Het Onafhankelijk Toneel heeft de voorstelling ‘Aïsja en de vrouwen van Medina’ afgelast, omdat de Marokkaanse zangers, componist en musici het om religieuze redenen niet meer willen spelen. De toneelgroep is verbijsterd. De voorbereidingen waren al vier jaar aan de gang. De voorstelling zou in februari uitkomen als onderdeel van Rotterdam Culturele Hoofdstad 2001. ‘Aïsja en de vrouwen van Medina’ is gebaseerd op de roman ‘Ver van Medina’ van de Algerijns-Franse schrijfster Assia Djebar. Zijzelf heeft in opdracht van OT het libretto geschreven, waarin zij als hoofdpersoon Aïsja, de jongste vrouw van de Mohammed, opvoert. Noureddine El Ansari, theatermaker/dichter in Parijs, vertaalde het Franse script naar het klassiek Arabisch. Regisseur Gerrit Timmers wilde door de tekst te laten zingen een niveau te hanteren dat bij het sacrale gegeven past.
De Marokkaanse zangers, die in audities in Marokko werden geselecteerd, kregen het script in juli in bezit en zouden over anderhalve week naar Nederland komen voor de repetities. Afgelopen week bleek volgens het OT dat er weerstand bestond binnen de islamitische gemeenschap in Marokko en die in Nederland. De zangers lieten weten dat het stuk niet door hen gespeeld kan worden. Ook componist Najib Cherradi en twee musici gaven te kennen niet verder te willen. “Ondanks het feit dat zij reeds lange tijd de inhoud kennen komt pas nu de negatieve reactie op gang. Ditzelfde is het geval bij onze Marokkaanse kennissen en vrienden in Nederland, die wij vanaf 1995 altijd nauw betrokken hebben bij ons werk, en die dus ook al vroeg op de hoogte waren van deze nieuwe productie”, stelt het gezelschap in een verklaring. “De algehele houding is dat het verboden is Aïsja op het toneel te zetten. Er zijn zelfs stemmen die zeggen dat dit onderwerp in het geheel niet op het toneel thuishoort”. De organisatie betreurt het dat niet eerder is gereageerd zodat het stuk kon worden aangepast. (VNG, 27/11/00)
zie ook: ‘Othello’, Onafhankelijk Toneel
Loes Luca heeft sinds vrijdagavond haar eigen foyer. Tijdens de heropening van het Hofpleintheater in Rotterdam werd in het gebouw het Loes Luca-plein onthuld. Als dank voor haar inzet bij het weer in orde maken van het vorig jaar door brand verwoeste theatergebouw, geeft het jeugdtheater de actrice “haar eigen plekje”. Anderhalf jaar geleden hield een hevige brand huis in het theater. Van het gebouw bleef maar weinig over. Het gezelschap vond met hulp van de gemeente tijdelijk onderdak in een partycentrum elders in de stad.
Volwassen acteurs en muzikanten zoals Loes Luca en Harry Jekkers hielpen het jeugdtheatergezelschap met de recette van een aantal van hun optredens. Daarmee konden nieuwe kostuums en decors worden gemaakt. Loes Luca heeft het Hofpleintheater volgens een medewerker de afgelopen maanden wel erg hard geholpen en daarom heeft zij nu haar eigen foyer. In de ruimte hangen allerlei attributen die naar haar verwijzen. De komende maanden worden in het theater verschillende stukken opgevoerd waaronder ‘Peter Pan’, ‘Hans en Grietje’ en ‘Don Quichot’. (ANP, 25/11/00)
zie ook: ‘Ja zuster, nee zuster’ is de theaterhit van het seizoen
Het kabinet geeft toneelgroep De Appel in Den Haag geen rijkssubsidie. In plaats daarvan kan de gemeente Den Haag in 2001 en 2002 per jaar 200.000 gulden extra tegemoet zien voor “nieuwe kwalitatieve impulsen voor het theaterklimaat”. De regering handelt daarmee naar eigen zeggen “in de geest van” de motie van het CDA die maandag door een meerderheid van de Tweede Kamer werd aangenomen. Daarin wordt gevraagd om De Appel, ondanks het negatieve advies van de Raad voor Cultuur, toch subsidie te verlenen. Een van de argumenten is dat Den Haag er in de Cultuurnota toch al bekaaid afkomt.
Staatssecretaris Van der Ploeg liet meteen na de stemming al doorschemeren dat hij De Appel weinig kans gaf. Volgens hem zijn er in het advies van de raad geen aanknopingspunten om toch geld te geven. Verder zou een heroverweging kunnen leiden tot juridische procedures van andere gezelschappen die geen subsidie meer krijgen. De gemeente Den Haag heeft De Appel wel 3 miljoen gulden toegezegd. De Appel, heeft volgens eigen berekening 4 miljoen gulden nodig om te kunnen blijven bestaan. Zakelijk leider G. Dijkstra van het gezelschap noemt het kabinetsbesluit bizar. “Als een staatssecretaris zich niet laat overtuigen door een kamerbrede meerderheid die vindt dat De Appel van groot belang is voor het Nederlandse toneel, dan is dat bizar”, zegt hij. “Wat moet je als je tot in het parlement wordt gesteund, maar te maken hebt met een staatssecretaris die alleen maar een advies van de Raad voor Cultuur kan uitvoeren?” Volgens Dijkstra is De Appel zonder de rijkssteun en ondanks het geld van de gemeente Den Haag, gedoemd te stoppen. “Daar hebben wij op ingezet. Als het miljoen er niet komt, valt het doek”, aldus Dijkstra. Het gezelschap zal in elk geval nog tot in de zomer volgend jaar blijven spelen. De indienster van de motie, CDA-Tweede-Kamerlid Visser, noemt de reactie van het kabinet typisch Paars en vreest dat haar poging het gezelschap te redden zal mislukken. “Ik kan alleen maar concluderen dat de motie niet wordt uitgevoerd en dat Paars De Appel laat vallen. Ik zal proberen druk uit te oefenen, maar ik moet de realiteit van het politieke veld onder ogen zien.” (ANP, 24/11/00)
zie ook: De Appel lijkt gered
Matin van Veldhuizen heeft sinds het uitkomen van het negatieve advies van de Raad voor Cultuur geen nacht behoorlijk geslapen. Telkens bedenkt ze nieuwe argumenten die Carrousel binnen de boot moeten houden. “We hebben ongelofelijk veel adhesie gekregen. Dat is goed voor je zelfbeeld, want die kritiek van de Raad is behoorlijk vernietigend.” Een half jaar is ze nu bezig met de lobby, maar de motie die het gezelschap nog een kans moest geven heeft het in de Tweede Kamer niet gered. “Waarom telt continuïteit niet in dit rare land? Waarom is hier geen gevoel voor de basis waaruit artistieke erupties kunnen ontstaan? Ik ben echt dag en nacht bezig met dat stomme vak, een sociaal leven buiten het toneel heb ik nauwelijks, alle energie gaat in die groep. Het is een verslaving.” (Volkskrant, 23/11/00)
zie ook: Carrousel verslagen
“Mijn vertaling is metrisch volkomen naar God gegumd en verbaal plat gemaakt”, is de boze reactie van René Eljon een paar dagen na de première van ‘The Mousetrap’, waarvoor Eljon in opdracht van Joop van den Ende Theaterproducties de tekst vertaalde. Regisseur Peter Pluymakers heeft schuttingtaal toegevoegd waar Eljon niet van op de hoogte was. “Woorden als ‘klootzak’ en ‘eikel’ komen niet van mij”. De kwestie werd pas echt vervelend toen Eljon in een recensie over de voorstelling de schuld kreeg van de ongepaste, botte taal. De producent speelt de bal terug door te stellen dat Eljon op verzoeken de repetities bij te wonen niet gereageerd heeft. “In een contract machtigt de vertaler ons kleine wijzigingen aan te brengen (…) Normaal zijn vertalers daarbij.” Eljon stelt dat hij het te druk had met zijn eigen productie. (Volkskrant, 23/11/00)
zie ook: Ivo en Joop zijn eruit
Joop Braakhekke, ‘s lands beroemdste kookgek, gaat nu eindelijk ook de bühne beklimmen. Vanaf 20 december treedt hij op in de culinaire theaterrevue ‘Kookgek gist, borrelt, kookt en… reist’. Het wordt volgens impresariaat Jacques Senf & Partners een mix van zang, dans en gekook met onder andere liedjes over knoflook, ritmische pasjes en close-ups van de pannen van Braakhekke op een groot scherm. De tv-kok wordt daarbij geassisteerd door de musicalartiesten Lils Mackintosh (‘Hair’, ‘Ik, Jan Cremer’) en Désiree Moerdijk (‘Evita’, ‘Phantom of the Opera’). Regisseur Dougie Squires: “Het is de bedoeling dat de mensen niet alleen veel lol hebben en kunnen genieten van de show, maar dat ze er ook nog iets van opsteken zodat ze het thuis kunnen toepassen.” (ANP, 21/11/00)
zie ook: Braakhekke in het theater
De Appel lijkt gered. De komende vier jaar zal het gezelschap nog rijkssubsidie ontvangen. Dat is dinsdag in de Tweede Kamer met 74 tegen 68 stemmen besloten. Het besluit gaat in tegen de wens van Van der Ploeg en het is nog maar de vraag of de staatssecretaris de motie gaat uitvoeren.
De motie voor steun aan de Appel was afkomstig van het CDA, de PvdA en de SP. Tegenstemmers waren VVD en D66. De woordvoerders van de VVD en D66 zijn van mening dat de politiek hiermee een inhoudelijk oordeel velt over de kunst terwijl zij daar volgens de leer van liberaal Thorbecke juist verre van moet blijven. Saillant detail is dat VVD-leider Hans Dijkstal bestuurslid is van de Appel. Boris Dittrich (D66) had een andere motie ingediend die ging over een heroverweging van het besluit om bepaalde instellingen geen subsidie toe te kennen. Deze motie werd echter met precies dezelfde stemverhoudingen verworpen. VVD en D66 hadden een heroverweging gewild voor onder andere de Appel, het Holland Festival, het TIN, het Nationale Toneel en de BEWTH. (AD & ANP, 22/11/00)
China is boos op Frankrijk. Reden: de titel van een voorstelling. In Parijs wordt het surrealistische ‘Verboden voor Chinezen en honden’ opgevoerd. De Chinese regering vindt dit een belediging voor het Chineze volk en heeft de Franse regering gevraagd meteen een eind te maken aan de voorstellingen. De titel slaat op een bord dat in de negentiende eeuw bij de ingang van een park in Shanghai stond. De voorstelling heeft verder niets met China te maken; het gaat om een absurdistische uitvoering. (Volkskrant, 20/11/00)
zie ook: Nationale Theater in Peking voornamelijk prestigeproject
Ger Thijs, altijd goed voor een bolle uitspraak, raakt niet uitgepraat over zijn avonturen in Den Haag. Hoewel hij eerder beweerde dat er geen problemen waren tussen hem en het acteurs-ensemble, lijkt hij nu uit een ander vaatje te tappen: “Vooral met de Amsterdamse dames had ik problemen. Er waren actrices die weigerden om in mijn Couperus-bewerking ‘Oude Mensen’ te spelen. “Ik heb niets met Den Haag”, zeiden ze. Hoe bestaat het. Dan zeg ik: “Je zit hier in vaste dienst, in Den Haag. Als je daar niets mee hebt, wat doe je hier nog?”” (AD, 18/11/00)
Mark ‘Oud Geld’ Rietman speelt eigenlijk al dertig jaar toneel, maar vermaakt zich beter als regisseur. Hij vervangt Dirk Tanghe bij De Paardenkathedraal en regisseert daar ‘De Vossenjacht’ van Hugo Claus. “Dirk is een bezetene, iemand die opstaat en slaapt met zijn stukken. Ik ben veel rustiger.” Hij is opgestapt bij de Amsterdamse Toneelschool, waar hij een leidinggevende functie had. “Ik ben gewoon gebruikt om de artistiek leidster los te weken. Die gaat nu inderdaad weg.” Mark Rietman is wel in voor avontuur: Hij gaat ‘Rex’ regisseren, bij Joop van den Ende. “Hij zei, ik hoor dat jij geïnteresseerd bent in regie en vroeg of ik het wilde doen. (…) Waarom zouden we dit niet doen? Het commerciële theater kan veel beter. Dan moet je je daar ook mee bemoeien.” (Volkskrant, 16/11/00)
zie ook: Persoonlijkheden Rijnders en Rietman gaan niet lekker samen
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.