Stephen King en John Cougar Mellencamp gaan samen aan een spookachtige musical voor Broadway werken. (AD, 24/10/00)
zie ook: www.stephenking.com
Catherine Deneuve heeft zondag 22 oktober het nieuwe LUX theater- en filmgebouw in Nijmegen geopend. Ze woonde de première van ‘Dancer in the dark’ bij, de nieuwe film van Lars von Trier waarin zij een rol speelt. Deneuve is erg te spreken over het culturele klimaat in Nederland en dat was voor haar dan ook een reden om aanwezig te zijn bij de Nederlandse première.
Ondanks deze opening zal het Lux theater pas in februari helemaal klaar zijn. De inrichting van de grote zaal moet worden aangepast. (ANP, 25/10/00)
zie ook: Theater LUX voldoet niet aan wensen
De koek wordt verdeeld: Het Toneel Speelt en Warner en Consorten krijgen alsnog rijkssubsidie, respectievelijk 390.000 en 260.000 gulden. Orkater krijgt er 900.000 bij en komt nu op 1,9 miljoen. Bijna alle gezelschappen met een positief advies van de Raad voor Cultuur krijgen 30 procent extra subsidie, met een maximum van 300.000 gulden. Dit staat in het voorstel dat staatssecretaris Van der Ploeg doet aan de Tweede Kamer. Het extra geld waar de Kamer om gevraagd heeft, verdeelt hij voornamelijk over de podiumkunsten (14,7 miljoen) en de muzikale sector (7,4 miljoen). Het Nederlands Danstheater en de Nederlandse Opera krijgen ook extra geld, vanwege hun rol als boegbeeld van de Nederlandse cultuur. Door een constructie met het ministerie van VWS krijgt het Handtheater ook alsnog subsidie - het Handtheater maakt voorstellingen met en voor doven en de kosten hiervoor worden nu gedeeld door de departementen voor cultuur en welzijn. (ANP & Volkskrant, 19/10/00)
zie ook: Plannen voor landelijke staking
Theater LUX in het Mariënburgcomplex in Nijmegen is open voor publiek. De zes zalen voor film en muziek voldoen aan alle verwachtingen, maar de zevende, de theaterzaal kent de nodige problemen. Het moest een volwaardig vlakke-vloertheater worden, maar “Voor een vlakkevloertheater voldoet de zaal niet. Daarvoor heb je standaardmaten nodig van hoogte, breedte en lengte. Die maten heeft LUX niet”, aldus R. ten Zijthoff, voormalig directeur van het Chassé Theater in Breda. “De laad- en losruimte kan geen middelgroot decor aan, het publiek zit in een klassieke, vaste opstelling - deze zaal wordt geen moderne zwarte doos”, klaagt ook Rien Stegman van Theatergroep AdHoc, die haar voorstellingen hier in première wil laten gaan. Ten Zijthoff werd een jaar geleden gevraagd om te adviseren over de bouwplannen. Zijn kritiek is echter ondergesneeuwd toen theaterzaal O42, die een eigen theaterzaal zou krijgen in Mariënburg, failliet ging.
Lidy Klein Gunnewiek van LUX is wél tevreden over de zaal: “We hebben een ander speelplan voor de theaterzaal opgesteld dan O42. Dan kun je inderdaad niet alle theater- of dansvoorstellingen in onderbrengen. Maar we willen veel meer culturele voorstellingen, dance-events, kleine muziekuitvoeringen. Daarvoor is de zaal wel uitermate geschikt. Dat hebben we nu al gemerkt in de afgelopen dagen.”
Stegman: “Ik voorzie het ergste. Deze zaal wordt straks de zesde filmzaal.” Hiermee lijkt het zwarte scenario, geschetst toen theater O42 werd gesloten, waarheid te worden: “De moderne podiumkunsten verdwijnen uit Nijmegen”. De gemeente heeft een onderzoek ingesteld naar de bouwperikelen. (Volkskrant & De Gelderlander, 19/10/00)
zie ook: Deuren van O42 sluiten
Alize Zandwijk verovert het Europese theater. ‘Nachtasiel’, haar eerste regie bij het Ro Theater, was deze zomer een succes op het festival in Edinburgh. Ook op de Wiener Festwochen kreeg ze enkel lof. Recensenten prijzen de grote emoties en het invoelbare spel dat door de acteurs neergezet wordt. Ze wordt zelfs op één lijn gezet met Peter Stein, Peter Zadek en Klaus Grüber. “Luc Bondy wil nu eeuwig co-produceren met het Ro Theater. Hij wil dat ik bij hem in Wenen elk jaar een productie kom doen, ik kan werken met wie ik maar wil, met acteurs als Gerd Voss, Jutta Lampe”. Haar volgende regie, ‘Macbeth’, is ongezien al uitgenodigd in Wenen. (Volkskrant, 20/10/00)
zie ook: Ro naar Wenen
In Amsterdam hebben kunstenaars opnieuw geprotesteerd tegen de Cultuurnota. Plaats van handeling was dit keer de Herengracht voor het Theater Instituut Nederland. De 40 miljoen extra die het kabinet voor cultuur wil uittrekken zal de chaos die zal ontstaan slechts een beetje verkleinen, aldus woordvoerders Adelheid Roossen, Peter Blok, Pierre Bokma en Kees Hulst. De Kunstenaars eisen 150 miljoen gulden structureel bij het cultuurbudget en 25 miljoen eenmalig om de schade die de huidige Cultuurnota zal veroorzaken te repareren. Verder moet er op zijn laatst in de voorjaarsnota van het kabinet een oplossing worden gevonden voor de arbeidsomstandigheden. Peter Blok maakte duidelijk dat de extra gelden niet alleen nodig zijn voor de kunstenaars, maar ook voor kostuumontwerpers, chauffeurs, accountants, technici en muzikanten. Kees Hulst riep de gemeente Amsterdam op om het advies van de Amsterdamse Kunstraad naast zich neer te leggen en 20 miljoen gulden extra op tafel te leggen. Overigens vinden alle instellingen dat het budget voor kunst en cultuur moet worden verhoogd tot 1 procent van de rijksbegroting. Ook in Amsterdam zou dit principe moeten gelden, aldus Hulst.
Voordat de acteurs aan het woord kwamen zorgde de culturele meute met toeters en fakkels voor flink wat geluids- en rookoverlast, niet in de laatste plaats voor het TIN zelf. Na de toespraken werd de tentoonstelling ‘En hij ploegde voort’ geopend door een uit het telefoonboek geplukte ‘R. van der Ploeg’. De tentoonstelling bestaat uit krantenartikelen over de staatssecretaris en zijn beleid. Het publiek wordt uitgenodigd om met zwarte viltstiften de bijbehorende foto’s van Rick te molesteren. De tentoonstelling is nog enkele dagen te zien in het Theatermuseum. (VNG, 20/10/00)
Orkater laat weten dat de groep, ondanks de 1,9 miljoen gulden die op het laatste moment uit de subsidiekraan zijn gedruppeld, nog niet uit de problemen is. In de nu ontstane situatie staan het aantal voorstellingen en het grote publieksbereik onder druk. Educatieve projecten, zoals ‘Bekijk ‘t’ moeten worden geschrapt. Orkater blijft proberen om op een volwaardige wijze te blijven bestaan. (VNG, 20/10/00)
Een supermarkt in Den Bosch gaat vanaf volgende week zaterdag ook bioscoop- en theaterkaartjes verkopen. Wethouder De Jonge van cultuur opent die dag in de super een verkooppunt van het plaatselijke Theater aan de Parade. Liefhebbers die daar hun plaatsbewijzen aanschaffen betalen één gulden extra voor een bioscoopkaartje en 2,50 gulden meer voor een theaterkaartje. (ANP, 20/10/00)
zie ook: Internetprimeur in Hoofddorp
Gaat-ie nou weg of blijft-ie nou staan? De gemeenteraad van Dronten heeft een besluit genomen over de Meerpaal, maar er blijft nog een hoop onduidelijkheid. Twee dingen staan vast: er komt een multifunctioneel centrum, en de kosten zijn veel hoger dan verwacht: 48,6 miljoen gulden.
Begin dit jaar werden de kosten van de plannen nog geschat op ongeveer 32 miljoen gulden. De bouwplannen zijn inmiddels een paar keer gewijzigd, bovendien was er een rekenfout van 7 miljoen gulden gemaakt. Het centrum gaat De Nieuwe Meerpaal heten. Delen van het oude gebouw blijven staan en andere delen worden gesloopt, maar in de nieuwbouw komen de ideeën van architect Van Klingeren, die De Meerpaal ontwierp, terug en worden bepaalde typerende materialen opnieuw gebruikt. Volgens het ministerie van VROM wordt daarmee recht gedaan aan het werk van architect Van Klingeren.
De sloop van De Meerpaal moet in september volgend jaar beginnen. In het nieuwe gebouw komt een eivormig theater, net als in de huidige constructie. Verder worden bepaalde typerende materialen opnieuw gebruikt. Volgens de planning is het nieuwe centrum over drie jaar klaar. In het gebouw komen onder meer een bibliotheek, een muziekschool, een theater en een bioscoop.
De voorgenomen sloop van De Meerpaal stuitte eerder op veel protest vanwege het unieke karakter van het gebouw. Later, nadat de gemeenteraad akkoord was gegaan met de sloop, werd er opnieuw geprotesteerd, nu tegen de hoge kosten. (ANP, 20/10/00)
zie ook: De Meerpaal in Dronten blijft gedeeltelijk behouden
Terwijl ‘Patience’, de laatste voorstelling van InDependance, nog in première moet, zijn de voorbereidingen voor een nieuwe theaterwerkplaats al in volle gang. Directrice Gerda Klasbeek vindt het erg wrang: “Ik wil nog maar één ding: heel snel weg hier. Het is allemaal heel zuur; ik wil niets meer met deze overheden te maken hebben.” (De Gelderlander, 20/10/00)
zie ook: InDependance wordt ontbonden
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.