretière en revue-artieste Berry Kievits is op 89-jarige leeftijd overleden. Berry Kievits was een pseudoniem voor Huberdina Maria Antonia Hiskemuller. Zij debuteerde op 4-jarige leeftijd in het gezelschap van haar vader Bertus Kievits en op haar 10e Nederlands jongste cabaretière. Na de Tweede Wereldoorlog maakte ze samen met haar echtgenoot Gerard Walden (broer van Willy Walden van Snip en Snap) en Herbert Joeks revue’s voor de KRO. Later speelde zij bij het Theater van de Lach van John Lanting en regisseerde Kievits amateurs. (ANP, 12/11/02)
zie ook: Johan Sirag overleden
In een allesonthullend interview memoreert actrice Isa Hoes haar kunsten in ‘De Minnaar’: “Dat was een toneelstuk met Rick Engelkes en daarin bedachten we een scene waarop ik op een spiegel ga dansen terwijl ik mijn slipje uitdoe, en dan schuift hij met zijn hoofd daaronder. Mooie scene, leuk bedacht, maar ja, ik moet het wel doen. De mensen in de zaal zien niks - ik heb nog een rokje aan - maar Rick wel! En dat elke avond. Maar hij zag niks hoor. Ik heb het hem gevraagd.” (Parool, 9/11/02)
Marianne Hoppe, ookwel de koningin van het Duitse theater genoemd, is op 93-jarige leeftijd overleden. Hoppe begon in 1933 bij het gezelschap van Max Reinhardt en speelde nog in 1981 bij Robert Wilson in Frankfurt een vrouwelijke King Lear. Ze was getrouwd met de acteur Gustaf Gründgens, die in de Tweede Wereldoorlog staatsintendant was. (NRC, 8/11/02)
Het oude Luxor theater in Rotterdam blijft open. “Het theater trekt gemiddeld 700 bezoekers per avond en versterkt de levendigheid op en rond de Kruiskade. Een geblindeerde gevel zal niet bijdragen aan het gevoel van veiligheid van passanten. Daarom hebben we besloten de programmering voorlopig voort te zetten” aldus burgemeester en wethouders. Het theater blijft in ieder geval de rest van dit seizoen open. Volgens eerdere plannen zou het oude Luxor aan de Kruiskade begin 2003 gesloopt worden om plaats te maken voor een nieuw middelgroot theater. Die plannen gaan voorlopig de ijskast in. (ANP, 7/11/02)
zie ook: Neonazi’s als acteurs
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.