Vier (oud-) dansers van Het Nationale Ballet zijn onderscheiden met de prijzen van Stichting Dansersfonds ‘79. Coleen Davis en Jane Lord krijgen de Prijzen van Verdienste voor voor hun dansoeuvre. Onlangs dansten beide danseresseren hun laatste voorstelling. Choreograaf Pastor ontvangt de Choreografieprijs “om zijn zoektocht naar verdieping” en Rubinald Profino Pronk krijgt de Aanmoedigingsprijs. In hem ziet de jury een toekomstig virtuoos solist. (Volkskrant, 2/11/00)
zie ook: Leiding Nationale Ballet noemt kritiek “achterhaald”
De Operettewereld wacht niet af totdat de beul zijn bijl laat vallen. Nog voor de Tweede Kamer heeft besloten De Hoofdstad Operette op te heffen is er een nieuwe kern in de maak: goedkoper en minder vooruitstrevend. Precies zoals de Raad voor Cultuur en staatsscretaris Van der Ploeg het zich wensen. Stichting de Nederlandse Volksoperette in oprichting heeft een plan ingediend met een begroting van 3,6 miljoen gulden. De Volksoperette richt zich op “het ijzeren repertoire”. Ph. Hamel, één van de initiatiefnemers en oud-directeur van de Hoofdstad Operette, “kan niet ontkennen” dat het operettepubliek niet op vernieuwing zit te wachten. “Je kunt weleens een uitstapje maken, maar dan zie je de eerste wenkbrauwen al fronsen. Er is toch die hang naar het bekende en waarom zou je nou altijd alles maar moeten vernieuwen?” (Volkskrant, 2/11/00)
De Hollandse Nieuwe Toneelschrijfprijs 2000 is gewonnen door Chazia Mourali. Mourali - columnist en nieuwslezeres bij AT5 - krijgt de prijs voor ‘Kahlta of de republiek van het verlangen’. Het stuk gaat over de gevolgen van een treinkaping. Twee mensen die bij een treinkaping betrokken waren ontmoeten elkaar weer na 25 jaar. (Volkskrant, 2/11/00)
zie ook: Hollandse Nieuwe 4 2000
In een interview met Sigrid Koetse, Ellen Vogel en Henny Orri geven deze diva’s van het Nederlansch Tooneel hun visie op de toekomst. Koetse: “Alles mag weer. Ik ben heel optimistisch. Neem nou dat decor waar ik in sta. Met echte deuren. Wel allemaal enorm nep. Maar ik denk wel: zo begon ik. Als amateur. En ik zeg tegen Gerardjan Rijnders: “Kijk nou. Ik ben in geen honderd jaar meer door een deur gekomen. We komen toch altijd maar uit de coulissen.” Orri valt haar bij: “Ik heb ook een deur. Het is wel een gestileerde deur. Maar ik gebruik hem wel als een deur. Vogel glundert “Heel vooruitstrevend. Dat we weer deuren hebben.” (AD, 2/11/00)
GroenLinks gaat de mogelijkheid onderzoeken van een moratorium van de negatieve adviezen van de Raad voor Cultuur. Dit zei Tweede Kamerlid Femke Halsema op een door de partij georganiseerd debat in de Engelenbak in Amsterdam. Zo’n moratorium zou betekenen dat instellingen waarvan de subsidie per 1 januari 2001 wordt stopgezet, mogen doorwerken terwijl een onafhankelijke commissie de zorgvuldigheid van de Raadsadviezen onderzoekt. Halsema stelde dat de Kamer een “gezonde financiële reden” heeft om op 13 november tot zo’n uitstelregeling te besluiten: gedupeerde instellingen dreigen naar de rechter te stappen en als die de overheid ongelijk geeft, kost dat waarschijnlijk veel meer geld.
In de Engelenbak werd verder gediscussieerd over een betere beoordelingsprocedure. De culturele instellingen zijn het erover eens dat de Raad voor Cultuur beter gecontroleerd moet worden. Harm Lambers van FACT: “Als ik van de Raad een negatief advies krijg, wil ik graag de mogelijkheid om een ‘second opinion’ te vragen. Nu fungeert de rechter als second opinion en dat is kwalijk.” Overigens klaagden alle aanwezigen over de onbeschaafdheid waarmee ze door de Raad en het Ministerie behandeld worden. Halsema beloofde hier aandacht aan te besteden in het Kamerdebat op 13 november. (Volkskrant, 3/11/00)
Onder de titel ‘Rickie, geef me nog een likkie’ heeft Orkater een carnavalskraker opgenomen. Met het lied hopen ze meer subsidie los te peuteren bij Rick van der Ploeg. Peter Blok en Annet Malherbe zijn voor de gelegenheid in de huid gekropen van het duo Cor Kater en zijn Corrie. Orkater is in onderhandeling met verschillende platenmaatschappijen voor het uitbrengen van het lied op CD. Alle Tweede Kamerleden zijn sowieso voorzien van een exemplaar voordat zij op 13 november de Cultuurnota van Van der Ploeg bespreken. Er is ook een clip gemaakt die aan verschillende muziekzenders is aangeboden.
Orkater had een subsidieaanvraag van 3 miljoen ingediend, maar kreeg niets. Van der Ploeg heeft de toneelgroep toch 1 miljoen toegezegd, die vervolgens verhoogd werd tot 1,9 miljoen. Orkater is niet tevreden en vreest bovendien voor de commercialisering van de kunstenwereld. “We zijn nu even commercieel met deze nummer één. Als dit de kunst is die jij wilt, dan zijn we heel ver heen”, aldus Cor en Corrie. (ANP, 31/10/00)
zie ook: Orkater nog niet uit de problemen
‘Geweld… Nee’ van Tryater krijgt buiten Friesland een vervolg. Het stuk, geschreven na de gewelddadige dood van Meindert Tjoelker in 1997, wordt vanaf deze week in Tilburg opgevoerd op middelbare scholen. Ook in Wales zal het gespeeld worden. Het succes zit volgens projectleider E. Wijnsma in de kleinschaligheid. In de voorstelling wordt een jongen in elkaar geslagen. Omstanders doen of ze het niet zien en verzinnen een excuus om maar niet te hoeven ingrijpen. De gemeente Lelystad en de Hogeschool Utrecht hebben ook belangstelling getoond voor het toneelstuk. (ANP, 30/10/00)
zie ook: Columns: Zinloos geweld
Ontwerpbureau VANDEJONG heeft de Riem + Honig Theaterafficheprijs 2000 van het Theater Instituut Nederland gekregen. Het bureau werd bekroond voor het affichedrieluik voor de voorstelling ‘Een echte Van Dongen’. Het gaat om drie affiches voor een voorstelling van Lenette van Dongen. “Het zijn drie beelden die niet te scheiden zijn. Samen vormen zij één affiche. Dat is iets nieuws”, aldus de jury. De prijs bestaat uit vijfduizend gulden en een plaquette. (ANP, 30/10/00)
zie ook: Laboratorivm is de winnaar van de Riem + Honig Theaterafficheprijs
Warner en Consorten heeft op avontuur in Afrika nog maar net aan een rel kunnen ontkomen. Het optreden in het zakencentrum van Nairobi, Kenia was nog maar net begonnen toen een man in het publiek een bijbel de lucht in stak en de acteurs uitmaakte voor ‘duivelsvereerders’. Drie witten in slecht zittend pak met badmuts op zijn voldoende aanleiding om de lopende discussie in Kenia over duivelsverering hoog te doen oplaaien. Binnen no-time had de priester een scanderende menigte aan zijn kant. Gelukkig voor de theatermakers was er politie in de buurt en koos deze hun kant. Warner en Consorten trad eerder op in Zuid Afrika en Colombia, daar was niets aan de hand. “Kenia sloeg echter alles”, aldus acteur Kim van Kaam, “door een combinatie van pech en een zeer typerende culturele verwarring.” Een optreden in een sloppenwijk is afgelast. (Volkskrant, 30/10/00)
J. K. Rowling heeft een toneelbewerking van haar boek ‘Harry Potter en de Steen der Wijzen’ verboden. De leerlingen van een Engelse meisjeskostschool wilden een zelfgeschreven bewerking opvoeren. De schrijfster zal nu als troost de school bezoeken. (AD, 27/10/00)
zie ook: www.bloomsbury.com/harrypotter
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.