Het Oerolfestival schrapt voor volgend jaar drie beoogde locaties op Terschelling, omdat het belangrijke vogelrustplaatsen zijn. Oerol heeft een ecoloog opdracht gegeven om de overlast van het festival voor de natuur in kaart te brengen. Deze ecoloog, de heer P. Zumkher constateert dat de buitendijkse wadgebieden De Ans en ‘t Sehaal niet gebruikt kunnen worden, omdat het belangrijke vogelrustplaatsen zijn. Het centraal op het eiland gelegen Boortorenplak is ook geschrapt, omdat daar veel vogels broeden.
Oerol loopt met het opstellen van het rapport vooruit op de vogel- en habitatrichtlijn van de EU. “Wij hebben de verwachting dat dit onderzoek over een paar jaar verplicht wordt. Door het nu te doen voorkomen we problemen met het aanvragen van de vergunning in de toekomst. Voor de komende editie hebben we ongeveer veertig locaties nodig. In totaal zijn er zestig locaties die we ooit gebruikt hebben of willen gaan gebruiken”, aldus Joop Mulder, artistiek directeur van Oerol. Dit alles heeft geen consequenties voor het komende festival. (ANP, 15/4/03)
Joop van den Ende Theaterproducties is op zoek naar nieuw, gekleurd talent dat hij nodig heeft voor de ‘The Lion King’. Daarom organiseert Van den Ende The Casting een dance-event in The Power Zone in Amsterdam. Er zullen DJ’s, arrenbie-groepen en Latin Beats zijn, waarop geswingd kan worden. Gatelenteerden maken kans op een gratis professionele vooropleiding voor de audities voor The Lion King School. ‘The Lion King’ wordt gespeeld door 60 acteurs, actrices, dansers en muzikanten - de grootste cast ooit voor een Nederlandse musicalproductie. Voor deze cast zijn vijftig volwassen castleden en twee kinderen met een donkere of getinte huidskleur nodig. (ANP, 15/4/03)
zie ook: Joop goes nog internationaler
‘Nord-Ost’ heeft de belangrijkste Russische musicalprijs gewonnen, het Gouden Masker. Hoofdrolspeler Juri Masichin kreeg een gouden masker als beste acteur. (ANP, 15/4/03)
zie ook: Herstart ‘Nord-Ost’ zwaar beveiligd
De Raad voor Cultuur heeft haar vooradvies ‘Cultuur, meer dan ooit’ aangeboden aan staatssecretaris Cees van Leeuwen. In het advies staat dat de Raad de kunst- en cultuurwereld minder door regels belemmerd wil zien. De Raad is in grote lijnen tevreden over de gang van zaken in de kunst- en cultuurwereld, die mede daardoor met minder regels toe kan. Het adviesorgaan is minder gelukkig met de ontwikkelingen in medialand. De opvolger van Van Leeuwen moet nu een ‘uitgangspuntennota’ opstellen voor het toekomstige culturele beleid, waarbij het vooradvies van dienst kan zijn. Het vooradvies vormt samen met de uitgangspuntennota het kader voor de Cultuurnota 2005-2008. (ANP, 14/4/03)
De prijzen van voorstellingen lopen nogal uiteen. De kleine presentaties op de Lindengracht zijn met een strippenkaartsysteem erg voordelig, maar de grote afstudeervoorstellingen zijn een stuk duurder. Vergis je niet: de locaties liggen niet dicht bij elkaar in de buurt, een fiets is echt nodig. En onthoud: pril jong kwetsbaar werk, fluwelen handschoentjes aan.
Vaste waarden
Ivo’s eigen voorstelling. Vroeger van het Zuidelijk Toneel, nu natuurlijk van Toneelgroep Amsterdam. Dit jaar ‘Drie Zusters’
Het popidool: eerder Sonic Youth, Patty Smith, nu John Zorn
Opera in het park: Ooit echte publiekshits als Wagners ‘Ring’ en ‘Aïda’, nu een wat obscuurdere ‘Euryanthe’.
Dansbabes: Pina Bausch, Anne Teresa de Keersmaeker, Chrisztina de Châtèl of een andere dame.
Krenten uit de pap
Stel je niet te veel voor van het Experimentele gehalte van het theater. We zijn nu eenmaal een beetje verwend, het Nederlandse theater mag je gerust het experimenteelst van de hele wereld noemen. Wel kun je verbazen over de budgetten van buitenlandse voorstellingen en filmsterren zien bij de Woostergroup.
Onze speciale belangstelling gaat uit naar:
In Amsterdam heeft de Stadsschouwburg de definitieve nieuwbouwplannen gepresenteerd voor de nieuwe vlakke vloer-zaal. In het ontwerp van architect Jim Klinkhamer komt de nieuwe zaal te liggen tussen de oude zaal van Stadsschouwburg aan de ene kant en de Melkweg aan de andere. Daarnaast bestaat het plan uit kantoren voor de schouwburg en Toneelgroep Amsterdam, twee repetitieruimtes en een uitbreiding van zaal The Max van de Melkweg. Tenslotte krijgt de schouwburg zelf een facelift: de AUB-Ticketshop en de Theatre Bookshop verdwijnen en alle oude schouwburgingangen komen weer in gebruik. Op de begane grond komt een ‘Stadsfoyer’, met een horeca-voorziening die de hele dag geopend zal zijn.
Klinkhamer heeft naar eigen zeggen geprobeerd de nieuwbouw zo “zacht” mogelijk in te passen in de bestaande bebouwing. De kap van de nieuwe zaal steekt een paar meter boven de huidige schouwburg uitsteen. Een glazen gang zal de nieuwe en de oude zaal verbinden, ook komt er een verbinding met de Melkweg. Omdat alle zalen zonder geluidsoverlast van elkaar bespeeld kunnen worden, is het hele complex te gebruiken voor festivals.
De verbouwing kan, als alles goed gaat, in de zomer van 2004 beginnen en de nieuwe zaal kan dan begin 2007 worden opgeleverd. Een vertragende factor daarin kan zijn dat buurtbewoners, die vrezen voor minder zonlicht en meer overlast van fietsen, bezwaren gaan indienen tegen de benodigde wijziging van het bestemmingsplan. De totale kosten voor het plan bedragen 29,5 miljoen euro, die door de gemeente Amsterdam betaald zullen worden. De verbouwing van de Stadsschouwburg die deze herfst plaatsvindt, staat overigens los van de nieuwbouw. (NRC & VNG, 11/4/03)
zie ook: plannen van de architect op: jonkman.klinkhamer.com
De Broadway-musicals “Ragtime” en “The lion king” zijn kandidaat voor de Dramadesk, de prijs van de Amerikaanse theatercritici voor de beste musical van het seizoen. (AD, 29/4/98)
De Amerikaanse toneelschrijver Arthur Miller heeft dit jaar de Jeruzalemprijs gewonnen, een belangrijke Israëlische cultuurprijs. De 88-jarige Miller krijgt de prijs voor zijn gehele oeuvre. De in New York geboren schrijver werd wereldwijd bekend met zijn toneelstuk ‘Dood van een handelsreiziger’ uit 1949 en door zijn huwelijk met Marilyn Monroe. (ANP, 9/4/03)
zie ook: ‘Godot’ belangrijk
De dansvoorstelling ‘I feel good’ van Truus Bronkhorst en Marien Jongewaard valt niet in goede aarde bij de directeur van de schouwburg in RozeRoosendaalndaal, Leo Kievit. Hij heeft de makers geschreven dat hij eenzesde deel van de uitkoopsom niet betaalt. De voorstelling speelde vorige maand in zijn theater. Hij wil Bronkhorst en Jongewaard voorlopig ook niet meer programmeren. Kievit’s woede werd gewekt door een gefilmd onderdeel van de voorstelling, dat hij te zeer pornografisch getint vond. “Het is helemaal geen porno. Als dit porno was, zou de hele porno-industrie op apengapen liggen”, aldus Marien Jongewaard. “Er is zelfs minder naakt te zien dan in Nederlandse speelfilms en op televisie. Er is in de film die we bij de voorstelling gebruiken wel de suggestie van de geslachtsdaad en die kan natuurlijk erg sterk werken, maar suggestie is nou eenmaal een sterk onderdeel van theater. Het doet me allemaal een beetje denken aan de jaren ‘50. Ik dacht dat we dit wel achter ons hadden.”
Kievit geeft zijn kant van het verhaal: “Ik loop al heel wat jaartjes mee en ik weet dat je van je hart geen moordkuil moet maken. Een voorstelling kan slecht zijn of tegenvallen, maar ik wil hebben wat ik gekocht heb. En dat was in dit geval een moderne dansvoorstelling. Ik ben helemaal niet puriteins, maar je zag een kwartier lang gezichten en bovenlichamen van mensen die onder meer duidelijk klaarkwamen. Ik probeer hier in Roosendaal, toch geen grote plaats, de moderne dans op de kaart te krijgen.” (ANP, 9/4/03)
zie ook: Geen kinderporno op Holland Festival
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.