De Raad voor Cultuur wil niet dat staatssecreatris Van der Ploeg van Cultuur zijn belangrijkste adviesorgaan inkrimpt. De bewindsman wil dat de Raad teruggaat naar vijftien adviseurs. De Raad houdt vast aan achttien tot twintig vertegenwoordigers, specialisten uit de wereld van kunst en cultuur. Van der Ploeg wil het aantal omlaag brengen omdat hij afwil van het ‘vertegenwoordigings-idee’. Hij stuurt aan op een ‘romp-raad’, met slechts tien specialisten en meer raadsleden met een brede blik die niet een bepaalde discipline vertegenwoordigen. De Raad voor Cultuur hecht juist erg aan die specialisten, aangezien zij de deskundigheid waarborgen. Bovendien zou het draagvlak in de kunstwereld afnemen als er geen vertegenwoordigers meer betrokken zijn bij het opstellen van subsidie-adviezen. (Volkskrant, 26/9/01)
‘The Massacre at Paris’ van Toneelgroep Amsterdam die deze week te zien zou zijn in de Amsterdamse Stadsschouwburg is wegens gebrek aan belangstelling afgelast. ‘The Massacre…’ werd geregisseerd door Ivo van Hove en aangekleed door Walter Van Beirendonck. (Volkskrant, 26/9/01)
Gaudi, de eerste musical van het beginnend productiebedrijf MBT-Producties, gaat niet door. Een bewindvoerder heeft de zaak overgenomen om de schulden te betalen. Volgens regisseur/schrijver Geert Kimpen, die inmiddels zelf op de producentenstoel is gaan zitten, is het bijna onmogelijk om ‘naast het geweld van Van den Ende een musical te produceren’. Kimpen voert overleg met grote producenten en theaterliefhebbers met als doel een andere productie met dezelfde ploeg mensen op een later tijdstip in de theaters te brengen. (AD, 26/9/01)
Als gevolg van de terroristische aanslagen in Washington en New York zijn de theaters op Broadway in een grote crisis geraakt. De eerste dagen na de aanslag bleven de theaters gesloten, nadien bleef het grote publiek weg. Dit, ondanks de oproep van burgemeester Giuliani, die de New Yorkers en vooral de toeristen heeft opgeroepen om zich ondanks alles weer in het uitgaansleven te storten. Voor een aantal producties is deze oproep al te laat gekomen: vijf musicals hielden zondag hun laatste voorstelling en de première van zeker één andere musical is geschrapt omdat de investeerders zich hebben teruggetrokken.
Zo’n honderd acteurs zijn hun baan kwijt. Er is al een verlies van miljoenen dollars geleden. De musicalindustrie heeft ondertussen crisismaatregelen genomen. Concurerende bedrijven op Broadway zetten een gezamenlijke reclamecampagne op en de acteurs van de langlopende musicals (‘Chigago’, ‘Les Misérables’, ‘The Full Monty’, ‘The Phantom of the Opera’ en ‘Rent’) leveren een maand lang een kwart van hun salaris in. De eigenaars van de grote theaters innen voorlopig geen huur. Bovendien probeert aan aantal eigenaars de kaartverkoop te stimuleren door van elk verkocht kaartje vijf dollar te doneren aan het Twin Towers Fund.
Ook de acteercarrière van de dochter van de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, Linda Powell ondervindt gevolgen. Maandag trok zij zich om veiligheidsredenen terug uit een toneelstuk dat in Londen wordt ingestudeerd. Volgens de woordvoerster van het National Theatre zou de 35-jarige Powell vanaf volgende maand optreden in ‘Jitney’, een stuk over een taxibedrijf in Pittsburgh dat zich afspeelt in de jaren zeventig. (Volkskrant, 25/9/01)
zie ook: Het gaat goed op Broadway
Het Tieltse Theater Malpertuis heeft zijn ‘Hamlet’, die volgend jaar maart in première zou gaan, afgelast. Een en ander heeft te maken met het onverwachtse vertrek, begin juli, van Sam Bogaerts, de artistiek leider van Malpertuis. Bogaerts stapte op uit onvrede over de beperkte financiële armslag van het gezelschap. Desondanks had directeur Herman Verschelden goede hoop dat Bogaerts zijn engagement als acteur en regisseur nog zou nakomen. Na twee maanden lijkt die hoop nu ongegrond. De Shakespeare-klassieker wordt vervangen door ‘Het Terras’ (1977) van de Franse schrijver Jean-Claude Carrière, die vooral bekend is van zijn samenwerking met Peter Brook. Niet Bogaerts, maar Stef De Paepe zal de regie voeren. (De Morgen, 22/9/01)
Twaalf affiches zijn genomineerd voor de Riem + Honig Theaterafficheprijs 2001:
zie ook: Affiches Lenette van Dongen winnen Theaterafficheprijs
In Theater Bellevue is de Grote Theaterfestivalprijs uitgereikt aan ‘Übung’ van Victoria en Josse de Pauw. De Erejury, bestaande uit Barbara van Lindt, Melle Daamen en Gerrit Korthals Altes had na het zien van ‘De Leenane Trilogie’ nog slechts een uur de tijd om de winnaar te bepalen. Ondanks veel voorbereidend werk zei Damen dat er nog veel langer gepraat werd dan van te voren verwacht, zodat de argumentatie nogal kort bleef. Dirk Pauwels, artistiek leider van Victoria, nam de prijs van 50.000 gulden in ontvangst. Hij prees de jury die volgens hem voor kwetsbaarheid had gekozen in tegenstelling tot virtuositeit. Hij dankte de meespelende kinderen, die tijdens de voorstellingsperiode “onderworpen waren aan kinderarbeid”.
De CJP jury koos ‘De Grote Oorlog’ van Hotel Modern als beste voorstelling. Geen enkele voorstelling op het festival was “zo origineel en vernieuwend”, aldus de jury, die de thematiek van de voorstelling “onbedoeld actueel” vond. (VNG, 16/9/01)
zie ook: ‘Übung’, Josse de Pauw, Victoria
De Eindhovense Stadsschouwburg biedt bezoekers het komende seizoen vier keer een zogenoemde blind date aan. Geïnteresseerden kopen een kaartje, terwijl ze niet weten welke voorstelling ze te zien krijgen. Uit een eerste reactie van de abonnementhouders blijkt een grote belangstelling voor de verrassingsvoorstellingen, aldus een woordvoerster vrijdag. Nog niet alle voorstellingen zijn volgens haar door de schouwburg geboekt. “We hebben nu de mogelijkheid om producties die pas in de loop van het seizoen tot stand komen, naar Eindhoven te halen.” Aan het eind van het seizoen besluit de schouwburg of de blind date-boekingen een vervolg krijgen. (ANP, 14/9/01)
Dirk Tanghe, artistiek leider van De Paardenkathedraal, heeft vrijdagavond de Prijs van de Kritiek van de Kring van Nederlandse Theatercritici gekregen. Dat gebeurde na ‘De Familie Tót’ van het Utrechtse theatergezelschap in de Stadsschouwburg van Utrecht. ‘De Familie Tót’ en de voorstelling ‘Jean, Julie et Christine’ zijn de twee, volgens de jury uitzonderlijke producties het afgelopen seizoen waarmee Tanghe in de prijzen is gevallen. De prijs bestaat uit een plastiek van Michiel Jansen en wordt sinds 1966 uitgereikt. (ANP, 14/9/01)
Projectontwikkelaar Viable Entertainment spant een rechtszaak aan tegen de gemeente Amsterdam. Directeur S. Simsek maakte donderdag bekend dat Viable via de rechter alsnog de mogelijkheid wil krijgen aan de Arenaboulevard een megatheater te bouwen.
Nadat in 1997 Joop van den Ende en een tweede groep projectontwikkelaars hadden aangegeven niet te zijn geïnteresseerd in het theatercomplex, ging de gemeente in zee met Viable. Die verleende medio vorig jaar een optie op de grond aan het bedrijf. In juni besloten het college en de betrokken raadscommissie echter niet in te stemmen met de plannen van Viable. Volgens het college zijn de plannen financieel niet haalbaar. De gemeente voelt bovendien meer voor de ideeën van het bureau van Joop van den Ende om een theatercomplex in de binnenstad te bouwen.
Viable-directeur Simsek wijst de financiële bezwaren van de gemeente van de hand. ,,Een grote bank als de ABN Amro zou ons anders niet financieren. En ook de door de gemeente ingeschakelde accountant Price Waterhouse Coopers vindt ons plan goed doordacht en haalbaar.” (ANP, 13/9/01)
zie ook: Geen toestemming voor Amsterdams theater aan Arena-Boulevard
Er zijn geen minirecensies gevonden.
1997. Theatergroepen hadden namen als Bewth, Independance, Het Oranjehotel, Carrousel, Art & Pro, De Federatie of Theater van het Oosten. Het Ministerie van OC&W stond in Zoetermeer, Aad Nuis was er staatssecretaris. Websites bouwde je in HTML.